Pagina 1 van 1

12v AC versterker voeding

Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:14
door TheRedNosedReindeer
Dag jongons

IK heb een printplaat versterkertje gekocht op dx.com en deze vereist een 12 volt AC voeding om te werken. In de eerste instantie wilde ik deze versterker gebruiken om een portable speaker te bouwen. Later kwam kwam ik er achter dat een 12 volt ac voeding moeilijk te realiseren is met een 12 volt (dc) accuutje. Nu stap ik van het protable idee af en wil ik er een speaker van maken met netvoeding, jammer genoeg heb ik moeite met een 240v naar 12v AC transformator vinden.


ac versterker printplaat:
http://dx.com/p/gzyj1305-2-x-25w-left-a ... red-202556


Is een van de voedingen hier onder goed, en wat is het verschil er tussen???
voeding:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4981 ... archDetail
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5059 ... archDetail

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5151 ... archDetail



iemand ideeën???

mvg rudolf

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:23
door beijert
Ik denk dat ze wat te licht zijn qua vermogen.
Zal zelf eerder zoiets nemen. (Als dat al voldoende is)

http://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringke ... vp35H-9KSM

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:38
door ray5150
Er is een symmetrische voeding spanning benodigd, sommige van de trafo's die TS aandraagt zijn a-symmetrisch.
Andere exemplaren zijn weer te licht in vermogen.
beijert schreef:
Zal zelf eerder zoiets nemen. (Als dat al voldoende is)
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringke ... vp35H-9KSM
Het lijkt me dat dat veels te zwaar is ? 100 VA is volgens mij meer dan voldoende voor "normmaal" gebruik.

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:51
door beijert
Kan een trafo te zwaar zijn? Of is dat vooral gezien de kosten tegenover de baten?

Ik heb nog nooit een versterker gehad die een voeding had met een opgenomen vermogen van minder dan tweemaal opgegeven uitgangsvermogen. (op een Sony ES eindbak na)

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: di 11 feb 2014, 22:32
door TheRedNosedReindeer
bedankt voor je antwoord,

ik zie alleen bij de specificaties van de ringkerntrafo dat de secundaire spanning '2 x 12v' is, is dit dan sowieso 12 volt wissel spanning??

en ik neem aan dat de '2x' staat voor 2 12 volt uitgangen?

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: wo 12 feb 2014, 0:20
door ray5150
Ja, dat klopt. je hebt een trafo nodig met twee wikkelingen die ieder 12 Volt AC afgeven.
Je moet het dan zo aansluiten dat twee wikkelingen aan elkaar komen te zitten die vormen dan het massapunt. je hebt dan 12 Volt - GND - 12 Volt. in feite is dat dan 24 volt.

Het vermogen zou ik me niet te veel van voorstellen, d'r zitten 4 stuks LM1875 in, waarvan 2 in brug staan.
Die halen net aan 20 Watt continu per stuk, daarna is het afgelopen en stijgt de vervorming razendsnel.
1875.pdf
(190.95 KiB) 59 keer gedownload

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: wo 12 feb 2014, 11:38
door TheRedNosedReindeer

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: wo 12 feb 2014, 12:00
door ray5150
Die is echt veels te licht. gaat heel gauw door de knietjes.
Behalve de spanning moet je ook op het vermogen letten.

Je hebt er eentje nodig met een vermogen van minimaal ongeveer 60 tot 80 VA.

(Of anderen moeten daar een andere mening over hebben, uit die vooral zou ik zeggen...)

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: wo 12 feb 2014, 12:27
door TheRedNosedReindeer
dus dan zit ik meer naar zoiets te kijken?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5185 ... archDetail

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: do 06 mar 2014, 9:36
door TheRedNosedReindeer
dus dan zit ik meer naar zoiets te kijken?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5185 ... archDetail

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: do 06 mar 2014, 9:57
door ray5150
Ja, die is goed.

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: do 06 mar 2014, 10:00
door TheRedNosedReindeer
top, hartelijk bedankt voor de info!!

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: do 06 mar 2014, 12:31
door sjons
conrad heeft gratis verzending, maar anders is dit ook een leuk adresje: http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTS0080 ... o-50-V/158 (16 euro ex verz)

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: do 06 mar 2014, 12:38
door Zweitse
sjons schreef:
conrad heeft gratis verzending, maar anders is dit ook een leuk adresje: http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTS0080 ... o-50-V/158 (16 euro ex verz)
Verzendkosten zijn volgens mij iets van €19.30 vanuit Polen :wink:

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: do 06 mar 2014, 13:25
door TheRedNosedReindeer
met verzend kosten is het idd 150 zloty ong, dit staat gelijk aan 38€ (ongeveer)

toch bedankt voor de moeite

Re: 12v AC versterker voeding

Geplaatst: di 11 mar 2014, 19:14
door Marijnsp
kijk anders hier eens:
http://r.ebay.com/6ETPJV

(die gebruik ik voor een ongeveer gelijke versterker)

Ik was ongeveer 30 euro kwijt inclusief verzendkosten.
En hij is 160VA wat ruim voldoende is.