Pagina 1 van 4

Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:03
door Fredvandam
In een vorig topic beschreef ik hoe ik aan een MengYue Mini ben gekomen (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=16993).
Nu de Dynaco project tot een goed (en bromvrij :D http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=18322) einde is gekomen wil ik de MengYue weer gaan oppakken.

Het geheel wil ik hardwired opbouwen volgens het HF10 ontwerp wat al een klassieker is geworden op dit forum. EL84 eindbuizen, floating paraphase inverter, maar vooral bijzonder weinig onderdelen (wat hardwired bouwen makkelijker maakt). Moet volgens mij nog wel lukken voor de ZBA dag in Alphen :rofl:

Kenmerken MengYue Mini:
Eindbuizen EL84 equivalent (6P14)
Niet ultralineair (simpele UGT)
Voortrap: 6N3P

En daar wijk ik af van het HF10 ontwerp: die gaat uit van ECC83 buizen. Hoe kan ik de floating paraphase inverter qua waarden aanpassen aan de 6N3P?

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 23:30
door RobertD
Heb je een foto van wat er onder de kap zit?
Een betere voedingstrafo hoeft niet heel duur te zijn.

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 23:49
door Ah!buis
Omdat er haast bij is, gelijk maar even bezig geweest :lol:
Ga er van uit dat die transistor in de voeding blijft.
Anne

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: do 13 mar 2014, 8:19
door Fredvandam
RobertD schreef:
Heb je een foto van wat er onder de kap zit?
Een betere voedingstrafo hoeft niet heel duur te zijn.
Een betere trafo? Wat bedoel je: een hogere voedingsspanning (om pakweg 300 volt gelijkspanning te halen) om de zaak te laten werken of geen gebruik (meer) maken van spanningsverdubbeling.

Wat betreft het aangepaste HF10 schema van Anne (Anne, waarvoor mijn hartelijke dank :goeie:). Ik wil dit zelf gaan berekenen. Kan ik de beschrijving van de Valve Wizard (http://www.valvewizard.co.uk/floatingparaphase.html) hiervoor volgen?
Ik zie in dat principeschema dat beide kathodes met elkaar verbonden zijn en dan pas met een kathode weerstand naar massa. Waarom is dat niet bij de HF10?

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: do 13 mar 2014, 8:21
door Fredvandam
Ah!buis schreef:
Omdat er haast bij is, gelijk maar even bezig geweest :lol:
Ga er van uit dat die transistor in de voeding blijft.
Anne
Een nep-HF10 of gewoon een Chinese HF10 kloon :?

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: do 13 mar 2014, 10:22
door Ah!buis
Fredvandam schreef:
Wat betreft het aangepaste HF10 schema van Anne (Anne, waarvoor mijn hartelijke dank :goeie:). Ik wil dit zelf gaan berekenen. Kan ik de beschrijving van de Valve Wizard (http://www.valvewizard.co.uk/floatingparaphase.html) hiervoor volgen?
Ik zie in dat principeschema dat beide kathodes met elkaar verbonden zijn en dan pas met een kathode weerstand naar massa. Waarom is dat niet bij de HF10?
Vroeger werd veel één kathodeweerstand gebruikt,kan de ontkoppel-C veel kleiner,en buizen zat,zo een nieuwe uitgezocht.
Om dat te mogen doen moeten beide eindbuizen wel gelijk zijn ( en blijven ! ) anders gaat er eentje meer stroom trekken en omdat dat dan te koste van de ander gaat (krijgt minder) trekt de boel steeds schever.
Die valvewizard met het nodige zout innemen,maakt er nogal een potje van :( .
Ja, en Nep HF-10, behalve die 6N3 is het oorspronkelijk ontwerp met een andere fasedraaier,aan deze versie is zwaar "gemodderd" :lol: .
Anne

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: do 13 mar 2014, 20:26
door Fredvandam
Even een paar foto's: de teerling is geworpen!

