Pagina 1 van 1

Studio speakers

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 15:00
door Marijnsp
Hallo allemaal,

Ik wil graag twee studio speakers bouwen van mijn twee beyma 5mp60's die ik nog heb liggen.
Nu had ik alleen de vraag wat jullie aanraden qua tweeters. (op budget) +- 10 tot 20 euro per stuk.

In de bijlage een verloopje van de beyma.

Bedankt voor de hulp!

Re: Studio speakers

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 15:56
door markbakk
SC10 van Visaton?

Re: Studio speakers

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 15:59
door pappaleo
Of de SwanSpeak HiVi K1. Klinkt mooi voor zijn geld.

Re: Studio speakers

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 16:55
door Marijnsp
Bedankt voorde reacties!
Waar zou ik die swansspeakers k1 kunnen vinden? Kan ze namelijk nergens vinden :p

Dank u!

Re: Studio speakers

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 17:26
door pappaleo
Ik heb ze bij Remo gekocht, maar of daar nog wat activiteit is weet ik niet.
Rumoh verkoopt ze ook, maar daar zijn ze wel wat duurder; hij schijnt wel wat korting te geven aan forumleden.
Verder zijn er nog wat adresjes in het buitenland, goedkoop maar wel wat langere levertijd.

Re: Studio speakers

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 22:54
door bartsegers
Heel hoog crossen met een bullet tweeter evt?

(dat zie ik wel eens langskomen op het www)

Of moet het allemaal zo vlak en recht mogelijk?

Re: Studio speakers

Geplaatst: di 13 mei 2014, 13:46
door Marijnsp
Super vlak hoeft het niet te zijn. Beetje mooi moet het dan wel weer klinken haha. Ik kan alleen niet veel bullettweeters vinden die goedkoper zijn dan de visaton. :p

Re: Studio speakers

Geplaatst: di 13 mei 2014, 15:43
door ray5150
Studiospeakers... heb je een opnamestudio dan ?

Re: Studio speakers

Geplaatst: di 13 mei 2014, 21:34
door markbakk
De Beyma 5MP60 is een (mooie) basmiddriver uit de 'studiolijn' van het merk. 5", dus niet echt voor feesten en partijen, dus bullettweeters hiermee combineren is rabiate nonsens. Wel al vrij oud, er is al een 'n'-versie van. Prima te combineren met een mooie 25mm dome (helemaal niet erg om er wat meer aan uit te geven dan twee tientjes) tot een compleet systeem.
Probleempje is natuurlijk wel dat je nog een filter zult moeten ontwikkelen...

Re: Studio speakers

Geplaatst: di 13 mei 2014, 23:27
door Marijnsp
Een studio heb ik niet nee, maar aangezien het studio speaker drivers zijn besloot ik maar studio speakers te bouwen :)

Excuses ik heb de beyma 5mp60/n .
(Heb ze nog liggen en besloot er maar eens wat mee te doen)



Dus u raad een 25mm dome aan :) dan ga ik daar in verder zoeken!

Dankje!

Re: Studio speakers

Geplaatst: wo 14 mei 2014, 6:41
door architect
hoe ga je daar laag uithalen?
fs=60hz, valt af vanaf 150hz
je zou ook later nog een grotere speaker eronder kunnen zetten voor meer diepgang.

Re: Studio speakers

Geplaatst: wo 14 mei 2014, 8:57
door Marijnsp
Ik dacht een bassreflex getuned op 65hz met -3db op 60hz eventueel later een sub er bij.

Re: Studio speakers

Geplaatst: wo 14 mei 2014, 10:34
door arjank
Marijnsp schreef:
Ik dacht een bassreflex getuned op 65hz met -3db op 60hz eventueel later een sub er bij.

Simulatie geeft het volgende resultaat:
- 7liter
- afstemming ca. 58hz
- 52hz -3dB.

Niet verkeerd :D

Re: Studio speakers

Geplaatst: wo 14 mei 2014, 10:38
door arjank
Wil je een "rechte" karakteristiek dan gaat het wat minder laag.

-5.5liter
-afstemming ca. 65hz
- 60hz -3dB.

Voor stand-alone zou ik de iets grotere variant nemen, heeft wat meer diepgang en die kleine slinger in de response is te verwaarlozen.

Re: Studio speakers

Geplaatst: wo 14 mei 2014, 11:05
door bartsegers
Een TL kan evt ook.

15 litertjes groot.

Re: Studio speakers

Geplaatst: wo 21 mei 2014, 14:43
door Marijnsp
Ik weet niet of ik dit hier onder mag plaatsen maar:

Ik ben al een tijdje bezig met mijn kratradio (met de zelfde drivers) en een P-audio pht-409 tweeter. Behuizing van de woofers is +-6L Bassreflex getuned op 63Hz

Nu gebruik ik 1 ta2024 voor de woofers en 1 ta2024 voor de tweeter (1 kanaal). (versterkers hebben het zelfde ingangssignaal)

Mijn vraag is hoe ik mijn tweeter kan 'afstellen' voor het gebruik in combinatie met de woofers (filter op 3kHz).
Hoe zorg ik er voor dat ik niet te veel of te weinig hoog heb?

https://db.tt/RThLTqeF

Zouden jullie mij daar mee kunnen helpen?