Opstelling speakers, sterk indraaien
Geplaatst: wo 18 jun 2014, 1:06
Geen vraag, meer een opmerking van algemeen nut.
Mijn luidsprekers staan in een niet al te grote ruimte (3,3x6,5mtr) en ik heb altijd al het idee dat het beter moet kunnen klinken ondanks de beperkingen van de ruimte. De luidsprekers staan een 40cm uit de hoeken en lichtjes ingedraaid (20 a 25 graden)
Een tijd geleden ergens eens gelezen om ze juist in zulke situatie (kasten dicht op de zijwanden) overdreven in te draaien omdat dan minder/later reflecties van de wanden je oor bereikt.
Dus de proef op de som genomen: de speakers staan nu 40 a 45 graden ingedraaid. De denkbeeldige assen vanuit de speaker snijden zich nu voor de luisterpositie ipv van er achter.
In eerste instantie had ik het idee dat het stereo beeld om zeep was geholpen maar dat was toch niet (even aanpassen van de hersenen?) en ik ben blijven zitten luisteren en na een drie-tal uren verschillende soorten muziek beluisteren toch wel te vreden over deze opstelling. Weergave is meer gedefinieerd/gearticuleerd, je hoort dat bv bij applaus goed: het zijn meer individuele klapjes dan dat het een brij is die meer op roze/witte ruis lijkt.
In de vorige opstelling was het niet vermoeiend om te luisteren maar in deze opstelling is de indruk dat het nog makkelijker is
Mijn luidsprekers staan in een niet al te grote ruimte (3,3x6,5mtr) en ik heb altijd al het idee dat het beter moet kunnen klinken ondanks de beperkingen van de ruimte. De luidsprekers staan een 40cm uit de hoeken en lichtjes ingedraaid (20 a 25 graden)
Een tijd geleden ergens eens gelezen om ze juist in zulke situatie (kasten dicht op de zijwanden) overdreven in te draaien omdat dan minder/later reflecties van de wanden je oor bereikt.
Dus de proef op de som genomen: de speakers staan nu 40 a 45 graden ingedraaid. De denkbeeldige assen vanuit de speaker snijden zich nu voor de luisterpositie ipv van er achter.
In eerste instantie had ik het idee dat het stereo beeld om zeep was geholpen maar dat was toch niet (even aanpassen van de hersenen?) en ik ben blijven zitten luisteren en na een drie-tal uren verschillende soorten muziek beluisteren toch wel te vreden over deze opstelling. Weergave is meer gedefinieerd/gearticuleerd, je hoort dat bv bij applaus goed: het zijn meer individuele klapjes dan dat het een brij is die meer op roze/witte ruis lijkt.
In de vorige opstelling was het niet vermoeiend om te luisteren maar in deze opstelling is de indruk dat het nog makkelijker is