Pagina 1 van 2

Hoe lang nog FM?

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 16:53
door Berre
Hier en daar lees je over het einde van het FM radio tijdperk. Analoge TV is al geruime tijd geschiedenis. Wanneer zou analoge radio de spreekwoordelijke pijp aan Maarten geven? Iemand enig idee vanuit een officiële bron? Ik zou het bijzonder jammer vinden; heb nog enkele hele mooi FM ontvangers in gebruik.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 16:56
door ds23man
Zolang de regionale FM zenders nog steeds de officiele rampenzenders zijn, hoef je je geen zorgen te maken.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 18:30
door ray5150
Bij mijn weten wordt het meerdendeel van de nieuwe auto's nog afgeleverd met een analoge FM radio.
Ik denk dat je je eerste 10 jaar daar nog niet druk over hoeft te maken.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 20:17
door beijert
Ik vind het maar onnozel om alles digitaal uit te voeren, storing in het digitale signaal maakt het direct nutteloos.

Dan heb ik liever een beetje ruis, zeker met dingen als de communicatie systemen van de hulpdiensten.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 0:46
door ray5150
Analoge zenders kunnen ook stuk, zie de brand in de zendmast bij Hoogersmilde een paar jaar terug.
Het zal ook wel met geld te maken hebben, op een gegeven moment zal het goedkoper zijn om een volledig DAB zenderpark te hebben draaien. aan de andere kant zijn er nog miljoenen FM radio's die nog dagelijks gebruikt worden.

Is er in Vlaanderen ook een FM signaal op de kabel TV ?

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 1:02
door AntonZ
Ik heb sinds kort een autoradio met DAB+. Mooi geluid als de ontvangst goed is, maar ik maak het nogal eens mee dat alleen Radio 1 t/m 5 te ontvangen zijn, de rest "no signal". De standaard kleefantenne aan de binnenkant van de voorruit (met de radio mee geleverd) is kennelijk niet voldoende om een goed signaal te ontvangen. Dus dat wordt ook nog een extra antenne aanschaffen en een gat in het dak boren.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 7:42
door FR_Aad
In België en Nederland zal het allemaal nog wel even duren. Maar o.a. in Engeland en Scandinavië is het nog maar een kwestie van jaren voor de stekker uit de FM zenders gaat.

Als landen om ons heen wel over gaan zal op een gegeven moment de keuze bij een autoradio wat belangrijker worden. Misschien dat het proces bij ons op een bepaald moment versneld?

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 7:58
door Marp
ray5150 schreef:
Bij mijn weten wordt het meerdendeel van de nieuwe auto's nog afgeleverd met een analoge FM radio.
Ik denk dat je je eerste 10 jaar daar nog niet druk over hoeft te maken.
Dat was vorig jaar zo'n beetje de verwachte termijn.

Volgend jaar beginnen de campagnes. Als het aan de overheid ligt, worden in de toekomst ook smartphones voor de Nederlandse markt standaard voorzien van een DAB+ ontvanger. Zodra de helft van de ontvangsten digitaal is, wat op die manier best snel kan gaan, valt de beslissing wanneer de analoge stekker eruit gaat.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 10:19
door Barry2001
Ik lees hier http://www.digitalradio.nl/faqs dat de nederlandse overheid de intentie heeft de FM zenders in 2023 af te schakelen, dus die 10 jaar klopt dan wel. DAB zit een stukje boven de FM band en dus bijt het elkaar niet, misschien dat de soep niet zo heet gegeten wordt en het wat langer duurt, maar eraf gaat het. Het stukje frequentieband rond 100MHz is door propagatievoordelen erg interessant voor allerlei diensten, zoals mobiel verkeer, die zal men daar graag voor willen gebruiken. Een FM zender die p/stuk 200kHz in gebruik neemt is ook niet van deze tijd natuurlijk. Verder, het kwaliteitsvoordeel waar men het steeds over heeft wordt toch wel bij de bron om zeep geholpen (limit/compressie techniek), maar als je aan de andere kant in een lawaaiige omgeving als een auto zit wil je ook wel iets van die vorm omdat je anders ook in volume blijft regelen tussen muziek en gesproken woord. Als je echt Hifi wilt (voor zover mogelijk in je koekblik) is een cd of flacje opzetten dan een optie.
Het voordeel lijkt me wel dat als je een langere afstand rijdt in de auto je fatsoenlijk zonder ruis naar 1 station kunt luisteren. FM is zo beperkt in bereik en het (automatisch) omschakelen naar een andere steunzender werkt in de praktijk ook niet altijd goed. Hiernaast kan door het efficientere gebruik een groter pakket van zenders worden aangeboden. Op dit moment is voor veel zenders een FM frequentie dusdanig duur dat dit niet op te brengen is, kip-ei, alleen internetstream/kabel dus minder luisteraars en minder adverteerders. En zo blijf je met dezelfde pulp aan stations zitten die al lang uitzenden.
Een voorbeeld is KinkFM, een station dat anders was en op een gegeven moment ook voor de keus stond maar het gewoon niet op kon brengen, en ter ziele is gegaan. Wellicht dat er met DAB voor dit soort stations meer mogelijkheden komen.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 11:21
door knuisje
Ik heb een DAB+ radio van Philips in retrodesign gescoord op Marktplaats. Hier in Den Helder volledige ontvangst van de commerciëlen die al een (verplichte) landelijke dekking hebben. De publieke zenders hebben hier pas over 2 jaar dekking maar zijn met af en toe een hikje wel te ontvangen. Verder prima te spreken over de te ontvangen hoeveelheid zenders, een stuk of 30.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 12:01
door hsmeets
DAB is dat niet al lang achterhaald?