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: do 13 mar 2014, 20:27
door Fredvandam
Weten jullie wat voor soort condensatoren dit zijn? Ze voelen zwaar qua gewicht aan.
Ik ga ze in ieder geval hergebruiken.

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: do 13 mar 2014, 20:34
door Jan Geert
Dat lijken me Russische militaire pio's. Gebruikt als koppelcondensator naar de eindbuis. Je hebt er 4. Ze worden vrij hoog aangeslagen, ik zou ze laten zitten.
Ze zitten er zeker niet van origine in.

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: do 13 mar 2014, 20:40
door Zweitse
Jan Geert schreef:
Dat lijken me Russische militaire pio's. Gebruikt als koppelcondensator naar de eindbuis. Je hebt er 4. Ze worden vrij hoog aangeslagen, ik zou ze laten zitten.
Ze zitten er zeker niet van origine in.
Klopt, dat zijn inderdaad Russische paper in oil condensators.

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: do 13 mar 2014, 21:03
door AatV
Heb ooit een lijstje gevonden van Russische condensatoren, je K40Y staat er ook bij:
  • K15-4 Ceramic HV "doorknobs"
    K15-5 Ceramic HV Disc

    K31 Silver Mica "kidney bean" style cap

    K40P-2B Paper in Oil, aluminium foil, 5% tol.
    K40U-9V Paper In Oil , aluminium foil, Silver body, 10% tol. (also called K40Y-9)

    K41-1A PIO, High Voltage "Pulse" caps

    K42U-2 metalized paper PIO, green painted body (K75 are better)

    K50 Aluminum Electrolytic

    K70 Polystyrol

    K71-7V Polystyrol "High Tolerance" 1% or 2% tol.

    K72P-6 Teflon Dielectric 5% tol. (see example below)

    K73-14 PETP High Voltage
    K73-15 PETP / Dry Mylar
    K73-16 PETP / Dry mylar
    K73-17 PETP
    K73P-4 "tub " style AC capacitors (may be paper or mylar, still TBD).

    K74 PETP HV caps

    K75-10 PIO, Green body (these are the prime quality PIO)
    K75-15 PIO, High Voltage "tub"
    K75-17 PIO High Voltage "tub"
    K75-24 PIO Green body tubular (see example below)
    K75-28 PIO High Voltage "tub"

    K76 Laquer film

    K77 PolyCarbonate film

    K78 PolyPropylen film

    BMT-2 Paper In Oil

    FGT High Voltage Teflon Dielectric, Ceramic body (almost beer can size)

    KBG, OKBG PIO (no, this isn't the KGB, they're a different entity altogether)

    KBI HV "doorknob" RF / Transmitting cap

    KSO Silver-Mica "precision" caps

    SGM3-A, SGM3-B Silver-Mica "precision" caps (in oil?)

    MBG, OMBG-2, MGBO-1, -2, MBGP-2, -3 Metallized Paper-Aluminum "tub" AC caps

    MBGCh Metallized Paper pulse capacitors

groet,
Aat

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: do 13 mar 2014, 21:03
door ds23man
Eerste persing?

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 8:59
door Fredvandam
Jan Geert schreef:
Dat lijken me Russische militaire pio's. Gebruikt als koppelcondensator naar de eindbuis. Je hebt er 4. Ze worden vrij hoog aangeslagen, ik zou ze laten zitten.
Ze zitten er zeker niet van origine in.
Passen goed bij de Russische buizen O:)

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 18:14
door mtb
Ah!buis schreef:
Fredvandam schreef:
Wat betreft het aangepaste HF10 schema van Anne (Anne, waarvoor mijn hartelijke dank :goeie:). Ik wil dit zelf gaan berekenen. Kan ik de beschrijving van de Valve Wizard (http://www.valvewizard.co.uk/floatingparaphase.html) hiervoor volgen?
Ik zie in dat principeschema dat beide kathodes met elkaar verbonden zijn en dan pas met een kathode weerstand naar massa. Waarom is dat niet bij de HF10?
Vroeger werd veel één kathodeweerstand gebruikt,kan de ontkoppel-C veel kleiner,en buizen zat,zo een nieuwe uitgezocht.
Om dat te mogen doen moeten beide eindbuizen wel gelijk zijn ( en blijven ! ) anders gaat er eentje meer stroom trekken en omdat dat dan te koste van de ander gaat (krijgt minder) trekt de boel steeds schever.
Die valvewizard met het nodige zout innemen,maakt er nogal een potje van :( .
Ja, en Nep HF-10, behalve die 6N3 is het oorspronkelijk ontwerp met een andere fasedraaier,aan deze versie is zwaar "gemodderd" :lol: .
Anne
Die floatingparaphase (met common-cathode of ontkoppel C) lijkt een slim ontwerp, maar geeft de voedingsbrom door!, waardoor je de voeding onnodig overdreven moet afvlakken met een dikke smoorspoel.
HF10.PNG
Het mooie van een goede balanstrap is dat ie ook de voedingsbrom compenseert.

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 18:49
door Ah!buis
Die eerste versterkertrap heeft een niet ontkoppelde kathode omdat er (te)veel versterking voorhanden is en zo de vervorming vermindert.Dat daardoor de uitgangsimpedantie flink toeneemt geeft vrij baan aan de brom van voeding naar anode.Maar dat is iets eigen aan deze manier van doen,heeft niks met de fasedraaier te maken,die draait de aangeleverde brom aleen maar gewoon om.
Daarom heb ik dan ook een extra afvlakking voor de voeding bijgetekend.
Maar, afgezien van dit hele verhaal, de vraag ging over de gemeenschappelijke katodeweerstand van de EINDBUIZEN :o .
Anne

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 20:01
door Fredvandam
Ah!buis schreef:
Die eerste versterkertrap heeft een niet ontkoppelde kathode omdat er (te)veel versterking voorhanden is en zo de vervorming vermindert.Dat daardoor de uitgangsimpedantie flink toeneemt geeft vrij baan aan de brom van voeding naar anode.Maar dat is iets eigen aan deze manier van doen,heeft niks met de fasedraaier te maken,die draait de aangeleverde brom aleen maar gewoon om.
Daarom heb ik dan ook een extra afvlakking voor de voeding bijgetekend.
Maar, afgezien van dit hele verhaal, de vraag ging over de gemeenschappelijke katodeweerstand van de EINDBUIZEN :o .
Anne
Euh... ik bedoelde de gemeenschappelijke kathodeweerstand van de fasedraaier :-s

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 20:07
door Fredvandam
Ik heb nog een vraag over de Delon brug voltage verdubbelaar. Ik lees dat de uitgangsspanning zo'n 2,4 maal de AC spanning is. Met 120 volt AC input moet ik tegen de 290 volt DC krijgen. De praktijk was minder: elco lek, onder belaste toestand gemeten?
Als ik dit circuit opnieuw opbouw: wat zijn dan geschikte waarden voor de elco's? Zo groot mogelijk?

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 21:56
door Ah!buis
Fredvandam schreef:
Euh... ik bedoelde de gemeenschappelijke kathodeweerstand van de fasedraaier :-s
Oh jeh,dacht dat je een oud schema was tegengekomen,daar werd dat bij eindbuizen vaak gedaan.
Maar de "wizard" ,zoals ik zei,die maakt 'r nogal een potje van.Die gemeenschappelijke kathodeweerstand bij de fasedraaier dat kan dan weer best.Hier niet gedaan om de gevoeligheid niet nutteloos groot te maken.En Theo heeft 't geprobeerd en beweert dat 't minder goed klinkt :? .
Anne

