Pagina 1 van 1

Materiaal voor een sub

Geplaatst: vr 14 apr 2006, 11:15
door markje
Beste mensen,

Gister had ik een helder moment en ik ga mijn (oude) plan om een nieuwe sub te bouwen doorzetten. De woofer is al bekend: een Peerless XXLS12 met dubbele spreekspoel (hoef ik links/rechts niet op te tellen en komt er een 2e bij, heb ik hem op 4 ohm) in 50L gesloten.

Ik zit alleen enorm te twijfelen over hoe ik de kast opbouw: 2 lagen MDF, MDF met wat anders, een sandwich met loodbitumen, wellicht iets met zandvulling enz. enz.

Concreet is mijn vraag dus: zijn er tips/adviezen voor de materialen/houtsoorten/lagen die ik het beste kan gebruiken voor de kast? Aangezien de speaker ook al niet de goedkoopste is, wil ik niet bezuiningen op de kast; althans, weinig.

O, beton is geen optie, hij moet met 2 personen wel de trap op te krijgen zijn...

Groeten Mark

Geplaatst: vr 14 apr 2006, 16:42
door Edo
Op de frontpage van zelfbouwaudio staat een stukje over verschillende materialen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 8&Itemid=2

Geplaatst: vr 14 apr 2006, 17:22
door richard
Met een matrix haal je het meeste rendement uit je materiaal, misschien wat lastiger te bouwen maar je krijgt met hetzelfde materiaalgebruik een stijvere kast dan met dikkere wanden.

Geplaatst: vr 14 apr 2006, 19:04
door markje
Dat kastmaterialenonderzoek is wel interessant. De keuze is al gemaakt, 18mm MDF met een matrix erin.

Heeft het dan nog zin om de matrix zo te maken dat de magneet van de woofer er ingeklemd zit?

Groeten Mark

Geplaatst: vr 14 apr 2006, 19:56
door jantje-secuur
markje schreef:
Heeft het dan nog zin om de matrix zo te maken dat de magneet van de woofer er ingeklemd zit?
Ja. Maar dan moet het wel goed zitten, dus 'you shouldn't overdo it', anders zit je woofer niet meer goed in je baffle en dergelijke.

Geplaatst: vr 14 apr 2006, 20:21
door ome subtilieco
markje schreef:
Dat kastmaterialenonderzoek is wel interessant. De keuze is al gemaakt, 18mm MDF met een matrix erin.

Heeft het dan nog zin om de matrix zo te maken dat de magneet van de woofer er ingeklemd zit?

Groeten Mark
Je kan bij mijn project kijken voor ideeen. Maar jou idee van 18mm mdf en een bracing zal goed werken. De meeste andere consturcties zullen zo als je al dacht vrij zwaar worden.


http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1740

Geplaatst: vr 14 apr 2006, 21:08
door michiel
Het beste voor een sub is een materiaal wat erg stijf en erg zwaar is. Een matrix toepassen is al een hele verbetering tegen over een lage doos, maar met zand/lood wordt het allemaal nog mooier.
Een voordeel van zand is dat je de kast en het zand apart naar boven kunt sjouwen. :wink: :lol: (als je vuldoppen maakt)

Geplaatst: ma 17 apr 2006, 17:02
door markje
Met zand zou een mooie zijn. De kast hoeft niet groot te worden, dus ik kan me aardig uitleven voor het ontilbaar wordt.

Ik heb WinISD nog eens laten rekenen. De binnenmaten worden 400*400*400mm, als je dan grofweg de inhoud van de speaker en bracing eraf haalt, zit je op ongeveer 59-60 liter, een Qtc van bijna exact 0,7.

Is dit wat: een kast van 18mm MDF rondom met kleine korte latjes vollijmen om een kast eromheen te kunnen maken van 18mm MDF met een ruimte tussen de kasten van ongeveer 18mm. Dit vullen met zand vanaf de onderkant of in geval van een exotische bovenkant: vanaf de bovenkant. Binnenin bracing: 2 platen van 18mm MDF horizontaal en 2 verticaal. De buitenmaten blijven dan beperkt tot 454*454*454mm en veel steviger/doder is het haast niet te doen. De kast losjes vullen met BAF en dan knallen met dat ding.

De exotische bovenkant: ik zit te denken om een keukenblad met een mooie nerf als bovenkant te nemen (iig iets wat er anders uitziet dan geverfd MDF), deze kan ik met deuvels vastklemmen op de bovenkant van de kast. Hierdoor kan ik bovenin de vuldoppen maken en kan het zand er ook weer uit. Eventueel maak ik de zijkanten van de buitenste platen wat hoger, zodat ik onder de bovenkant wat ruimte heb om te vullen.

