Pagina 1 van 1

ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 10:05
door Muug
yow de mannen,
Audio Creative heeft een tijd terug de ifi Nano iDSD beschreven : http://www.audio-creative.nl/hifi/ifi-nano-idsd/ maar ze hebben ook zeer uitgebreid bericht over de DDDAC 1794. De grap is natuurlijk dat ze over beide zéér lovend zijn, terwijl er toch een aanzienlijk prijsverschil op zit. Die DDDAC bijt enerzijds wel in mijn been om hem in elkaar te solderen, anderzijds ben je al gauw twee tot drie keer zoveel kwijt. Tuurlijk, er is ook nog de verschillende filosofie van beide producten. De Nano past in een zeer goed uitgekiend commercieel plan waarbij technisch bepaalde compromissen gesloten worden, waarbij de betere oplossingen enkel in het duurdere gamma worden toegepast. Terwijl de DDAC een compromisloos DIY-project is van een gepassioneerd individu zonder verborgen commerciële agenda en zonder slim opgestelde "roadmap"-waarbij-elke-zes-maand-een-iets-beter-en-iets-duurder-apparaat-op-de-markt-wordt-gebracht. Kortom, heeft iemand ervaring met beide toestellen? Is de DDDAC zijn meerprijs waard?
(en jep, ik weet het, op marktplaats staat een set te koop)

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 11:38
door ray5150
De een is gemaakt door een commercieel bedrijf, met honderden tegelijk is China. in elkaar gestampt door een SMD machine. en in een kastje gepropt door kinderhandjes. tegen zo laag mogelijke kosten.

De ander is het resultaat van vele tientallen, zo niet honderden uren ontwikkel en bouw werk door één man.
Dan vind ik dat prijsverschil niet zo heel vreemd.

(*trekt aan de handrem* zul je niet eerst je huidige DAC in een nette kast bouwen ? )

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 11:53
door maikbike
De verkoper op marktplaats, ijscobar, betreft mischien forumlid ijscobar ?
Dan heeft hij dus ervaring met de dubbel-d dac :mrgreen:
En anders Gijs wel :)

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 12:01
door Muug
ray5150 schreef:
De een is gemaakt door een commercieel bedrijf, met honderden tegelijk is China. in elkaar gestampt door een SMD machine. en in een kastje gepropt door kinderhandjes. tegen zo laag mogelijke kosten.
De ander is het resultaat van vele tientallen, zo niet honderden uren ontwikkel en bouw werk door één man.
Dan vind ik dat prijsverschil niet zo heel vreemd.
Ik geef je hierin helemaal gelijk. :dank:
Wat de HKDAC betreft: de huidige lampenset bevalt me niet, het klinkt te dun. Daarom dat ik twee andere lampjes besteld heb bij koifarm. Ik hoop dat deze voor het eind van deze week hier thuis komen. Voorlopig klinkt de opamp beter. Maar zelfs die opamp vind ik niet heel veel beter klinken dan mijn cdspeler. Alles klinkt een béétje meer open. Beetje teleurgesteld toch. En geen zin om te liggen modden. Enkel die lampjes nog eens aanpassen, meer wil ik niet doen. Bevalt het nog niet, dan zet ik 'm te koop.
Daarom dat ik eraan denk om bij Doede als plan B gewoon mainboard-met-spdif en één dac-module te kopen. Kost dan 208 euro. Klein beginnen. Later dan uitgangstrafo's ipv caps (nog eens 150 erbij), en een extra dac-module of zo (nog eens 89 erbij), misschien zelfs usb-board als ik ooit digitaal ga afspelen.

Ijscobar een forumlid? Hmmmmmmmmmmm
(wel sneu dat ik dit weekend de achterruit van m'n wagen kapot gekregen heb, ](*,) da's een grap van 600 euro, dat smoort wel enkele projectjes..... :-# )

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 12:26
door maikbike
Snel autoruitschade meeverzekeren :mrgreen:
Heb je de afdac van knuisje als eens gehoord btw ?

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 13:06
door Muug
maikbike schreef:
Snel autoruitschade meeverzekeren :mrgreen:
Heb je de afdac van knuisje als eens gehoord btw ?
neen. Waarom?

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 14:10
door maikbike
Kost minder dan ijscobar zijn pretpakket, en kan waarschijnlijk wel aan de wensen van jouw oren voldoen.
Daarentegen wel duurder dan de ifi.

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 14:22
door Muug
maikbike schreef:
Kost minder dan ijscobar zijn pretpakket, en kan waarschijnlijk wel aan de wensen van jouw oren voldoen.
Daarentegen wel duurder dan de ifi.
welke topic is dat dan?

