Pagina 1 van 6
project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: ma 16 jun 2014, 22:58
door Henkjan
Laat ik ook maar eens echt mee doen. wat zit er in m'n hoofd: een 3weg voor op t buro. een kleine coax (3") voor t midhoog en dan of 2 kleine units (3") als bas misbruiken (1e keuze) of als dat niet gaat werken een wat grotere (max 5") aan de zijkant. belangrijkste ontwerpdoel is zoals altijd dat t in een boodschappentas moet passen

Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: ma 16 jun 2014, 23:59
door wouter
Welkom in de wedstrijd en succes!
Is alleen even de vraag of we je nu onder de pro's moeten rekenen of niet, gezien je ontwerp skills zeker (Nescio, 3-weg CSS etc.)
Ach, de wedstrijd winnen zal je laatste reden zijn om mee te doen. Leuk dat je mee doet!
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: za 28 jun 2014, 13:35
door wouter
Al wat concretere plannen?

Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: za 28 jun 2014, 22:24
door Henkjan
wouter schreef:Al wat concretere plannen?

njet, ineens vrij druk met werk
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: za 28 jun 2014, 23:39
door ray5150
Je moet je er ook niet op het werk mee bezighouden.
(of je moet b-force heten...

)
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: di 22 jul 2014, 21:18
door nxs77
Mischien een leuke optie om het wat uitdagend te maken? 2x aurasound ns3 voor mid en laag?
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: di 22 jul 2014, 23:00
door Henkjan
mid is ook voor de coax uiteraard. goede spec voor een GHP die aurasound, maar is mss wat duur
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: zo 14 dec 2014, 16:29
door Henkjan
zo, ook maar eens de plannen wat concreter maken, virtueel in elk geval want er is wat gesimd.
Als "bas" kies ik vooralsnog voor 2 stuks Tangband W3-316 per kant, en die dan in een TL volgens mijn desktop recept: sterke taper (1:10), drivers op 1/3 (en 1/5) en flinke demping in het gesloten deel. Na wat spelen met mathcad kwam ik op een lijn van 88cm lang met een doorsnede die verloopt van 137cm² aan het begin naar 12½cm² bij de poort. Dat geeft dan (met in de sim beide drivers op 1/3) de volgende verre veld response (zonder baffle step, zoals sim progs dat meestal geven):
met hier de individuele responses van de poort en de woof:
Nu is de volgende belangrijke keuze: waar de poort? zit die voorop dan is er de kans dat er te veel poort output is van de hogere harminischen in de lijn (zie de metingen van bv Leo), doe je m achterop dan helpt die minder mee. Nu zit er gelukkig in de mathcad sheets ook de mogelijkheid om de kast output te simuleren, dus rekening houden met de werkelijke kast, de poort plaatsing, en de plek in de kamer. Aangezien dit een desktop ontwerp wordt, zal de plaatsing op tafel (op de vloer in de sim) de poort output flink helpen, waardoor het gebruiken van wat meer demping tot de mogelijkheden behoort. Uiteindelijk kwam de netste sim uit met de poort voor en wat meer demping, beter dan de poort achterop en minder demping.
al met al een veelbelovend resultaat, laat ook nog wat ruimte in de keuze van de filtering. nu moet ik die lijn nog zien te vouwen in een kastje dat ook nog ruimte laat voor de mid....
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: do 26 feb 2015, 22:45
door Henkjan
Henkjan schreef:......nu moet ik die lijn nog zien te vouwen in een kastje dat ook nog ruimte laat voor de mid....
het lijkt te gaan lukken:
nog wel wat gepuzzel waar de poort kan... zoals t er nu uit ziet, is de enige plek onderop. of anders de kast wat groter zodat de sleuf van 12mm hoog nog onderaan op de baffle kan (maar dat is wel minder mooi)
Sketchup bewijst weer z'n waarde, zo wordt meteen duidelijk dat een simpel scheef plankje voor t midkastje niet gaat passen.
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: do 26 feb 2015, 22:55
door AatV
Henkjan schreef:
Sketchup bewijst weer z'n waarde, zo wordt meteen duidelijk dat een simpel scheef plankje voor t midkastje niet gaat passen.
Even in ouderwetse modus: Zou dit ook niet met ruitjespapier gekund hebben?
groet,
Aat
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: do 26 feb 2015, 23:15
door Barry2001
Hoe hoog is íe op de tekening HJ?
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: do 26 feb 2015, 23:23
door Henkjan
Barry2001 schreef:Hoe hoog is íe op de tekening HJ?
de zijkant heeft de maat van een LP hoes

Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: do 26 feb 2015, 23:25
door Barry2001
Henkjan schreef:Barry2001 schreef:Hoe hoog is íe op de tekening HJ?
de zijkant heeft de maat van een LP hoes

Hoe moet ik nou weten hoe groot een...

Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: do 26 feb 2015, 23:33
door FR_Aad
En hoeveel lp's breed?

Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: do 26 feb 2015, 23:40
door ray5150
Barry2001 schreef:Henkjan schreef:Barry2001 schreef:Hoe hoog is íe op de tekening HJ?
de zijkant heeft de maat van een LP hoes

Hoe moet ik nou weten hoe groot een...

12 Inch ?

Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 9:32
door grimoire
leuk projectje, voor zower ik me herinner was je al erg enthousiast over de coax op zichzelf, en nu met dieper laag in een 3-weg, ben benieuwd
heb je deze woofer overwogen?
Peerless SDS-106 SUB
past wat breedte betreft prima denk ik vanwege de niet-ronde flange en vermoed dat ie makkelijker dieper gaat dan die tangbandjes
ook ben je dan goedkoper uit en kan je misschien nog kleiner gaan (dat laatste wet ik niet zeker)
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 11:32
door pappaleo
AatV schreef:Henkjan schreef:
Sketchup bewijst weer z'n waarde, zo wordt meteen duidelijk dat een simpel scheef plankje voor t midkastje niet gaat passen.
Even in ouderwetse modus: Zou dit ook niet met ruitjespapier gekund hebben?
groet,
Aat
En of dat kan
Ik ben daar overigens ook al eens tegenaan gelopen

Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 12:24
door Henkjan
FR_Aad schreef:En hoeveel lp's breed?
hangt er vanaf hoe hard je ze samendrukt, of het enkele of dubbel LP is, gewone hoes of klaphoes. ja jongens en meisjes vroegâh had je qua artwork heel wat te kiezen

t virtuele kastje is nu 12½cm breed
grimoire schreef:heb je deze woofer overwogen?
Peerless SDS-106 SUB
nog niet, dat is wel een goede voor plan B mocht het niet lekker gaan met deze 2st 3"ers, maar het oogt een heel stuk minder. dan zou ik denk ik de woofer naar de zijkant verbannen, en dan kan die best wel een 5" worden. maar ik hoop dat t niet nodig zal zijn
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 12:32
door meiborg
Waarom niet? Vanwege de looks van 3 x 3"op een rij? Gewoon uit interesse hè, want ik kan me ook voorstellen dat bv een enkele 5" klankmatig beter presteert.
Mvg Reinder
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 12:38
door Henkjan
meiborg schreef:Waarom niet? Vanwege de looks van 3 x 3"op een rij?
psies
meiborg schreef: ... want ik kan me ook voorstellen dat bv een enkele 5" klankmatig beter presteert.
dat zou zeker kunnen, zeker als je een minisubje kan pakken.
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 12:41
door dre
Leuk dat je begonnen bent!
Wanner gaat de zaag aan?
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 13:31
door pappaleo
dre schreef:Leuk dat je begonnen bent!
Wanner gaat de zaag aan?
Als de tekening af is ?

Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 13:44
door meiborg
Henkjan schreef:meiborg schreef:Waarom niet? Vanwege de looks van 3 x 3"op een rij?
psies
meiborg schreef: ... want ik kan me ook voorstellen dat bv een enkele 5" klankmatig beter presteert.
dat zou zeker kunnen, zeker als je een minisubje kan pakken.
Ik kan me hier ook best in vinden hoor, het oog wil ook wat!
Mvg Reinder
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 22:17
door Henkjan
zo, de origami is gedaan, en het lijkt na wat passen en meten prachtig uit te komen:

- de lengtes staan in een ander plaatje, samen werd er niet overzichtelijker van plus dat sketchup op het punt van bematen en snap-to toch wel z'n beperkingen heeft
voor de zekerheid (en omdat t leuk is) deze maar eens in het gedetailleerde "sections" mathcad sheet van MJKing zetten, en als dat geen rare dingen laat zien dan gaan we
de zaag maar eens aan t werk zetten
(mogelijk voorafgegaan door een bezoek aan de bouwmarkt)
Re: project 08 - desktop 3weg
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 22:18
door dre
Het duurt even,maar dan krijgen we ook wat!
