Pagina 1 van 2

El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 14:51
door mikekiwi
Ik heb laatst ook maar weer eens een platenspeler gekocht en wil hem binnenkort dan ook echt gaan aansluiten. Maar eerst heb ik nog een phono-voorversterker (MM) nodig (en LP's).

Wat is nu een leuke instapinstap-voorversterker? Zie wat Vivanco-spul voorbij komen en ook Conrad heeft wel wat in de aanbieding, maar zit er nog verschil in die hele goeiekope dingen.

Als het platendraaien bevalt gaat het uiteraard vervangen worden door iets beters, maar wil eerst even kijken of a. de platenspeler het wel goed doet en b. het thuis net zo bevalt als dat ik bij anderen ervaar...

Met goedkoop bedoel ik ook echt tientjeswerk, zelfbouw zit er aan mijn kant niet in. Ik wordt vooralsnog al zenuwachtig als ik alleen maar kijk naar mijn soldeerbout :hide:

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 15:10
door ray5150
Je kunt eens kijken naar een gebruikte Cambridge, nieuw rond de 80 100 euro.

Die goedkope dingen zijn min of meer hetzelfde, adaptertje voor in de muur, schakelingetje rondom een NE5534, plastic doosje eromheen. het werkt, verder niks speciaals.

Voor hetzelfde geld bouw je zelf toch iets beters.
Kijk eens hiernaar, relatief simpele ontwerpen die toch goed presteren :
http://www.platenspeler.com/diy/uk_index.php#phonoamps

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 21:37
door mikekiwi
Hmm, qua budget zat ik toch iets lager...

Ik keek meer naar zoiets of varianten daarop van Hama of HQ.

Die zelfbouwvoorbeelden zijn zeker wel fijn, maar voor mij nu nog niet te doen, misschien later...

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 22:09
door SARK
Ik denk dat je je aan die Vivanco geen buil zult vallen, vergeet niet om er nog een weerstandje bij te bestellen ... dan is de verzending namelijk gratis :mrgreen:

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 22:21
door Kappa7
Die zal het prima doen.
Mogelijk met een betere voeding nog beter.
Peter heeft ooit een voeding gemaakt voor de hk dac, het +12V gedeelte zou het prima doen hier. Het ding verbruikt maar 100mA dus dat zal prima gaan.

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 22:58
door mikekiwi
Dank voor de reacties! Ik ga deze (incl een leuk extraatje dat ik toch nodig heb en dus de verzendkosten weg doet vallen) aanschaffen...en dan eens zien of vinyl ook in huize kiwi weer zijn plaats gaat vinden (en of de al aangeschafte Dual TT het ook echt doet :roll: ).

Daarna eens zien of en hoe er geupgrade gaat worden; voeding, buizen, phonodude, we gaan het zien!

Eerste extraatje zal wel DIY worden, nl. een echte TT-muts! (maar daarover later meer)

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 0:15
door ray5150
Kappa7 schreef:
Peter heeft ooit een voeding gemaakt voor de hk dac, het +12V gedeelte zou het prima doen hier. Het ding verbruikt maar 100mA dus dat zal prima gaan.
Da's gewoon een 317 met een CRCRC ervoor. simpel, maar wel effectief.

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 8:21
door Kappa7
Precies voor nog geen €25,- aan onderdelen heb je een heel aardige voeding.
Ik heb deze in 5V gemaakt voor mijn dacje en dat is een behoorlijk verschil met de muur wrat.
Ik verwacht dat ook meneer muis dat prima moet kunnen maken.
veel simpeler kan het bijna niet worden.

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 9:44
door mikekiwi
we gaan het zien...Apparaatje is in ieder geval besteld, samen met een platenborstel die ik toch ook nog nodig had.

Denk dat je mijn electrische kunsten nog steeds overschat ](*,) , maar waar kan ik meer info over die voeding vinden? Heb al wel gezocht, maar niet kunnen vinden...

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 9:49
door ds23man
Hoe oud is de naald trouwens?

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 10:03
door ray5150
mikekiwi schreef:
maar waar kan ik meer info over die voeding vinden? Heb al wel gezocht, maar niet kunnen vinden...
Hier : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... it=pudding

Maar, wat jij in jouw geval dan nodig hebt is maar 1 van de drie trapjes.

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 10:07
door mikekiwi
ds23man schreef:
Hoe oud is de naald trouwens?
Geen idee, heb het apparaat gebruikt gekocht zonder veel info erbij en heb er nog geen plaat mee afgespeeld... Kans is dus dat de naald vervangen moet worden (heb eigenlijk ook geen idee hoe en of ik dat zelf visueel kan beoordelen).
Dat is ook de reden dat ik wat voorzichtig wil doen qua aanschafkosten voor de pre-amp, ik weet niet of er nog andere kosten gaan komen...

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 10:08
door mikekiwi
ray5150 schreef:
mikekiwi schreef:
maar waar kan ik meer info over die voeding vinden? Heb al wel gezocht, maar niet kunnen vinden...
Hier : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... it=pudding

Maar, wat jij in jouw geval dan nodig hebt is maar 1 van de drie trapjes.
Dank u, met de zoekfunctie (als je niet weet dat je op pudding moet zoeken) krijg je een resultaat van 101 pagina's om door heen te zoeken...

