Pagina 1 van 1

Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 18:34
door joddi
Beste zelfbouwers,

Lang geleden heb ik ooit eens zelf een sub gebouwd, vond het toen erg leuk maar had nog geen ervaring en geen geduld, intussen wat meer handigheid gekregen en vooral geduld.

Nu wil ik een sub gaan bouwen die bij eigenlijk onder mijn TV meubel kan (12cm hoog 180cm breed) nu weet ik dat dit laag is en mocht hier ook niets in te maken / krijgen zijn dan overweeg ik een andere optie, maar belangrijk is is dat sub niet te veel in het zicht staat, misschien een belangrijk punt is dat de versterker niet in de sub zelf hoeft te zitten maar deze ook in de meubel zelf geplaatst kan worden.

Ook wil ik dat de sub niet al te veel dreunt en zal dus ook vooral voor muziek bedoelt zijn dus lager dan 50hz hoeft ook niet.

Mijn front speakertjes zijn Scandyna Micropods en luister nu met een MS 308 subwoofer en een Yamaha RX-V457 versterker.

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 19:08
door Shadow
Paasproject 2006!

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=2060

Of paasproject 2011, staat hieronder in het rijtje topics!

Edit; linkje: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13477

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 19:49
door Henkjan
mmmm ik krijg ineens inspiratie voor een paasproject 2014 (had me voogenomen pas weer wat nieuws te mogen doen als de verbouwingen thuis af zijn, maar deze gezochte sub en die 4x6 tangband minisubjes die ik heb liggen schreeuwen er gewoon om :lol: )

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 20:08
door Shadow
Henkjan schreef:
mmmm ik krijg ineens inspiratie voor een paasproject 2014 (had me voogenomen pas weer wat nieuws te mogen doen als de verbouwingen thuis af zijn, maar deze gezochte sub en die 4x6 tangband minisubjes die ik heb liggen schreeuwen er gewoon om :lol: )
Ik zat ook al in de hoek van die drivers te denken...

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 20:08
door joddi
Henkjan schreef:
mmmm ik krijg ineens inspiratie voor een paasproject 2014 (had me voogenomen pas weer wat nieuws te mogen doen als de verbouwingen thuis af zijn, maar deze gezochte sub en die 4x6 tangband minisubjes die ik heb liggen schreeuwen er gewoon om :lol: )
Worden die 4"x6" tangband speakers nog gemaakt? zoja wat is het type nummer? het zouden prima speakers zijn qua formaat voor onder mijn meubel.

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 20:40
door Shadow
W46-1316e & w46-1317e (net aangekondigd opde tb site)

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 21:02
door grimoire

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 21:07
door MarcoSQ
Je zou ook aan deze van Edo kunnen denken (of iets gebaseerd op dat idee), heb je iig wat membraanoppervlak : http://xenophonics.no-ip.biz/flatline.htm

EDIT. Allemachtig, spuit 11 is dus weer bezig, sorry... :oops: :rofl:

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 22:21
door joddi
Bedankt voor de reacties.

Ook die sub kan een optie zijn maar verwacht dat die toch net te hoog gaat worden.

volgende week eens kijken of ik nog een beetje overweg kan met WinISD, waar zijn die W46-1316e te bestellen? Nog tips of specifieke eigenschappen van deze drivers om rekening mee te houden?

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 23:18
door Henkjan
ik moet even zien welke ik heb liggen, en ik zal eens zien of daar een leuke TL mee te maken valt, kleine broertje van de paasprojecten :mrgreen:

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: za 15 feb 2014, 9:02
door Shadow
Henkjan schreef:
ik zal eens zien of daar een leuke TL mee te maken valt
:rock:

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: za 15 feb 2014, 9:33
door Shadow
Rumoh heeft de shielded versie liggen btw, de w46-1316sm

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: za 15 feb 2014, 10:31
door MechanicalAnimal
Shadow schreef:
Rumoh heeft de shielded versie liggen btw, de w46-1316sm
dat is toch tegenwoordig met LCD's en plasma's niet meer nodig?

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: za 15 feb 2014, 10:46
door JvS
Nee, maar denk dat het niet het punt was dat ze afgeschermd zijn, maar dat ze uberhaupt ergens te koop zijn :P
http://www.rumoh.eu/nl/tangband/4243-ta ... 316sm.html

Niet gratis overigens. Je hebt er wel twee nodig, misschien wel 3 of 4 nodig.
Wordt niet goedkoop allemaal.

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 20:30
door Henkjan
die W46-1316's lijken zich prima thuis te voelen in een rechte TL (dus niet taps), zeg maar K+T recept: drivers op 1/3 en 1/5 van de lijn en dan de doorsnede gelijk aan de gezamenlijke Sd (10% of 20% kleiner kan prima), redelijk wat demping in t gesloten deel, wat experimenteren met demping tussen driver en poort om t laag te tunen. afstemming op fs of wat er onder (ik zou m op 40Hz ofzo afstemmen)

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Geplaatst: do 10 apr 2014, 17:22
door Henkjan
leeft dit project nog? het is bijna pasen :mrgreen: