Pagina 1 van 2
Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 15:02
door Bryston power
Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Liefst zonder filtering.....
Heb nu een ontwerp met een Visaton FRS8 en tevens hem ik hem ook gehoord met de Omnes audio BB3
Hoor het graag,
Bryston
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 15:16
door Henkjan
zonder filter zijn er erg weinig die t echt goed doen. behalve de visaton ken ik alleen de Alpair6 paper. alle andere hebben toch wel een correctie nodig
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 15:49
door Bryston power
Ik zei ook het liefst zonder maar mag natuurlijk met,als hier niet aan te ontkomen is.
Mark Alpair zie ik ook vaker voorbij komen, is die veel beter als de visaton FRS8?
Schijnt dat jij de kenner bent

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 16:55
door Henkjan
ja, die is veel beter (mag ook wel voor t prijsverschil

)
check ff met "zoeken", er kwam laatst een vergelijkbaar topic voorbij, daar heb ik mijn ervaringen op een rij gezet, en Wouter ook
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 17:26
door Bryston power
Alpair 7 in torreta kast bedoel je?
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 17:29
door Henkjan
nee, topic over welke drive voor de needle
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 17:34
door Bryston power
Gevonden! Je zegt kan zonder filter alleen voel ik een maar klopt dit?
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 17:37
door Henkjan
Bryston power schreef:Gevonden! Je zegt kan zonder filter alleen voel ik een maar klopt dit?
met de alpiar6p is er geen maar

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 18:10
door Bryston power
Nou, we gaan het meemaken. Zal een setje bestellen en mijn bevindingen hier neerzetten.
Bedankt!
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 20:51
door wouter
Even wat opgezocht in Hobby Hifi 3/2012
Ik verwacht ook goede resultaten met de Tangband W3-1878 "Referentie breedbander in de 3" klasse" en ook met de Wavecor FR090WA01 / ~02
Beide drivers hebben op een grote IEC baffle een dal tussen 500 en 2000 Hz en meestal is voor dat gebied een correctienetwerk nodig.
Vooral de Tangband met een dal tussen 1 en 4 kHz zou het waarschijnlijk filterloos kunnen doen in een Needle van 12 cm breed. Ook is het hoog terughoudend van de Tangband, i.p.v. oplopende gevoeligheid.
En als ik dan naar het effect van mijn filter voor de Needle kijk zou dit nog wel eens filterloos kunnen gaan werken. Heb je echt een heel erg pure Needle. Niet alleen een van de beste units maar ook nog filterloos zonder dat het finaal mis gaat. Ben nu zelf ook benieuwd, maar gelukkig is de prijs zo absurd hoog dat ik me in kan houden

- cyburg vifa BSC 15 graden.JPG (10.4 KiB) 1340 keer bekeken
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 30 mei 2014, 22:36
door Bryston power
Wavecor is ook een mooie unit om te zien. Tangband staat op ebay voor 89 euro per stuk en daar komen nog verzendkosten bij.... Vanuit Italië .
Mark audio wordt vaker positief over geschreven en persoonlijk kan ik vanaf een grafiek niet aflezen of iets klinkt ja of nee. Ga puur af van wat erover geschreven wordt en je moet ergens instappen/ proberen.
Als ik zie wat een " simpele" frs8 al teweeg brengt dan ben ik eigenlijk wel stiekum benieuwd
Wat een speaker doet die 5 keer zo duur is. Het hoeft niet altijd beter te zijn refererend aan de omnes audio, want die miste beduidend in het laag maar had wel een beter mid/hoog.
M'n kasten zijn gemaakt ditmaal van 12 mm berken multiplex hopend op een wat beter resultaat als met mdf. Had in 1e instantie ook zoiets van zet er wederom een visaton in maar eigenlijk wil ik ook nog wat anders proberen en kan een frs8 altijd nog.
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: za 31 mei 2014, 10:58
door Bryston power
Even een actiefoto van het brouwsel zover. Zo even naar de Hornbach voor een mooi stukkie natuursteen die als voet gaat dienen.
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: za 31 mei 2014, 16:09
door wouter
Ziet er goed uit!
Heb de TL90 even bekeken in Hobby Hifi 4/2012 maar dat werkt zonder filter niet optimaal, dus wat ik over die Wavecor schreef pakt in de praktijk minder gunstig uit in een Needle.
Je moet een speaker hebben die mild is en een dal tussen 800 en 4kHz, dus die tangband lijkt volgens de HH meting een kandidaat. Volgens de TB datasheet loopt de driver vlak

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: zo 01 jun 2014, 14:22
door Bryston power
Vandaag maar eens een proef gedaan met wat afvalmateriaal wat ik hier nog had liggen.
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: zo 01 jun 2014, 15:11
door Henkjan
je hebt de vaart er goed inzitten
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: wo 11 jun 2014, 20:03
door Bryston power
Zojuist een paartje Mark Alpair 6 besteld,ben zeer benieuwd wat het gaat worden.
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 04 jul 2014, 16:43
door farmall
Bryston power schreef:Zojuist een paartje Mark Alpair 6 besteld,ben zeer benieuwd wat het gaat worden.
Hoe staat het er mee?
Zijn de Needle's al klaar?
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: vr 04 jul 2014, 16:54
door TubeHead
Alpair zijn echt magische breedbandertjes

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: ma 07 jul 2014, 14:56
door Bryston power
Ja, ze zijn klaar en heb ze afgelopen weekend "rustig" laten inspelen.
Ben zeer onder de indruk van het strakke geluid. Denk er al aan om de Pensil te gaan bouwen.
Zal vanavond een foto plaatsen van het eindresultaat.
Bryston
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: ma 07 jul 2014, 18:56
door farmall
Mooi, veel luisterplezier, die van mij bevallen me ook prima, die Alpair 6 is echt een goede speaker.
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: ma 07 jul 2014, 21:26
door Bryston power
@ Henkjan bedankt voor het advies.
@ Rumoh bedankt voor de snelle correcte levering ( ken het anders)
Tja, dit is het geworden. Een simpel maar oh zo doeltreffend systeem voor in de beroerde huiskamer akoestiek.
De Mark Alpair is echt een geweldige unit en laat dingen (anders) horen die ik op duurdere systemen zelfs nog niet heb gehoord.
Ben er echt tevreden mee..!!
Zeldzaam, heb er geen andere woorden voor....
Bryston
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: ma 07 jul 2014, 22:21
door TubeHead
Geniet er van !

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: di 08 jul 2014, 9:24
door Bryston power
Gisteravond nog eens kritisch geluisterd waarbij ik tot de conclusie moet komen dat mid hoog af en toe toch wat afwezig is. Vraag is dan ook even of de komst van een (band)tweeter geen mogelijke optie is.
Wat zijn jullie gedachten erover?
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: di 08 jul 2014, 19:48
door renderman
Hey Bryston, mooi zuiltje, puik werk!
Zelf ben ik ook erg te spreken over Markaudio drivers, wat mij wel een goed idee lijkt om meer frisheid en ruimtelijkheid toe te voegen is een ambient tweeter zoals ArjanK toegepast heeft. Zie ook:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=20274
Dit is ook iets wat makkelijk en goedkoop te proberen is. Je zet de tweeter gewoon achterstevoren op de zuil. Mocht je het echt nix vinden kan je er altijd nog voor kiezen om de tweeter in te bouwen.
Succes met je project en laat ons weten wat je er van vind!
Mike
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Geplaatst: wo 09 jul 2014, 9:50
door Bryston power
Dank Renderman, gaan we eens proberen. Zal even duren want lees net dat Rumoh met vakantie is.
Iemand een idee voor het filter?