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 10:13
door ds23man
mikekiwi schreef:
ds23man schreef:
Hoe oud is de naald trouwens?
Geen idee, heb het apparaat gebruikt gekocht zonder veel info erbij en heb er nog geen plaat mee afgespeeld... Kans is dus dat de naald vervangen moet worden (heb eigenlijk ook geen idee hoe en of ik dat zelf visueel kan beoordelen).
Dat is ook de reden dat ik wat voorzichtig wil doen qua aanschafkosten voor de pre-amp, ik weet niet of er nog andere kosten gaan komen...
Op zich kan de naaldpunt nog tiptop in orde zijn, maar de ophanging van de cantilever hard uit in de tijd. Welk element zit er in?

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 10:24
door mikekiwi
Het gaat om een Dual CS-606 met een Ortofon ULM-55E element

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 10:27
door ds23man

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: ma 21 apr 2014, 11:43
door mikekiwi

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 22:23
door mikekiwi
Ik heb vandaag de Vivanco phonopre binnengekregen en er komt geluid uit mijn platenspelert. Ben nog niet heel erg onder de indruk, maar ben er ook nog niet echt voor gaan zitten.

Ik heb wel een gratis brom bij het geluid gekregen, waarschijnlijk afkomstig van dat Vivanco phonoding. Nu heeft die geen aardingsschroef, maar lees her en der dat je de aardedraad ook aan een schroefje van de behuizing van de Vivanco kunt bevestigen. Helpt helaas bij mij niet.

Nu heb ik ook helemaal geen stroomvoorziening met randaarde, dus dat helpt ook niet. Kan ik nu gewoon met die aardedraad bijv. een schroefje op mijn Marantz-receiver op zoeken? Of is dat geen goed idee?

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: za 26 apr 2014, 0:29
door Aaad
Ooit ook eens zo'n phono voorversterker gekocht, bromde als een gek als ik hem
gebruikte op m'n laptob. Waarschijnlijk een aardlus. Tot ik toevallig een berichtje in
handen kreeg dat dat bewuste merk/type onveilig was. Ik had hem al een paar jaar ongebruikt liggen, maar ben met het geprinte artikel (ik dacht uit de telegraaf)naar de winkel terug gegaan
(ik had zelfs de nota nog in de doos zitten) en heb m'n geld terug gekregen. Gelukkig net op tijd want een paar maanden later sloot die winkel z'n deuren.

Aad

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: za 26 apr 2014, 0:45
door ray5150
Dus ook niet als je de aardedraad van de draaitafel direct aan de (voor) versterker knoopt ?

Gek genoeg staat er in de manual van de Vivanco nix over aangegeven. :?

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: za 26 apr 2014, 8:23
door RobertD
Bromt dat ding ook als de platenspeler niet is aangesloten?

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: za 26 apr 2014, 9:16
door John P
Die types Dual zijn berucht om de slechte verbinding tussen de kop en de arm. Je moet inderdaad eerst eens kijken of die ook bromt zonder draaitafel aangesloten. Als dat niet het geval is dan is er waarschijnlijk slecht elektrisch contact rond de kleine draadjes die aan het element vastzitten, zowel richting element als richting arm.

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: za 26 apr 2014, 13:09
door mikekiwi
John P schreef:
Die types Dual zijn berucht om de slechte verbinding tussen de kop en de arm. Je moet inderdaad eerst eens kijken of die ook bromt zonder draaitafel aangesloten. Als dat niet het geval is dan is er waarschijnlijk slecht elektrisch contact rond de kleine draadjes die aan het element vastzitten, zowel richting element als richting arm.
RobertD schreef:
Bromt dat ding ook als de platenspeler niet is aangesloten?
Er zit een kleine brom in als ik de draaitafel niet aansluit (acceptabel); sluit ik de draaitafel ook aan dan wordt de brom duidelijk veel erger (minder acceptabel bij wat harder draaien en zachtere passages).
Ik zal de contacten bij het element eens nazien, dank voor de tip.

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: za 26 apr 2014, 13:25
door TheoK
Zit er misschien ook een aarde aansluiting op je draaitafel?
Op die van mij wel. Ik had ook brom. En na het aansluiten van de aarde was die weg.

Re: El Cheapo PhonoPre

Geplaatst: za 26 apr 2014, 13:38
door mikekiwi
TheoK schreef:
Zit er misschien ook een aarde aansluiting op je draaitafel?
Op die van mij wel. Ik had ook brom. En na het aansluiten van de aarde was die weg.
Ja zeker, maar
mikekiwi schreef:
Ik heb wel een gratis brom bij het geluid gekregen, waarschijnlijk afkomstig van dat Vivanco phonoding. Nu heeft die geen aardingsschroef, maar lees her en der dat je de aardedraad ook aan een schroefje van de behuizing van de Vivanco kunt bevestigen. Helpt helaas bij mij niet.

Nu heb ik ook helemaal geen stroomvoorziening met randaarde, dus dat helpt ook niet. Kan ik nu gewoon met die aardedraad bijv. een schroefje op mijn Marantz-receiver op zoeken? Of is dat geen goed idee?
Dus wel een draad, maar aansluiten op de phonoversterker helpt niets (heeft ook geen eigen aardeschroef).