Pagina 1 van 2
hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 20:28
door maikbike
Krimpkous,
Met een aansteker is het soms best een gekloot.
Wat is jullie hulpmiddel ? Heteluchtpistool mischien ?
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 20:29
door hannesie
Haardrogertje van mijn vrouw
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 20:30
door dre
Heteluchtpistool,branderkopje op de gassoldeerbout of zo'n ding:
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 21:22
door Rien Kleinjan
Met een professionele Bosch heteluchtpistool, waarbij ik de temperatuur instel op iets tussen 250 en 350 graden.
Een gasvlam vind ik altijd wat amateuristisch en soms ook gevaarlijk.
Rien
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 21:24
door ray5150
Ik gebruik zowel een haarfohn als een hetelucht pistool. (verf-afbrander)
Wel met de laatste opletten, voor je het weet verbrand de isolatie van de bedrading.
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 21:32
door dre
Rien Kleinjan schreef:Met een professionele Bosch heteluchtpistool, waarbij ik de temperatuur instel op iets tussen 250 en 350 graden.
Een gasvlam vind ik altijd wat amateuristisch en soms ook gevaarlijk.
Rien
Maar verdomd handig als je geen stroom in de buurt hebt.

Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 21:41
door SARK
Bij gebrek aan een brander doe ik het met de soldeerbout (zo vaak doe ik het overigens ook niet).
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 21:43
door Pjotr
dre schreef:Rien Kleinjan schreef:Met een professionele Bosch heteluchtpistool, waarbij ik de temperatuur instel op iets tussen 250 en 350 graden.
Een gasvlam vind ik altijd wat amateuristisch en soms ook gevaarlijk.
Rien
Maar verdomd handig als je geen stroom in de buurt hebt.

Jah, als jij op het strand bij mooi weer aan je phono pre gaat zitten klussen.
Typisch Dre weer

Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 21:53
door maikbike
Toch maar een heteluchtpistool aanschaffen als ik het zo lees.
Ook wel handig om de kolen van de bbq mee aan te steken.

Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:00
door dre
Pjotr schreef:dre schreef:Rien Kleinjan schreef:Met een professionele Bosch heteluchtpistool, waarbij ik de temperatuur instel op iets tussen 250 en 350 graden.
Een gasvlam vind ik altijd wat amateuristisch en soms ook gevaarlijk.
Rien
Maar verdomd handig als je geen stroom in de buurt hebt.

Jah, als jij op het strand bij mooi weer aan je phono pre gaat zitten klussen.
Typisch Dre weer

Helaas Bestaat mijn leven ook nog uit werken.......
Soms moet ik op locatie ook werkzaamheden doen,daar is niet altijd stroom aanwezig.
En dan is alles op gas echt geweldig.

Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:34
door Pjotr
Beste gaat toch met een elektronisch regelbaar heteluchtpistool op tussen de 200 en 300 gr. zoals Rien aangaf. Is heet genoeg en je verbrandt de isolatie en het krimpkous niet. Bovendien krimpt dat het hele kous overal gelijkmatig. Een set van dit soort opzetstukken is dan ook erg handig, vooral als je in een versterker bezig bent en niet de hele versterker heet wilt stoken:

- stw_102269901.png (7.34 KiB) 1783 keer bekeken

- stw_102270801.png (6.83 KiB) 1783 keer bekeken

- stw_102270101.png (6.04 KiB) 1783 keer bekeken

- stw_102270001.png (6.21 KiB) 1783 keer bekeken
Die kleinere opzetstukken werken
ALLEEN met een elektronisch geregelde, met een gewone met vaste standen fikt het element er uit!
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:41
door dre
Gezien de meeste hier zullen ze een echt heteluchtpistool wel te prijzig vinden.

Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:46
door Pjotr
dre schreef:Gezien de meeste hier zullen ze een echt heteluchtpistool wel te prijzig vinden.