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 22:12
door Ah!buis
Fredvandam schreef:
Ik heb nog een vraag over de Delon brug voltage verdubbelaar. Ik lees dat de uitgangsspanning zo'n 2,4 maal de AC spanning is. Met 120 volt AC input moet ik tegen de 290 volt DC krijgen. De praktijk was minder: elco lek, onder belaste toestand gemeten?
Als ik dit circuit opnieuw opbouw: wat zijn dan geschikte waarden voor de elco's? Zo groot mogelijk?
Neem daar maar 470µF voor (200-250V) dan hoeft er geen derde over de dubbele spanning.
Die weerstanden erover is niet echt nodig, wel veilig om de elco's te ontladen,wordt je niet verrast (ook niet met één "r" :lol: ).Twee stuks van 100k/2W bijv.
Spanning wel belast (150mA) meten anders krijg je ruim 320V (als de trafo klopt).
Anne

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 17:08
door mtb
Ah!buis schreef:
Die eerste versterkertrap heeft een niet ontkoppelde kathode omdat er (te)veel versterking voorhanden is en zo de vervorming vermindert.Dat daardoor de uitgangsimpedantie flink toeneemt geeft vrij baan aan de brom van voeding naar anode.Maar dat is iets eigen aan deze manier van doen,heeft niks met de fasedraaier te maken,die draait de aangeleverde brom aleen maar gewoon om.
Daarom heb ik dan ook een extra afvlakking voor de voeding bijgetekend.
Het verschil tussen de anode's wordt door de eindtrap versterkt en dat is hier ca. 80% (!) van de voedingsbrom.
Een sjiekere balanstrap is deze:
ECL86-PP1.~PNG.jpg
De onbalans is ca. 3,5% en als je deze compenseert met R7, zie je pas wat brom:
HF10b.PNG
18mV/10V= 0,18 %.

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 18:05
door Ah!buis
Kan ook :sure: .Een paar bedenkingen, R9 en R10 zouden iets moeten verschillen omdat de lange staart geen stroombron is.
De vervorming in zo'n schakeling is symetrich (oneven harmonischen) die worden onverzwakt doorgegeven door de eindtrap.
Ik zou bij zoiets een negatieve spanning voorzien met stroombron en de roosters op nul-niveau.
En die gemeenschappelijke kathodeweerstand van de eindbuizen :shock: ,daar houden we niet van :lol: .
Anne

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 18:18
door Fredvandam
Ik wil mij als leek niet in deze discussie gaan mengen: maar ga gerust door! Volgens mij bloeit hier iets moois op (nep-HF10 bedoel ik).

Ik wilde nét onderdelen gaan bestellen, maar ik zal nog even wachten 8-[

Kan deze ook voor de 6N3P en EL84 aangepast worden?

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 19:01
door Fredvandam
Ah!buis schreef:
En die gemeenschappelijke kathodeweerstand van de eindbuizen :shock: ,daar houden we niet van :lol: .
Anne
Je bedoelt R12?

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 19:15
door Ah!buis
Vanaf de 0µ1 koppel-C's is het deel rechts dat van het vorige schema.Links is de andere fasedraaier/voorversterker.
Daarvan zou voor een andere buis de 820 ohm weerstand aangepast moeten.
De eindbuizenhebben elk 270 ohm .Extra afvlakken beter zo laten.

Nog even naar die simulatie gekeken,had ik nog niet gedaan,ken daar niet veel van.
Wel verschillende anodeweerstanden daar ,maar de rest is wel erg raar :?
Zo te zien 10V 100Hz op de voeding (als brom) .Daarvan hou e haast niks over aan de anodes :o .
Kan helemaal niet.De Ri van de triode is in de orde van 60k en dan 100k voor Ra,krijg je 10x60/(100+60)=bijna 4V op de anode?Wel aan de twee kanten en dus niet door de eindtrap naar LS.
Anne

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 19:44
door Fredvandam
Beetje confusing: bij balanstrap en eindtrap denk ik aan de EL84 PP :?
Nog ff gegoogled: de fasedraaier is een zgn log-tailed pair. http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... iled-pair/. Zit zelfs een calculator bij, maar niet voor de 6N3p 8-[

De EL84 eindtrap zo laten (groen omcirkeld).