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 14:49
door maikbike

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 15:11
door hannesie
Muug schreef:
maikbike schreef:
Knip:
Heb je de afdac van knuisje als eens gehoord btw ?
neen. Waarom?
Ik heb hier beide naast elkaar draaien, en de HK-DAC dan met de Pjotr voeding, en dan de AF-DAC van knuisje met de DSD uitvoering.

De situatie is dan een kwestie van hoe zijn je luidsprekers om dat verschil te kunnen weergeven, de HK is vetter, aardig als je niet zo veel laag hebt misschien?
De AF-DAC is beter/verfijnder in detail en precisie, en als er laag is, is dat er ook. :kwijl:

Daarnaast heb ik ook nog wat DSD opname's, en dan is het smullen bij de meeste. :-({|=

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 16:20
door Muug
DSD-opnames... :? valt bij mij in dezelfde categorie als XLR en I2S: ik ken er niks van . :? Trouwens: hoe zit het nou met al die connectors? Welke van deze drie is de beste voor audio : USB, SP/DIF of Toslink? Ik heb al een paar keer moeten lezen dat Toslink minder goed zou zijn dan spdif? Trager?

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 16:36
door ray5150
Ik geloof dat je je nog een beetje moet inlezen. SP-DIF is een afkorting van Sony Philips Digital Interface Format.
Dit is een norm voor overdracht van digitale audio. zo zijn er meer normen, zoals het eerder genoemde DSD alsook I2S en AES/EBU.
Spdif overdracht tussen twee kan door twee verschillende media plaatsvinden, dmv een Coax kabel met bijbehorende RCA stekkers. dit is een directe elektrische verbinding.
Maar optisch is ook mogelijk. door middel van de Toslink verbinding. hierbij is aan de verzend zijde een elektrisch naar optische conversie nodig, en aan de ontvangstzijde dus omgekeerd.

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 16:38
door Muug
ray5150 schreef:
Ik geloof dat je je nog een beetje moet inlezen. SP-dif is een afkorting van Sony Philips Digital InterFace.
Dit is een norm voor overdracht van digitale audio. zo zijn er meer normen, zoals het eerder genoemde DSD alsook I2S en AES/EBU.
Spdif overdracht tussen twee kan door twee verschillende media plaatsvinden, dmv een Coax kabel met bijbehorende RCA stekkers. dit is een directe elektrische verbinding.
Maar optisch is ook mogelijk. door middel van de Toslink verbinding. hierbij is aan de verzend zijde een elektrisch naar optische conversie nodig, en aan de ontvangstzijde dus omgekeerd.
zoveel wist ik al, dank je Ray. :wink: Maar ik vroeg dus specifiek of er echt kwalitatief verschil zou zijn. Die Lampizator beweert dus van wel, maar bvb Doede van de DDDAC zweert bij een usb-aansluiting dacht ik.

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 16:43
door ray5150
Als de algemene consensus zou zijn dat de één beter is dan de ander, zou de andere vanzelf een stille dood sterven...
Maar die is er niet, zoveel systemen, zoveel mensen, zoveel meningen.
De een zweert bij dit, en 5 minuten later kom je iemand tegen die precies tegenover gestelde beweerd.

Gewoon op je eigen gevoel (en oren) afgaan, dat is nog altijd het beste.

Maar dat is slechts mijn mening... :lol:

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 17:47
door metabaron
Maareeh heeft er hier iemand ervaring met die ifi dac????
Heel net geprijsd en lovende woorden van audio creative , en ik heb nog geen dac dus deze staat zeker op mijn short list...

Dennis

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 19:46
door ray5150
Als ik jou was zou ik wachten tot de AFDAC-LB van Knuisje gereed voor uitlevering is, dan doe je tenminste de naam van dit forum eer aan. :lol:

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 19:52
door metabaron
Klopt ray daar kijk ik ook naar ,ik zou graag iets zelf bouwen :lol:
Maarja de prijs van zo een dingetje is toch verleidelijk.....
Dus me eurotjes blijven nog ff in me zak zitten.
En ik wacht tot iemand op het forum wat aanbied.
:|

Dennis

Re: ifi nano iDSD vs DDDAC1794 ?

Geplaatst: di 13 mei 2014, 20:06
door knuisje
ray5150 schreef:
Als ik jou was zou ik wachten tot de AFDAC-LB van Knuisje gereed voor uitlevering is, dan doe je tenminste de naam van dit forum eer aan. :lol:
Ik doe mijn best. :lol: