Pagina 1 van 1

Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 12:25
door Muug
Hoi allemaal,

Zijn hier mensen die al een tuner in elkaar gestoken hebben?

Ik zit hier namelijk met m'n poot in de plaaster dus kan ik lekker nog wat audioklusjes afwerken (kappen op de annastasia, rca-connectors in m'n TD160, HK DACje in elkaar steken) maar er is ook nog wel wat tijd om na te denken. Zo merk ik alweer tot mijn grote frustatie dat mijn tuner behoorlijk "mager" klinkt. Het is een Sony ST-SA 3 ES. Nu klinkt hij wel zeer zuiver en je kan de posten haarscherp selecteren, maar jongens, alles klinkt me toch te schel in de oren, en nauwelijks bas ook. Zeker als ik dat vergelijk met mijn platendraaier en cd-speler. Het kàn natuurlijk zijn dat de radiostations de kanaalbreedte manipulieren en zo alles even plat laten klinken, maar toch... Nu kan ik eventueel op internet gaan zoeken naar zo'n legendarisch goede tuner als bvb Dynalab, maar die zijn pokkeduur. Dus dacht ik van "hey, misschien is er iemand op dat toffe zelfbouwforum die al een goeie tuner in elkaar gestoken heeft" ? :-k

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 12:28
door ds23man
Waar begin je aan?

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 12:40
door Muug
ds23man schreef:
Waar begin je aan?
Ik weet het niet. Wat bedoel je?

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 12:51
door ray5150
Heb je HF ervaring ?

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 12:59
door Muug
:mrgreen:
neen, nope, noppes, nougabollen
Je wilt eigenlijk zeggen dat dat een pak moeilijker is dan een eenvoudige buizenbak namaken? :think:

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 13:01
door ray5150
Kansloos...

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 13:24
door Muug
ok dan,
wellicht ook de reden dat er hier niet zoveel info over tuners te vinden is. :|
Een andere tuner zoeken dan maar. Dank voor de eerlijkheid. :)
(Wil iemand de mijne ?)

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 13:34
door ray5150
Google eens op "Tubejack" in Zaandam.
Die modificeert tuners.

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 14:28
door Muug
ah, ik kijk direct ! Zijn eerste opmerking op zijn site : verbeter uw antenne ! Zal ik maar doen dan, is gewoon zo'n draadje van ongeveer een meter dat er was bijgeleverd :oops:

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 15:54
door ray5150
Met een goede antenne win je al een heleboel qua ontvangst-kwaliteit.

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 18:56
door Muug
Ik vraag me af of een antenne de klank gunstig gaat beïnvloeden.

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 19:20
door ray5150
Daar kun je alleen maar achter komen door het te proberen. :mrgreen:

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 19:26
door FR_Aad
Muug schreef:
Ik vraag me af of een antenne de klank gunstig gaat beïnvloeden.
Precies, zo'n ding dient geen enkel nut. :mrgreen:

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 20:10
door Muug
Jahaaaaaaa, zo kan ie wel weer ;O)ik bedoel: een betere antenne zal wel een betere ontvangst opleveren, maar betekent dit ook mooier klinkende muziek?

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 20:12
door ray5150
Probeer het eens...

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 20:45
door Henkjan
Muug schreef:
Jahaaaaaaa, zo kan ie wel weer ;O)ik bedoel: een betere antenne zal wel een betere ontvangst opleveren, maar betekent dit ook mooier klinkende muziek?
hangt meer van de zender af :lol:

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 21:30
door ray5150
:goeie: :goeie:

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: di 22 apr 2014, 8:53
door Muug
toerlaaik toerlaaik :goedzo:

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: di 22 apr 2014, 13:11
door Muug
Eenvoudig antennetje gemaakt zoals op zijn site beschreven. Signaalsterkte is met 50% omhoog gegaan, van 40db naar 60db (gemeten door de tuner). Maar of er nu meer dynamiek is... :-# Soit, Jack heeft al een mailtje van me.

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: di 22 apr 2014, 20:46
door ray5150
Nog wel ietsjes meer dan 50 %...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

Luister je altijd naar dezelfde zender, of doet het euvel zich voor op alle stations ?

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 6:21
door Rody
Ik vermoed dat het grootste euvel, bij de meeste commerciële stations althans, de walgelijke hoeveelheid compressie is die toegepast wordt voor het materiaal de ether in wordt geslingerd. Dat bovenop de walgelijke hoeveelheid compressie die men tijdens het afmixen van het bronmateriaal toepast. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war.

GR rody

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 11:41
door ray5150
Je hebt zeker een punt, Rody, maar mijn ervaring met radio-ontvangst is dat het juist alles behalve "iel en dun" klinkt. eerder boemerig...

Re: Tuner maken ?

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 13:00
door Muug
Boemerig!? Neen, zeker niet. Het compressieverhaal en ook dat de loudness ken ik. Nu is het wel zo dat Stu Bru het platst klinkt, en hard en schel, doet pijn aan mijn oren. Of ik allergisch aan Radiohead en consoorten, dat kan ook wel. Tubejack - die ondertussen geen Tube meer is - kan mijn tuner anders wel degelijk verbeteren, opamps overbruggen, wat delen van de pcb overbruggen... Ik moet nog effe de transportkosten uitzoeken.