Waarom niet gewoon inzetten op streaming via een generieke internet verbinding? Elke auto heeft tegen die tijd af fabriek een tablet achtige pc aan boord en een blanco SIM die naar klant keuze op een van de beschikbare netwerken geactiveerd kan worden. De streaming radio's voor thuis staan ook al in rijen van 3 in de winkels opgesteld...

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 13:29
door Pjotr
hsmeets schreef:
DAB is dat niet al lang achterhaald?
Yup en daarom hebben we nu DAB+ :lol:

FM is dan wel oude technologie maar wel erg betrouwbare technologie. Dat kun je van de meeste digitale verbindingen nou niet echt zeggen. Hoe vaak ligt de IP telefoon er niet uit t.o.v. de oude analoge lijn? En de dekking van GSM is nou ook niet zo florissant.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 14:49
door hsmeets
Pjotr schreef:
hsmeets schreef:
DAB is dat niet al lang achterhaald?
Yup en daarom hebben we nu DAB+ :lol:

FM is dan wel oude technologie maar wel erg betrouwbare technologie. Dat kun je van de meeste digitale verbindingen nou niet echt zeggen. Hoe vaak ligt de IP telefoon er niet uit t.o.v. de oude analoge lijn? En de dekking van GSM is nou ook niet zo florissant.
tuurlijk, maar over 10 jaar?

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 15:33
door hannesie
Ik heb hier een Harman Kardon 970 DAB?FM tuner, met een digitale uitgang.

Ik heb die dus gekocht jaren geleden, en er nooit op DAB kunnen afstemmen, terwijl de zenderpaal hemels breed toch niet zo ver weg staat.
Geprobeerd met verschillende antennes, en ook actieve geen goed signaal te krijgen, en hetzelfde bij Digitenne, en ook boven met minder muren e.d. DAB soms had ik even wat, wat dat was zo weer verdwenen.
Toen ik in Antwerpen eens een mooi kastje zag staan op de Sint-Katelijnevest en dacht ik, dat is wat voor mij, en vertelde de verkoper dat ik met die HK 970 geen signaal kreeg.
Dat zul je in Nederland nooit krijgen, daar doen ze het niet goed, zenders zijn te zwak en bestrijken dus niet voldoende gebied, ik ben dus nu wel benieuwd of het met DAB+ nu beter is geworden.
Nu, FM in de Auto en Radio via Internet (Squeezebox), en als reserve de HK 970 (DAB/FM )

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 16:59
door Barry2001
hsmeets schreef:
DAB is dat niet al lang achterhaald?

Waarom niet gewoon inzetten op streaming via een generieke internet verbinding? Elke auto heeft tegen die tijd af fabriek een tablet achtige pc aan boord en een blanco SIM die naar klant keuze op een van de beschikbare netwerken geactiveerd kan worden. De streaming radio's voor thuis staan ook al in rijen van 3 in de winkels opgesteld...
2 dingen: die blanco SIM, komt misschien nog wel maar is er nu nog niet. Als mensen (extra) moeten gaan betalen bij hun telefoonabonnement gaat DAB luisteren niet gebeuren en flopt het weer. Misschien ook wel een geldkwestie, er zit dan ook weer en provider tussen die wil vangen. Nu is het ruimte op een zendmast huren en klaar.
2e is dekking, die is eenvoudiger te realiseren op 170Mhz (of waar zit DAB ergens) waar een digitaal signaal met een kleine S/N verhouding al voldoende is. Zoals Peter ook aangeeft, 100% GSM dekking is er niet in NL.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 17:18
door hsmeets
Barry2001 schreef:
hsmeets schreef:
DAB is dat niet al lang achterhaald?