Pruttel, pruttel, pruttel, spreek jij nu maar voor jezelf

Bovendien, dat was de vraag niet...
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:47
door dre
O ja,we moeten on-topic blijven.
Ik geloof dat alle manieren wel aan de beurt geweest zijn.
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:50
door maikbike
Bovenste opzetstuk ziet eruit alsof ze voor deze klus is gemaakt
Je slaat de spijker op zijn kop, ik krijg met gas de warmte nu niet lekker onderin, terwijl mijn vuurvaste vingers toch niet zo vuurbestendig blijken te zijn
Wie levert dat soort opzetstukken ?
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:50
door dre
Vaak zitten die er bij......
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:59
door maikbike
dre schreef:Gezien de meeste hier zullen ze een echt heteluchtpistool wel te prijzig vinden.

http://www.kruis.nl/artikelen/706065/ma ... 51-vk.html
Is dit wat jij echt noemt ?
Electronisch regelbaar, en opzetstukken ook los verkrijgbaar
'' Ideaal voor het karameliseren van crème brûlée ''

Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 23:25
door Pjotr
maikbike schreef:
'' Ideaal voor het karameliseren van crème brûlée ''

Yup en brood roosteren en tosti's maken gaat ook erg goed
Weet niet hoe het met deze zit, maar die van Bosch, Metabo, Festool en Steinel komen allemaal uit de fabriek van Steinel. Voordeel is dat de losse opzetstukjes allemaal dezelfde maat hebben. Kocht een paar jaar geleden een regelbare voor mijn werk van Festool voor €89 als aanbieding. Zat in een net alu koffertje met een paar opzetstukken er bij.
Zelf heb ik er eentje van Steinel en die is al 25 jaar oud en doet het nog uitstekend.
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 23:28
door ronnydepony
en als je een soldeerstation hebt kun je de temperatuur wel instellen zonder de boel te verbranden, je moet ook geen uren over die kous wrijven

Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 23:40
door maikbike
Pjotr schreef:maikbike schreef:
'' Ideaal voor het karameliseren van crème brûlée ''

Yup en brood roosteren en tosti's maken gaat ook erg goed
Weet niet hoe het met deze zit, maar die van Bosch, Metabo, Festool en Steinel komen allemaal uit de fabriek van Steinel. Voordeel is dat de losse opzetstukjes allemaal dezelfde maat hebben. Kocht een paar jaar geleden een regelbare voor mijn werk van Festool voor €89 als aanbieding. Zat in een net alu koffertje met een paar opzetstukken er bij.
Zelf heb ik er eentje van Steinel en die is al 25 jaar oud en doet het nog uitstekend.
Top, dan weet ik waar ik naar moet zoeken.
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 23:47
door maikbike
ronnydepony schreef:en als je een soldeerstation hebt kun je de temperatuur wel instellen zonder de boel te verbranden, je moet ook geen uren over die kous wrijven

Ja ik vind dat niet lekker werken, klein contactoppervlak, ongewenst contact met andere componenten, uitgesmeerd restant tin op de kous...
Meerendeel mijn onkunde waarschijnlijk

Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: di 10 jun 2014, 23:49
door Pjotr
Kleine tip: Wat erg handig kan zijn is een model wat je stabiel rechtop op tafel kunt zetten. Je hebt dan 2 handen vrij voor als het lastig is, kleine connectors b.v. waarbij de pinnen erg dicht op elkaar zitten. Maar die uitvoering zie je niet veel.
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: wo 11 jun 2014, 8:29
door Wowly
Op mijn ayoue soldeerstation zit ook een hetelucht station, dat werkt prefect. Alleen, met witte krimpkous wordt deze wel eens minimaal bruin: waarschijnlijk toch te snel te heet?
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: wo 11 jun 2014, 9:01
door rjmulder
Ik gebruik ook een ayoue soldeerstation 4in1 en als er geen stroom in de buurt is een gasboudje van de aldi met een heteluchtmondje erop.
Re: hoe krimp jij de kous ?
Geplaatst: wo 11 jun 2014, 10:32
door ray5150
Witte krimpkous....doe altijd alles met zwart en rood.
Ik had vroeger zo'n mooie Steinel, elektronisch geregeld, opzet stukjes erbij....na een paar jaar was ie al kapot...
Nu al een jaar of 7 een hele goedkope van de Lidl (Parkside) ding is nagenoeg onverwoestbaar.