Groeten Mark

Geplaatst: ma 17 apr 2006, 18:19
door jantje-secuur
markje schreef:
Ik heb WinISD nog eens laten rekenen. De binnenmaten worden 400*400*400mm, als je dan grofweg de inhoud van de speaker en bracing eraf haalt, zit je op ongeveer 59-60 liter, een Qtc van bijna exact 0,7.
Bijna exact? Je bedoelt bijna dus :P
Is dit wat: een kast van 18mm MDF rondom met kleine korte latjes vollijmen om een kast eromheen te kunnen maken van 18mm MDF met een ruimte tussen de kasten van ongeveer 18mm. Dit vullen met zand vanaf de onderkant of in geval van een exotische bovenkant: vanaf de bovenkant. Binnenin bracing: 2 platen van 18mm MDF horizontaal en 2 verticaal. De buitenmaten blijven dan beperkt tot 454*454*454mm en veel steviger/doder is het haast niet te doen. De kast losjes vullen met BAF en dan knallen met dat ding.
Dat klinkt prachtig. Maar hoe komt de woofer? Onderin? Want als hij bijvoorbeeld voorin komt, en je wilt ook nog achteraan aansluitingen maken, dan houd je maar twee zijden over. Denk daar dus goed over na. Je kunt behalve naar buiten werken, eerst een grote kist maken, en dan hoekbalken naar binnen maken en daar dan een plaat zetten. Lijkt natuurlijk veel op elkaar, maar het laatste lijkt me handiger. Wellicht kun je ook dan nog met materialen mixen. Ik bedoel dus dat het zo iets wordt.
Afbeelding
Hier moest ik ook de voorkant en achterkant laten zitten. De achterkant is wel verstevigd zoals je ziet.
De exotische bovenkant: ik zit te denken om een keukenblad met een mooie nerf als bovenkant te nemen (iig iets wat er anders uitziet dan geverfd MDF), deze kan ik met deuvels vastklemmen op de bovenkant van de kast. Hierdoor kan ik bovenin de vuldoppen maken en kan het zand er ook weer uit. Eventueel maak ik de zijkanten van de buitenste platen wat hoger, zodat ik onder de bovenkant wat ruimte heb om te vullen.

Groeten Mark
Het klinkt een beetje eng wat betreft trillen.. Laat je het blad een onderdeel zijn van het dak, of komt het er los op? Let op dat sommige houtsoorten veel uitzetten. Wengé bijvoorbeeld. Dat ding links in mijn avatar is dus 8mm uitgezet/gekrompen op 30 cm. :o

Weet je al een beetje wat voor houtsort je gaat nemen?

Geplaatst: di 18 apr 2006, 9:47
door markje
De woofer komt aan de voorzijde, de aansluitterminal aan de onderzijde (in het ergste geval aan de achterkant, laag op de kast). Er komt geen plate-amp in. Ik wil, om de boel mooi vlak te krijgen, een linkwitz transform gebruiken. Ik heb een versterker voor de sub (PA bak, klinkt heeerlijk in het laag), die modificeer ik dan. Mocht er ooit een andere amp komen, dan wordt het een UcD400 blok met de linkwitz... (de linkwitz komt tzt, eerst zo bouwen, misschien ga ik niet eens meteen corrigeren).

Ik heb zitten kijken naar plate-amps en daar wil ik niet aan beginnen om de volgende redenen:
1 Het actieve filter is leuk, maar die heb ik nu ook al.
2 Aan/uit gaat vaak op muziek (is storend, heel storend, bij een stille passage gaat ie uit, moet ie aan, moet ie eerst door de inschakelvertraging).
3 Ik mis bij veel plates de externe trigger.
4 De basboost is vaak over het hele freq. bereik van het ding en loopt niet geleidelijk terug als bij de linkwitz.
5 Ik ben een doe-het-zelver....

Je hebt inderdaad een goed punt over de deksel! Daar had ik nog niet bij stil gestaan. De kast moet helemaal dood zijn wil het deksel niet gaan rammelen, of het deksel moet muurvast zitten...

Is dit wat: aan de onderzijde vulgaten kan maken en dan als volgt: ik laat de voor, achter en zijkanten ongeveer 2,5 cm lager komen dan de onderkant. In de bodem maak ik wat gaten van pakweg 5x5 cm, enkele aan de zijkanten en enkele in het midden. Rondom deze gaten leg ik na het vullen en randje kit, vervolgens schroef ik een plaat op het geheel. De kti zorgt voor de afdichting en de schroven zorgen ervoor dat de plaat nog niet van zijn plek al zou die willen (met schoeven bedoel ik ook echt schroeven, niet 4 of 5, maar niet te flauw). Op deze manier kan ik ook in de hoeken extra verstevigingen maken ipv enkele latjes. Het omdraaien is geen probleem, met een man of 2-3 moet dat lukken. Mocht de constructie zonder zand al niet te tillen zijn, dan zie ik wel verder. eerst proberen met zand, dan pas verder kijken.

