Pagina 1 van 28
AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 19:10
door knuisje
Sneak preview.

Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 19:27
door Zweitse
O jee, veel SMD

Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 19:45
door knuisje
Gesoldeerd door mij.
De dac-chip is een PCM5102, die kan toe met een enkele voeding van 3.3V. Verder 4 spdif ingangen en 1 I2S ingang op basis van een SRC4382. Voeding is geïntegreerd op het dac-printje. Er komt nog een controller-printje bij met 6 zeven-segment displays, 2 voor volume en 4 voor lockstatus en samplerate weergave. Verder is alleen nog een 6V trafootje nodig.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 19:52
door Zweitse
Gaan we even volgen. I2S vanaf een PI zou dus ook mogelijk zijn?
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 19:58
door FR_Aad
Geaboneerd!

Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:06
door ray5150
Komt ie nu mee, ben bijna klaar met de mijne...

Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:13
door ds23man
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:19
door avdboom
Interesse gewekt!
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:35
door hannesie
Leuk, en dan moet er eigenlijk de A/D nog bij, en dan is iedereen blij.
Dat die Dac klinkt heb ik hier al gehoord.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:50
door hsmeets
Hey! da's een leuk ding.
Mag ik een opmerking maken? Als je het low-budget wilt houden: is het dan niet wenselijk om de molex connectoren te vervangen door schroefblokjes al la verdraaide peer? Dan jaag je bouwers niet op kosten door ze ook nog eens een krimptang te laten kopen (of te pielen met een gewone tang). En het niet hoeven aan te krimpen maakt het weer iets toegankelijker.
Keep up the good work!
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:59
door hannesie
Dat is misschien wel een punt, en anders een soldeerpunt/gaatje voor de verbindingen?
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 21:05
door knuisje
Ik wil kant en klare snoertjes meeleveren. Voor de trafo heb ik wel een schroefklem voorzien. Alle I2S apparaten kunnen worden aangesloten, zoals usb-interfaces en de rpi. Ook is er een spdif-uitgang.
Het doel is een dac/voorversterker te maken voor een laag budget, maar een goede kwaliteit. En met alle gemakken zoals bronswitching, volumeregeling, afstandsbediening etc.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 21:32
door hsmeets
Aha, dat wordt dus een meer complete kit dan je afdac2.
F.I.S.T. Industries - Quality Audio Kits
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 21:39
door knuisje
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:03
door Zweitse
knuisje schreef:Ik wil kant en klare snoertjes meeleveren. Voor de trafo heb ik wel een schroefklem voorzien. Alle I2S apparaten kunnen worden aangesloten, zoals usb-interfaces en de rpi. Ook is er een spdif-uitgang.
Het doel is een dac/voorversterker te maken voor een laag budget, maar een goede kwaliteit. En met alle gemakken zoals bronswitching, volumeregeling, afstandsbediening etc.
Dat klinkt interessant.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:21
door hannesie
hsmeets schreef:Aha, dat wordt dus een meer complete kit dan je afdac2.
F.I.S.T. Industries - Quality Audio Kits
Hij heeft ook al een Facebook pagina.
https://www.facebook.com/pages/FIST-Ind ... 2641984175
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: do 06 mar 2014, 1:06
door democles
Misschien een mogelijkheid creëren,zodat de DAC rechtstreeks op de Raspberry P5 herder gesoldeerd kan worden.
Voor de rest, mooi ontwerp.
O jee, veel SMD :

Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: do 06 mar 2014, 10:05
door ray5150
Schema en lay-out moeten toch ook goed uit te voeren zijn in trough-hole ?
Word het geheel wel een slagje groter van, maar dat terzijde.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: do 06 mar 2014, 18:29
door knuisje
Moderne ic's zijn niet of nauwelijks meer te verkrijgen in through hole. Bovendien wil je niet meer anders als je eenmaal bent gewend aan smd.
Ik zit er over te denken om ipv. 7-segment displays nu 2 stuks 8x8 led matrix displays te gebruiken van elk 3x3 cm. Dit is ook op afstand af te lezen en staat mooier.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: do 06 mar 2014, 18:37
door ray5150
knuisje schreef:Moderne ic's zijn niet of nauwelijks meer te verkrijgen in through hole.
Dat is inderdaad waar. het ging mij dan ook meer om alles eromheen zoals de weerstanden en de condensatoren.
Ik wil best wel helpen tekenen, voor iemand die zo diep als jij in de SMD zit is trough-hole werken vast een hele opgaaf.

Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: do 06 mar 2014, 18:45
door knuisje
De componenten rond de ic's moeten ook in smd, 20 through hole componenten rond een ic van 1 cm2 lukt gewoon niet. Er zijn nog wel wat TH componenten zoals elco's, pulstrafootjes en headers.

Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: do 06 mar 2014, 21:15
door compay
knuisje schreef:Ik wil kant en klare snoertjes meeleveren. Voor de trafo heb ik wel een schroefklem voorzien. Alle I2S apparaten kunnen worden aangesloten, zoals usb-interfaces en de rpi. Ook is er een spdif-uitgang.
Het doel is een dac/voorversterker te maken voor een laag budget, maar een goede kwaliteit. En met alle gemakken zoals bronswitching, volumeregeling, afstandsbediening etc.
Please wel graag een 3-polige schroefklemconnector print voor de trafoaansluiting toepassen.
2-polige connectoren trekken scheef (torderen) bij het stevig vastschroeven van de aansluitdraden.
Albert
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: do 06 mar 2014, 21:20
door ray5150
compay schreef:Please wel graag een 3-polige schroefklemconnector print voor de trafoaansluiting toepassen.
2-polige connectoren trekken scheef (torderen) bij het stevig vastschroeven van de aansluitdraden.
Die bouwt ook aardbevingsbestendig.

Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: do 06 mar 2014, 23:26
door compay
ray5150 schreef:compay schreef:Please wel graag een 3-polige schroefklemconnector print voor de trafoaansluiting toepassen.
2-polige connectoren trekken scheef (torderen) bij het stevig vastschroeven van de aansluitdraden.
Die bouwt ook aardbevingsbestendig.

AFDAC-LB-klussers uit Groningen zullen er wel blij mee zijn..........
Albert
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Geplaatst: vr 07 mar 2014, 11:06
door knuisje
compay schreef:Please wel graag een 3-polige schroefklemconnector print voor de trafoaansluiting toepassen.
2-polige connectoren trekken scheef (torderen) bij het stevig vastschroeven van de aansluitdraden.
Helaas geen ruimte meer voor.
Misschien niet zo hard aandraaien (en vasthouden met je vingers), of draden direct op de print solderen?