Pagina 1 van 4

LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 10:37
door Henkjan
is het een probleem als de LAN kabel in de zelfde kabelgoot ligt als de 230V?
Iets zegt me dat t zou moeten kunnen, in vrijwel elk kantoor is dat zo, maar kantoren zijn geen high-end omgeving natuurlijk :mrgreen:
is een extra afscherming mogelijk? LAN kabel in een metalen buisje doen ofzo?

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 10:42
door b_force
Als iets zegt waarom het zou moeten kunnen en het professioneel wordt toegepast (waar kan op storing groter is en gevolgen groter zijn).
Dan snap ik de vraag niet?

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 10:45
door ray5150
CAT6 of 6E gebruiken ?
Da's namelijk afgeschermd.

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 10:57
door Pjotr
Henkjan schreef:
is het een probleem als de LAN kabel in de zelfde kabelgoot ligt als de 230V?
Iets zegt me dat t zou moeten kunnen, in vrijwel elk kantoor is dat zo, maar kantoren zijn geen high-end omgeving natuurlijk :mrgreen:
is een extra afscherming mogelijk? LAN kabel in een metalen buisje doen ofzo?
Ja klopt. Het kan ook, alleen gaat de effectieve data rate omlaag vanwege de extra re-tries door storing. Als het ordentelijk wordt gedaan ligt de 230 en de data NIET door elkaar in dezelfde goot maar gescheiden van elkaar.

Bij normaal data verkeer heb je niet echt last. Dat wordt anders bij "streaming" data zoals met audio en video en kan het hick-ups geven. Kan goed gaan maar ook niet, kwestie van proberen. Sowieso afgeschermde CAT gebruiken zoals Ray aangeeft.

Op mijn werk werk ik veel met EtherCat voor servo besturingen, dat is tijdkritische ethernet. De performance gaat daarbij flink omlaag zonder afgeschermde CAT en door slechte voedings layout.

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 12:30
door Henkjan
ik heb CAT6 kabel, en ja t wordt uiteraard ook voor audio/video streaming gebruikt

ik ga nog wel eens naar de kabelroute kijken dan. en als t echt niet anders lukt daar waar ze echt vlak bij elkaar moeten (onder een drempel door, geen plek voor gescheiden goten), gooi ik de nw kabel dan wel door een buisje heen, en verder in gescheiden (metalen) kabelgoten.

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 12:40
door ray5150
Over wat voor lengtes praten we ?

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 13:51
door Henkjan
het stuk waar ze strak naast elkaar zouden zitten is ~4m, met nog eens zo'n stuk waar wel wat tussenruimte (10-20cm) te maken valt

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 14:30
door ray5150
Witte, metalen wandgoten, zoals veel in kantoorruimtes toegepast zijn vaak al voorzien van een stalen scheidingsschot. en anders zijn die schotten los leverbaar door de fabrikant of leverancier.

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 14:45
door Henkjan
moet t staal zijn, of helpt t ook om de LAN kabel in een koperen buisje te leggen?

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 14:48
door ray5150
Lijkt me een uitstekende oplossing, gevlochten mantel wordt tenslotte ook van koperdraad gemaakt.

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 14:54
door Pjotr
ray5150 schreef:
Lijkt me een uitstekende oplossing, gevlochten mantel wordt tenslotte ook van koperdraad gemaakt.
Jawel maar dat is alleen statische afscherming en helpt niet bij inductieve (magnetische) storing. Koperbuis kan wel maar dan moet het dik genoeg zijn, waterleidingbuis kan prima b.v. Ik denk dat stalen buis goedkoper is.

Maar ik zou eerst eens kijken hoe ernstig het is. Heb je geen drop outs bij koelkast, wasmachine en lichtschakelaar gebeuren dan hoef je er ook niets tegen te doen.

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 15:00
door ray5150
Mmm, als die kabel er eenmaal in ligt en aan gesloten is, is het natuurlijk niet meer zo makkelijk om er nog wat buis overheen te schuiven.
Zou bijna zeggen, better safe than sorry.