Waarom niet gewoon inzetten op streaming via een generieke internet verbinding? Elke auto heeft tegen die tijd af fabriek een tablet achtige pc aan boord en een blanco SIM die naar klant keuze op een van de beschikbare netwerken geactiveerd kan worden. De streaming radio's voor thuis staan ook al in rijen van 3 in de winkels opgesteld...
2 dingen: die blanco SIM, komt misschien nog wel maar is er nu nog niet. Als mensen (extra) moeten gaan betalen bij hun telefoonabonnement gaat DAB luisteren niet gebeuren en flopt het weer. Misschien ook wel een geldkwestie, er zit dan ook weer en provider tussen die wil vangen. Nu is het ruimte op een zendmast huren en klaar.
2e is dekking, die is eenvoudiger te realiseren op 170Mhz (of waar zit DAB ergens) waar een digitaal signaal met een kleine S/N verhouding al voldoende is. Zoals Peter ook aangeeft, 100% GSM dekking is er niet in NL.
Misschien was ik niet zo heel duidelijk, ik praat niet zo zeer over nu maar mbt de situatie over enkele jaren.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 18:16
door Pjotr
Meer dan het wat in het linkje van Barry staat is er niet over bekend. En tegen die tijd zien we wel verder....

"Op dit moment zijn er geen plannen om FM of AM radiodiensten op korte termijn uit te schakelen. Huishoudens hebben meerdere radio-ontvangers. Luisteraars moeten de tijd krijgen hun apparaten te vervangen. De overheid heeft de intentie om voor Nederland in 2023 de FM af te schakelen. Een aantal landen in Europa zijn dit al eerder van plan. Voor Noorwegen staat dit als eerste land in Europa in 2017 gepland en voor Denemarken staat dit gepland in 2019. "

Voorlopig blijft FM nog wel even.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 20:34
door Marp
Om mijn vorige post anders en vollediger te formuleren:
  • in 2015 besluit de overheid of FM nog een rol moet blijven vervullen. Het streven is 100% digitaal.
  • in 2015 gaan tevens massaal de campagnes van start om de consument te doen overstappen.
  • de NPO wil binnen twee jaar een landelijke dekking hebben gerealiseerd van 95%.
  • naar verwachting heeft in 2018 30% tot 50% van de Nederlanders een DAB+ ontvanger.
  • zodra half Nederland digitaal kan ontvangen wordt besloten wanneer definitief wordt overgeschakeld.
  • in 2013 verwachtte Economische Zaken dat dit vermoedelijk tegen 2023 zal zijn.
  • Nederland denkt aan een voortrekkersrol v.w.b. Europese wetgeving, samen met Noorwegen, Engeland en Duitsland. Dit kan een eerdere streefdatum opleveren.
  • de overheid wil tevens gaan bewerkstelligen dat smartphones standaard van een DAB+ ontvanger worden voorzien. Dat "vergt minder energie van deze apparaten" dan streaming audio (en later ook beeld), al kan dit evengoed zijn bedoeld om de overstap te bespoedigen.
Met digitale televisie en telecommunicatie heeft de overheid getoond er de hand niet voor om te draaien om een overgang er in een vroeg stadium doorheen te drukken. Het jaar 2023 is dus vooralsnog nietszeggend.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 8:57
door Berre
Noem het nostalgie, maar dat FM al zo snel gaat verdwijnen (wat is tenslotte 10 jaar?) stemt me droef. De gedachte dat mijn perfect onderhouden tuner(s) gewoon onbruikbaar worden stoort me mateloos..

Binnenkort kan je bijvoorbeeld wel met een peperdure oldtimer rijden die dateert van voor het FM-tijdperk, maar analoog radio luisteren zal niet meer kunnen. Anderzijds, ik ben er niet van overtuigd dat digitaal altijd een vooruitgang betekent. Al ontvang ik ook digitaal via ASTRA een paar honderd zenders zonder storing, dat heeft toch niet de charme van een FM ontvanger. Tijdens een zware regenbui valt de ontvangst volledig weg.

Sommige dingen zijn niet voor verbetering vatbaar. Ik houd van het ambacht en het vakmanschap; ben helemaal weg van goed handgereedschap en de rituelen die ermee gepaard gaan: hamers, bijtels, de geur van lijm... Zo gebruik ik bijvoorbeeld ook geen keukenrobot, maar een vlijmscherp chef-mes op een houten snijplank. De FM-radio hoort in dat rijtje.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 10:05
door Barry2001
Tsja. De middengolf waar ik in m'n jonge jaren nog wel naar luisterde heeft ook z'n charme, maar de tijd gaat voort. En helemaal met je eens, of het altijd beter is... ach, en wie weet, buizen en platenspelers werden ook ooit verguisd, en kijk nu :rock:

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 10:40
door Pjotr
Marp schreef:
Om mijn vorige post anders en vollediger te formuleren:
  • in 2015 besluit de overheid of FM nog een rol moet blijven vervullen. Het streven is 100% digitaal.
  • in 2015 gaan tevens massaal de campagnes van start om de consument te doen overstappen.
  • de NPO wil binnen twee jaar een landelijke dekking hebben gerealiseerd van 95%.
  • naar verwachting heeft in 2018 30% tot 50% van de Nederlanders een DAB+ ontvanger.
  • zodra half Nederland digitaal kan ontvangen wordt besloten wanneer definitief wordt overgeschakeld.
  • in 2013 verwachtte Economische Zaken dat dit vermoedelijk tegen 2023 zal zijn.
  • Nederland denkt aan een voortrekkersrol v.w.b. Europese wetgeving, samen met Noorwegen, Engeland en Duitsland. Dit kan een eerdere streefdatum opleveren.
  • de overheid wil tevens gaan bewerkstelligen dat smartphones standaard van een DAB+ ontvanger worden voorzien. Dat "vergt minder energie van deze apparaten" dan streaming audio (en later ook beeld), al kan dit evengoed zijn bedoeld om de overstap te bespoedigen.
Met digitale televisie en telecommunicatie heeft de overheid getoond er de hand niet voor om te draaien om een overgang er in een vroeg stadium doorheen te drukken. Het jaar 2023 is dus vooralsnog nietszeggend.
Heb je ook wat linkjes naar de bronnen waar je dit vandaan hebt Marp?

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 10:59
door Pjotr
Berre schreef:
Noem het nostalgie, maar dat FM al zo snel gaat verdwijnen (wat is tenslotte 10 jaar?) stemt me droef. De gedachte dat mijn perfect onderhouden tuner(s) gewoon onbruikbaar worden stoort me mateloos..

Binnenkort kan je bijvoorbeeld wel met een peperdure oldtimer rijden die dateert van voor het FM-tijdperk, maar analoog radio luisteren zal niet meer kunnen. Anderzijds, ik ben er niet van overtuigd dat digitaal altijd een vooruitgang betekent. Al ontvang ik ook digitaal via ASTRA een paar honderd zenders zonder storing, dat heeft toch niet de charme van een FM ontvanger. Tijdens een zware regenbui valt de ontvangst volledig weg.

Sommige dingen zijn niet voor verbetering vatbaar. Ik houd van het ambacht en het vakmanschap; ben helemaal weg van goed handgereedschap en de rituelen die ermee gepaard gaan: hamers, bijtels, de geur van lijm... Zo gebruik ik bijvoorbeeld ook geen keukenrobot, maar een vlijmscherp chef-mes op een houten snijplank. De FM-radio hoort in dat rijtje.
Sta helemaal achte je Berre. Ambacht en vakmanschap is tegenwoordig kunst en economisch niet meer relevant (lees: kost te veel) voor de overheid.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 13:22
door ray5150
Berre schreef:
Noem het nostalgie, maar dat FM al zo snel gaat verdwijnen (wat is tenslotte 10 jaar?) stemt me droef. De gedachte dat mijn perfect onderhouden tuner(s) gewoon onbruikbaar worden stoort me mateloos..

Binnenkort kan je bijvoorbeeld wel met een peperdure oldtimer rijden die dateert van voor het FM-tijdperk, maar analoog radio luisteren zal niet meer kunnen.
Hoezo ? dacht je dat de Etherpiraten de knop omschakelen, en een gratis DAB+ frequentie toegewezen gaan krijgen ? welnee, die blijven gewooon hun kiloWatts de ether inpompen...

Een bouwpakket voor een zelfbouw zender heb je voor een paar tientjes tot vele honderden Euro's.
streamer via internet eraan en klaar. Radio Berre is On The Air. waar een wil is, is een weg.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 14:32
door Barry2001
Naast de hoempa muziek piraten zijn er veel al verkast naar hogere frequenties, op 800 en 1200MHz zitten populaire piraatbandjes. Converter naar je FM tuner toe, en voila, de hobby kan weer doorgaan in stereoowoowoow. Ik heb zo het idee als de zenders in de FM band uitgaan deze band snel voor andere diensten gebruikt zal gaan worden, vrije frequenties en helemaal die rond 100MHz (niet te laag dus weinig last van atmosferische omstandigheden, niet te hoog dus ideaal voor mobilofoonverkeer) zijn kostbaar.

Re: Hoe lang nog FM?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 14:34
door pappaleo
ray5150 schreef:
Hoezo ? dacht je dat de Etherpiraten de knop omschakelen, en een gratis DAB+ frequentie toegewezen gaan krijgen ? welnee, die blijven gewooon hun kiloWatts de ether inpompen...
Dan kan de overheid toch gewoon de FM radio's verbieden. Hebben ze met gloeilampen ook geprobeerd. :rofl: :rofl: :rofl: