SerieBalans idee met ECL805 en UGT dus geen OTL
Geplaatst: zo 23 mar 2014, 22:01
Het is nogal kalm op het ogenblik en ik had een tijdje geleden 's een wat andere seriebalans zitten uitknobbelen dus zoiets als de komkommertijdopvulversterker
.
Die ECL805 is hetzelfde als de ECL85 maar ,bij de Wuestens toch, veel goedkoper
.Omdat niemand er naar zoekt ?
Ik vermoed dat het een iets verbeterde uitvoering is.Zoals de PL500,ging nogal 's stuk en er kwam de (elektrisch dezelfde) PL504 in de plaats.
De versterker is gelijkstroom-gekoppeld op de onderste eindbuis na.De voeding komt binnen aan de anode van de bovenste eindbuis en de UGT.De rest betrekt z'n voeding uit die UGT.
Bij een "gewone" balansversterker staan de twee primaire wikkelingen in serie en doen ze (in klasseB) om beurten de helft van 't werk.Hier staan de twee helften parallel (voor wisselstroom),minder verlies,betere koppeling.Ook de impedanie is veel lager,hier van 650 ohm ipv Raa=2k6 .Daarmee zal er ook niet veel last zijn van capaciteiten tussen de windingen.
Dus waarom geen ringkern nettrafo , 2x115V naar 12V klopt heel aardig.
Er is een gelijkspannings-tegenkoppeling om de instelling ,midden eindbuizen op halve voeding ,wat stabiel te houden.
De fasedraaier is een soort kangoeroe met een lange nek,meer een giraffe.De wisselspanning aan z'n anode is hier veel groter dan aan de kathode.Omdat de stroom wel dezelfde is en beide eindbuizen gestuurd worden met de spanningsval over de 33k weerstanden ,krijgen beide eindbuizen wel dezelfde stuurspanning.
Omdat de µ van de triode wat klein is,een beetje meekoppelen (de 390 ohm),blijft er redelijk wat ruimte om vanuit de uitgang tegen te koppelen.
Overal staan wat spanningen (rustwaarde en uitersten) en stromen vermeld.Wat er niet bij staat is welke triode bij welke eindbuis.Beste lijkt me fasedraier met bovenste en dus de eerste met de onderste eindbuis.
Voeding, aangepaste uitvoering van die bij de 2xEL12 PP,komt nog
.
Anne
Die ECL805 is hetzelfde als de ECL85 maar ,bij de Wuestens toch, veel goedkoper
Ik vermoed dat het een iets verbeterde uitvoering is.Zoals de PL500,ging nogal 's stuk en er kwam de (elektrisch dezelfde) PL504 in de plaats.
De versterker is gelijkstroom-gekoppeld op de onderste eindbuis na.De voeding komt binnen aan de anode van de bovenste eindbuis en de UGT.De rest betrekt z'n voeding uit die UGT.
Bij een "gewone" balansversterker staan de twee primaire wikkelingen in serie en doen ze (in klasseB) om beurten de helft van 't werk.Hier staan de twee helften parallel (voor wisselstroom),minder verlies,betere koppeling.Ook de impedanie is veel lager,hier van 650 ohm ipv Raa=2k6 .Daarmee zal er ook niet veel last zijn van capaciteiten tussen de windingen.
Dus waarom geen ringkern nettrafo , 2x115V naar 12V klopt heel aardig.
Er is een gelijkspannings-tegenkoppeling om de instelling ,midden eindbuizen op halve voeding ,wat stabiel te houden.
De fasedraaier is een soort kangoeroe met een lange nek,meer een giraffe.De wisselspanning aan z'n anode is hier veel groter dan aan de kathode.Omdat de stroom wel dezelfde is en beide eindbuizen gestuurd worden met de spanningsval over de 33k weerstanden ,krijgen beide eindbuizen wel dezelfde stuurspanning.
Omdat de µ van de triode wat klein is,een beetje meekoppelen (de 390 ohm),blijft er redelijk wat ruimte om vanuit de uitgang tegen te koppelen.
Overal staan wat spanningen (rustwaarde en uitersten) en stromen vermeld.Wat er niet bij staat is welke triode bij welke eindbuis.Beste lijkt me fasedraier met bovenste en dus de eerste met de onderste eindbuis.
Voeding, aangepaste uitvoering van die bij de 2xEL12 PP,komt nog
Anne