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 15:14
door Henkjan
ray5150 schreef:
Mmm, als die kabel er eenmaal in ligt en aan gesloten is, is het natuurlijk niet meer zo makkelijk om er nog wat buis overheen te schuiven.
yep, dat is waarom ik nu een keuze moet maken, de vloer is nu open en hopelijk later dit we weer dicht

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 15:24
door Barry2001
Ik doe het thuis ook, in notabene een plastic goot. Om eerlijk te zijn nooit bij stil gestaan, maar het geeft geen problemen. Ik stream audio/video vanuit de nas in de meterkast. Maar zoals al gezegd wordt, als je kunt scheiden is het beter dat te doen.

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 21:00
door Edgaraudio
hhmm ik heb mijn cat 6 ook in een behoorlijke lengte langs mijn power lines lopen, maar ik heb mijn power lines over de gehele lengte van meterkast naar outlet dubbel afgeschermd. Geeft dat hetzelfde effect?

heb geen hoorbare hickups...

Gr

Edgar

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 21:31
door Pjotr
Henkjan schreef:
ray5150 schreef:
Mmm, als die kabel er eenmaal in ligt en aan gesloten is, is het natuurlijk niet meer zo makkelijk om er nog wat buis overheen te schuiven.
yep, dat is waarom ik nu een keuze moet maken, de vloer is nu open en hopelijk later dit we weer dicht
In dat geval zou ik dan maar wat gegalvaniseerde ijzeren pijp erbij leggen. Beter mee verlegen dan om verlegen en het trekt ook wat makkelijker.

Overigens mag je niet eens aanraakbaar laagspanningsspul zoals UTP kabel door dezelfde pijp trekken waar ook 230V installatiedraad in ligt. Bij kabelgoten ligt dat anders maar daar moet dacht ik wel een scheidingsschot in zitten dan.

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 22:09
door Henkjan
t gaat niet door de zelfde pijp, cat6 kabeltje ligt in de pijp, de netkabel (zo'n fatsoenlijke dikke grijze installatie kabel) ligt er naast, onder de zelfde drempel (dat was t lastige punt waar ze beide langs moesten)

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 22:15
door Pjotr
Henkjan schreef:
t gaat niet door de zelfde pijp, cat6 kabeltje ligt in de pijp, de netkabel (zo'n fatsoenlijke dikke grijze installatie kabel) ligt er naast, onder de zelfde drempel (dat was t lastige punt waar ze beide langs moesten)
Henkjan schreef:
het stuk waar ze strak naast elkaar zouden zitten is ~4m, met nog eens zo'n stuk waar wel wat tussenruimte (10-20cm) te maken valt
???

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 22:18
door pappaleo
Bouwplan tussendoor gewijzigd :mrgreen: :mrgreen:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 22:25
door ray5150
Edgaraudio schreef:
hhmm ik heb mijn cat 6 ook in een behoorlijke lengte langs mijn power lines lopen, maar ik heb mijn power lines over de gehele lengte van meterkast naar outlet dubbel afgeschermd. Geeft dat hetzelfde effect?
Power lines, outlets.... :shock:
Wat een heerlijk ronkende high end marketing taal... :rofl: :rofl:

Je hebt ook vast geen aansluitkabels met stekkers, maar interlinks met interconnects ? :mrgreen:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 22:46
door Henkjan
pappaleo schreef:
Bouwplan tussendoor gewijzigd
:mrgreen: de hele verbouwing is een grote wijziging :lol: naar de drempel toe lopen zo ook knus onder een nw tussenmuurtje (weer 1m), en op die andere 2m lukt t wel om wat tussenruimte te houden.

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 22:53
door ray5150
:foto: :mrgreen:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: za 31 mei 2014, 23:59
door Henkjan
morgen (als ik er dan aan denk) trek ik de drempel wel ff los

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 8:09
door Leon
CAT6A (een E versie bestaat nog niet in CAT6) is standaard een foil shielded kabel. Voor toepassingen als deze zou ik een kabel gebruiken met echte shielding, braided dus. Dit maakt de kabel dikker en stugger, dus minder makkelijk te trekken. Je hoeft dan echter niet meer met een metalen buis te gaan werken, tenminste niet voor een dergelijke korte afstand waarover de kabels parallel lopen.

De keuze voor CAT6 vind ik nogal vreemd. Het is niet echt veel beter als een 5E kabel, en niet goedkoper als een 6A kabel. Kon je soms goedkoop een stuk krijgen?

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 12:09
door ray5150
Er is nu ook al CAT7 en zelfs CAT8 kabel, wordt er allemaal niet simpeler op... :think: