Pagina 1 van 2

Lidl soldeerstation.

Geplaatst: do 13 feb 2014, 16:59
door mtb
Natuurlijk is Weller de beste, ik gebruik de Magnastat al bijna 40 jaar, maar ook een van duurste wat betreft stiften en de magneetschakelaar.
Daarom gebruik ik sinds een jaar de http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5884 ... mogen-48-W, die was toen voor €15 in de aanbieding.
Een prima ding, als je maar een ring zet tussen de bout en de stiftmoer, anders raakt ie steeds los.
Vandaag stuitte ik op deze:
Lidl-bout.JPG
voor maar €12, in Duitsland kost ie zelfs maar €10, zie http://www.lidl.de/de/Loetwerkzeuge/PAR ... -PLS-48-B1.
Ik heb 'm ff geprobeerd en het ziet er goed uit.
Je moet wel snel zijn, als je 'm ook wil hebben, volgende week is ie waarschijnlijk weer weg en niet bij mij zeuren, als die jou niet bevalt.

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: do 13 feb 2014, 17:51
door RobertD
Ik heb er ook eentje gekocht en het ding soldeert. Niet meer en niet minder. Ik vind de Weller beter in de hand liggen.
Bij deze bout zit de punt niet heel stevig in de houder. Verder duurt het vrij lang voor hij op temperatuur is.
Voor "erbij" vind ik het wel makkelijk, vooral als ik even ergens anders moet solderen dan achter mijn werktafel. Voorlopig staat ie daar nu en staat de Weller even in de kast.

Voor iemand die af en toe eens een luidsprekerfiltertje in elkaar zet is dit een prima boutje. En lekker compact.

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: do 13 feb 2014, 19:31
door mtb
RobertD schreef:
Bij deze bout zit de punt niet heel stevig in de houder. Verder duurt het vrij lang voor hij op temperatuur is.
De soldeerstift zat inderdaad los, maar moet je goed vastdraaien en ik kon binnen 5 minuten op stand 3 solderen.

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: do 13 feb 2014, 19:34
door ds23man
5 minuten?????? :shock: :shock: :shock:

Mijn Weller is binnen 30 seconden op temperatuur! :lol: :lol: :lol:

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: do 13 feb 2014, 19:42
door beijert
Ik heb er ook eentje liggen maar na een tijdje op temperatuur te zijn geweest kon ik niet meer solderen.
Na een paar minuten ging het wel weer beter.

Daarna maar een digitale gekocht die binnen een halve minuut op 450 graden kan zijn (en blijven) als dat moet.

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: do 13 feb 2014, 20:12
door rjmulder
ds23man schreef:
5 minuten?????? :shock: :shock: :shock:

Mijn Weller is binnen 30 seconden op temperatuur! :lol: :lol: :lol:
En dat is nog lang :lol: naar de 300 graden in max 5 sec :rofl: Aoyue (2703A)

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: do 13 feb 2014, 20:21
door ds23man
ah, we gaan een wedstrijdje je doen wie heeft de langste! :rofl: :rofl: :rofl:

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: do 13 feb 2014, 21:19
door ray5150
Ik zeg niks.... :?

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: do 13 feb 2014, 22:04
door John P
Ik gebruik zo een nu een jaar ongeveer. Het grootste nadeel is dat hij langzaam warm wordt, en het sponsje is van magere kwaliteit. En hoewel ik zo veel mogelijk probeer hem schoon te houden vreten de soldeerpuntjes snel weg. Ik heb wel een aantal puntjes zijn wel voor een heel schappelijke prijs nabesteld via het internet bij Lidl. Ik kan nu echter nergens meer een adres vinden waar dit kan. De puntjes zijn met een schroefdraad, dus geen standaardmaat volgens mij.

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 7:53
door Marp
Al eens bij Kompernass geïnformeerd? Dat is de leverancier van Lid's huismerken. Als Lidl geen soldeertips meer levert, voert Kompernass ze waarschijnlijk niet meer aan, maar je weet het nooit:
kompernass@lidl.nl
support.nl@kompernass.com

Anders zijn ook wel passende tips op eBay te vinden:
- Tips Bits Fit's Green Lidl Parkside PLS48B1 Solder Station
- 4x tips for Parkside soldering station PLS 48 B1 (gunstig indien verzending naar NL mogelijk is)

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 11:35
door John P
Lidl had een eigen website voor reserveonderdelen, hij was niet gemakkelijk te vinden maar wel werkzaam.

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 14:43
door mtb
Ik wist wel dat ik een beerput zou opentrekken, want gereedschap maakt de (vak)man, maar niet heus, de kunst is juist met beperkte middelen goede resultaten te behalen.
Zoals ik in het begin al zei, is Weller een van de beste, maar met een goedkope pook zijn ook goede resultaten te behalen, zie bijv. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19170 en wat maakt het uit, dat het 5 minuten duurt voordat ie warm is, als je daarna uren zit te solderen?!

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 15:40
door beijert
Dat uren solderen is dus niet mogelijk met de mijne, misschien is de smelttemperatuur van het tin wat aan de hoge kant en varieert deze bout daar wat te veel voor?

Dat snelle opwarmen is handig maar geen noodzaak, zet wel even een pot koffie ondertussen.

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 17:40
door ray5150
mtb schreef:
de kunst is juist met beperkte middelen goede resultaten te behalen.
+1
mtb schreef:
Ik maar met een goedkope pook zijn ook goede resultaten te behalen, zie bijv. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19170 en wat maakt het uit, dat het 5 minuten duurt voordat ie warm is, als je daarna uren zit te solderen?!
Of deze, gebouwd met een merkloos 15 euro barrel van Ome Dick. :mrgreen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15498

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: za 15 feb 2014, 1:26
door Aaad
John P schreef:
Ik gebruik zo een nu een jaar ongeveer. Het grootste nadeel is dat hij langzaam warm wordt, en het sponsje is van magere kwaliteit. En hoewel ik zo veel mogelijk probeer hem schoon te houden vreten de soldeerpuntjes snel weg. Ik heb wel een aantal puntjes zijn wel voor een heel schappelijke prijs nabesteld via het internet bij Lidl. Ik kan nu echter nergens meer een adres vinden waar dit kan. De puntjes zijn met een schroefdraad, dus geen standaardmaat volgens mij.
Voor een beetje doehetzelvert is zo'n puntje toch makkelijk te maken.
Een stukje koperstaf van de juiste diameter en een tapsetje van de Aldi komt je al een heel eind.

Aad

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: za 15 feb 2014, 2:24
door Hans 4354,5
Aaad schreef:
John P schreef:
Ik gebruik zo een nu een jaar ongeveer. Het grootste nadeel is dat hij langzaam warm wordt, en het sponsje is van magere kwaliteit. En hoewel ik zo veel mogelijk probeer hem schoon te houden vreten de soldeerpuntjes snel weg. Ik heb wel een aantal puntjes zijn wel voor een heel schappelijke prijs nabesteld via het internet bij Lidl. Ik kan nu echter nergens meer een adres vinden waar dit kan. De puntjes zijn met een schroefdraad, dus geen standaardmaat volgens mij.
Voor een beetje doehetzelvert is zo'n puntje toch makkelijk te maken.
Een stukje koperstaf van de juiste diameter en een tapsetje van de Aldi komt je al een heel eind.

Aad
Hmm, als je dan de tijd en moeite mee gaat rekenen zit je al snel op de prijs van een Weller :)
Heb de mijne al een jaartje of 20+ Dus is de investering zeker waard als er wat vaker gesoldeerd wordt/gaat worden.

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 18:53
door hrscharft
Lidl station heb ik geen ervaring mee maar deze jongen Doet het hier al ruim een jaar naar volle tevredenheid.

De Hakko FX-888

Kost wel iets meer dan een tientje maar goed. Is in no time warm ligt lekker in de hand, mooi compact en mooie stabiele houder.

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: ma 24 mar 2014, 21:11
door Fredvandam
Ik heb een paar Weller stiften gekocht (3 stuks voor €5). Daar M4 schroefdraad op gemaakt en ze passen op het Lidl station. Hopelijk gaan deze Wellers langer mee O:)

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 21:03
door JBHC
Het voordeel van een Weller soldeerstation is uiteindelijk dat je er ook een stuk 6mm2 nog heet genoeg mee kunt stoken. O:) :goeie: O:)

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 22:17
door Lutkeveld
Dit keer zonder regelbare temperatuur maar voor 8 euro mag je niet klagen. Ik heb al een soldeerbout maar voor zo'n prijs kan een reservebout nooit kwaad :)

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 22:32
door ray5150
Met brandpunten ? :shock: :shock:
Krijg je dan ook Ad Langebent en Fons de Poel erbij ? :goeie: :rofl: :rofl: :rofl:

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 22:40
door pappaleo
Ad Langebent? Die is toch al een tijdje niet meer actief? :roll:

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 23:36
door Aaad
ray5150 schreef:
Met brandpunten ? :shock: :shock:
Krijg je dan ook Ad Langebent en Fons de Poel erbij ? :goeie: :rofl: :rofl: :rofl:
Ja, als ze het soldeerstiften zouden noemen, wordt de prijs gelijk een tientje hoger. :rofl:
Laat ze maar in de waan.

Aad

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: ma 09 jun 2014, 23:21
door OpaBert
Mijn Weller magnetostat werkt na 26 jaar na aanschaf nog steeds
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... uqaFhrqIkX

en heeft enkele jaren iedere dag aangestaan
Maar ik raak ook door stiftjes heen om 6mm kwadraat te solderen
die korte platte dingen met het cijfertje 7 of 8 er op
die met nr 8 worden zeer heet en verbranden snel
De metaallaag wordt door rommel en flux erg snel opgevreten
Heeft iemand ze nog liggen ?
in een lidl of Action boutje passen ze toch niet :wink:

Re: Lidl soldeerstation.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 15:28
door mtb
Zo'n Magnastat heb ik ook al ruim 30 jaar en Conrad levert de stiften nog voor de opvolger, daar even verder zoeken.
Maar als je die prijzen ziet, ook van de magneetschakelaar die wel eens inbrandt, kan je daarvoor wel een aantal goedkope boutjes verslijten!