De plaat om het gat van de woofer te dichten: een ring met een breedte van ongeveer 3-4 cm tussen buiten en binnenkant lijmen?

Ik wil de kast eigenlijk maken van MDF, misschien 1 laag (buitenste), omdat het makkelijk te bewerken is en dan de binnenkant van wat anders, eens kijken wat er allemaal nog in dat onderzoek van Martin HSI zit.

Met exact bedoel ik (theorie) 0.703~0.707; de streefwaarde. Ik moet alleen niet vergeten dat ik nog zit met de vulling. Misschien dat ik de kast ietjes kleiner maak, zodat ik dat kan compenseren met BAF. Heb je hier ook nog tips over?

Groeten Mark

Geplaatst: di 18 apr 2006, 17:40
door jantje-secuur
markje schreef:
Je hebt inderdaad een goed punt over de deksel! Daar had ik nog niet bij stil gestaan. De kast moet helemaal dood zijn wil het deksel niet gaan rammelen, of het deksel moet muurvast zitten...

Is dit wat: aan de onderzijde vulgaten kan maken en dan als volgt: ik laat de voor, achter en zijkanten ongeveer 2,5 cm lager komen dan de onderkant. In de bodem maak ik wat gaten van pakweg 5x5 cm, enkele aan de zijkanten en enkele in het midden. Rondom deze gaten leg ik na het vullen en randje kit, vervolgens schroef ik een plaat op het geheel. De kti zorgt voor de afdichting en de schroven zorgen ervoor dat de plaat nog niet van zijn plek al zou die willen (met schoeven bedoel ik ook echt schroeven, niet 4 of 5, maar niet te flauw). Op deze manier kan ik ook in de hoeken extra verstevigingen maken ipv enkele latjes. Het omdraaien is geen probleem, met een man of 2-3 moet dat lukken. Mocht de constructie zonder zand al niet te tillen zijn, dan zie ik wel verder. eerst proberen met zand, dan pas verder kijken.
Kan je niet een tekening maken van de vorm van je subwoofer hoe je hem verwacht te maken? Dan weten we allemaal waar we het over hebben. :) Bijvoorbeeld: Steekt het tafelblad uit? Zoja, dan krijg je een probleem bij omdraaien. Je kunt het blad er ook oplijmen nadat je het zand er boven hebt ingegooid. Krijg je hem alleen moeilijk naar beneden. :P
De plaat om het gat van de woofer te dichten: een ring met een breedte van ongeveer 3-4 cm tussen buiten en binnenkant lijmen?
Als ik goed begrijp wat je bedoelt: ik zou gewoon dichtband gebruiken tussen de woofer en de kast.
k wil de kast eigenlijk maken van MDF, misschien 1 laag (buitenste), omdat het makkelijk te bewerken is en dan de binnenkant van wat anders, eens kijken wat er allemaal nog in dat onderzoek van Martin HSI zit.
Ik weet niet hoe je de voorkant doet, maar kijk goed naar de magneet van de XXLS, en snap dat je die goed open moet maken, naar hoe dikker de kast wordt. Anders maak je een kleine, lekke kast (van 1 liter ofzo) daar vuile compressie.
Met exact bedoel ik (theorie) 0.703~0.707; de streefwaarde. Ik moet alleen niet vergeten dat ik nog zit met de vulling. Misschien dat ik de kast ietjes kleiner maak, zodat ik dat kan compenseren met BAF. Heb je hier ook nog tips over?
Ik bedoelde eigenlijk dat bijna nooit exact is. De combinatie bijna exact is dus raar en overbodig. Jij bekeek het van technisch opzicht, ik in taalkundig opzicht. :lol:
Eigenlijk zou je eens een keer zelf moeten meten hoeveel volumevergroting dat BAF nou in de praktijk is. Maarja. Ik zou uitgaan van 5%... Anders bereken je de kast gewoon en vergeet je de inhoud van de woofer, om dat vervolgens weer te compenseren met BAF. Het is natuurlijk een beetje rondspelen. Het blijft een gesloten kist, dus het is niet zo heel erg, een verandering. BAF trouwens helemaal in de subwoofer gooien, niet alleen de wanden. ;)

Geplaatst: di 18 apr 2006, 18:03
door markje
Ik kan wel eens kijken voor een tekening, ik wilde dat deze keer zo veel mogelijk beperken, maar ik ga mijn best doen. Ik kan niet beloven dat ik deze week de tekening afheb, het wordt een druk weekje.

Groeten Mark