Pagina 1 van 1

bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 15:04
door garring
Is het voor het laag belangrijk om MKT/MKP of beter te gebruiken?
Ik heb nog een paar 100uf bipolaire elco's liggen die ik mooi kan gebruiken?

Ik heb het al gevonden in mijn oude Vivace'74 filterschema
mag weg,
Ron
Even de vraagstelling veranderd voor de duidelijkheid :-"

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 15:53
door ray5150
Het is weer 1 groot raadsel...

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 16:00
door ds23man
:think: :think: :?:

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 16:21
door b_force
Gebruik vooral waar jezelf blij van wordt :wink:

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 16:45
door ray5150
Da's een goeie, Bart.

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 17:04
door Olaf Analogue
Zijn vraag is eigenlijk of in de bas sectie van het filter bipolaire Elco's volstaan of dat je daar beter ook MKP kunt toepassen.
In tussentijd is hij er achter gekomen dat in het filter welke hij wilt bouwen ook bipolaire Elco's in de bas sectie worden toegepast.

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 18:17
door Walt
Zeker bij een 3-weg kunnen er zeer grote condensator waardes nodig zijn, MKP wordt dan erg prijzig. Ik heb goede ervaringen met de 100uF MKT blokken, deze zijn ruim onder de 10 euro te verkrijgen bijv. via pvanlingen van dit forum.

Groetjes WAlter

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 18:53
door garring
Gelukkig begrijpt Olaf wel onze moerstaal :-$
En inderdaad, na mijn vraag, (want ik zie hier alleen maar dure componenten) kwam ik dit tegen...

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 19:23
door b_force
Ik begreep die vraag ook zeker wel, maar ik weet ook dat hierdoor weer oeverloze discussies gaan ontstaan.

kort:
Technisch: nee
Gevoelsmatig: ja of nee

Als we die twee samenvoegen: doe waar jij het beste bij voelt

(en dan zul je zien dat ondanks alles daar TOCH nog mensen over gaan lopen zeuren :lol: :mrgreen: )

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 19:49
door Walt
Precies 100uF nodig dus... dan zou ik zeker eens contact opnemen met Paul voor zo'n 100uF MKT blok.

Groetjes Walter

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 19:51
door ray5150

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 20:05
door Walt
Dat zijn ze inderdaad, voor 6 euro per stuk ga je niks beters vinden voor op die plek in het filter. Ik als liefhebber van dure condensators zou ook prima kunnen slapen met een nette MKT op deze positie in het filter :lol:

Groetjes Walter

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 20:06
door ray5150
Maar smaken ze nog een beetje ? scheutje ketchup erbij... :lol:

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 20:17
door b_force
Ik koop liever een goede fles Whiskey ipv dure condensatoren.
Heb ik meer plezier van :mrgreen:

Re: bipolaire elko

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 20:29
door AatV
b_force schreef:
Ik koop liever een goede fles Whiskey ipv dure condensatoren.
Heb ik meer plezier van :mrgreen:
Een Leidse fles? :mrgreen:

groet,
Aat

Re: bipolaire elko

Geplaatst: za 03 mei 2014, 17:48
door garring
Drambuie is dan wel het lekkerst

maar weer even over de bipolaire elko's, als het ding parallel geschakeld is zal het net als een spoel in die positie geen reet uitmaken?
in serie lijkt het me wel van belang.

Re: bipolaire elko

Geplaatst: za 03 mei 2014, 19:18
door Olaf Analogue
Ik persoonlijk zou er voor die 6 euro zo'n MKT in hangen, ik vind dat ook in de bas sectie strakker klinken als een elco, en of dat in de praktijk dan ook echt zo is maakt mij voor 12 euro niet uit.

Re: bipolaire elko

Geplaatst: za 03 mei 2014, 19:51
door garring
Het gaat niet om de 10 of 20 euro, het g aat om het principe of het wat uitmaakt.
als iedereen er maar mkt ingooit omdat "men" dat zegt.
maakt het parallel geschakeld iets uit of niet.

Re: bipolaire elko

Geplaatst: za 03 mei 2014, 19:53
door Olaf Analogue
Het maakt uit maar zet er maar gewoon een elco in en draaien maar, dat lijkt mij het makkelijkst.

Re: bipolaire elko

Geplaatst: do 08 mei 2014, 13:05
door Speakerland
Ik zie in deze discussie 1 belangrijk aspect niet terug:

Een bipolaire elco heeft een relatief hoge verliesfactor hetgeen zich uit in een effect dat vergelijkbaar is met een serieweerstand. Deze schijnbare weerstand voorkomt (of vermindert in ieder geval) opslingering door resonatie van de filterkring.

Het is dus zeker niet altijd verstandig om een elco in een parallel tak te vervangen door een foliecondensator. Of je moet nog een kleine weerstand (van 1 ohm o.i.d.) in serie met de condensator zetten.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland

Re: bipolaire elko

Geplaatst: do 08 mei 2014, 18:39
door jeroen_d
Daarbij is deze weerstand niet lineair, het maakt dus wel degelijk uit. Zoveel zelfs, dat er wel een verbetering kan ontstaan, maar dat je die pas ten volle kan benutten als de rest van het filter hierop wordt aangepast. Dit kan ertoe leiden dat componentwaarden in de midsectie subtiel gewijzigd moeten worden.