Pagina 1 van 8
Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr1
Geplaatst: di 11 feb 2014, 13:25
door hrscharft
Vandaag vielen de eerste onderdelen voor de nieuwe machine op de mat dus dat leek me een mooie gelegenheid om een nieuw topic te openen en daarin de bouw van deze tweede machine bij te houden.
Het budget is ongeveer 1000 euro en ga natuurlijk proberen daar onder te blijven.
De basis is een Stalen lastafel van 1400x850mm en 800mm hoog. Daarop zal een frame geplaatst worden dat gemaakt wordt uit stalen koker van 40x40x3mm.
Dit alles mag ik bij mijn buurman in zijn werkplaats op maat maken en voorbereiden en dan zal hij of een van zijn andere lassers de boel voor me inelkaar lassen.
Hieronder een paar plaatjes van het ontwerp en de gearriveerde onderdelen.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: di 11 feb 2014, 13:46
door Zweitse
Dit ga ik zeker even volgen, wanneer kunnen we de eerste orders plaatsen

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: di 11 feb 2014, 13:55
door ds23man
Pas je wel op met lassen, de zaak trekt zo krom voordat je er ergin hebt!
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: di 11 feb 2014, 13:56
door hrscharft
Daarom doe ik dat ook niet zelf

en laat ik dat gedeelte aan een vakman over.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: di 11 feb 2014, 13:57
door hrscharft
Voor wat betreft orders plaatsen dat kan zodra de boel af is en draait

Maar ik zit nu nog even met een wortelkanaalbehandeling waar ik redelijk last van heb dus beginnen zal nog wel even duren

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: vr 14 feb 2014, 10:53
door hrscharft
In afwachting van de overige onderdelen heb ik me vast wat met de stuurkas bezig gehouden.
Hij is nu nog slechts bedraad voor 3 motoren en aansluitingen voor home en limitswitches en dergelijke moeten nog gemaakt worden.
De kast zelf was een kastje dat ik ooit ergens op de kop getikt had. Had het plan om er iets mee te doen op audio gebied maar hier leent ie zich ook errug goed voor.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: vr 14 feb 2014, 17:31
door ray5150
Die kast met modules ziet er best wel professioneel uit.
Lijkt me niet onverstandig om daar iets van een ventilator in te bouwen, of om tenminste een paar rijen gaten te maken voor de broodnodige frisse lucht.
Als die machine een paar uurtjes aan het werk is, zal het vast wel warm worden, daarbinnen.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: vr 14 feb 2014, 20:04
door hrscharft
Komt in orde Ray,
maar dan moet machine eerst even draaien. Dan kan ik een paar mooie fan gaten laten frezen in het front
en paar extra sleuven in de kap.
Het pctje heeft met behulp van een maat van me (had nog een oud kastje liggen) ook weer een huis.
Die lag eerst gewoon als een soort plank pc op mijn bureau.
Overigens is de kast volledig bedraad volgens jouw filosofie

Verrek wat zijn die oude PC voedingen handig als je mooie gekleurde stukkies draad nodig hebt.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: vr 14 feb 2014, 23:32
door sander1238
hrscharft schreef:
Dan kan ik een paar mooie fan gaten laten frezen in het front
en paar extra sleuven in de kap.
een no-butget cnc machine hebben en dan laten frezen?

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: za 15 feb 2014, 0:32
door hrscharft
Ja door die desbetreffende NOB machine.
Die staat momenteel even stil omdat het aanstuurkaartje dat ik daarvoor gebruikte -zo'n chinees alles in een geval- de geest heeft gegeven.
Vandaar dat de driverkast ook wat voorrang heeft gekregen.
Zonder die kast kannikniecncfrezennie.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: za 15 feb 2014, 0:48
door ray5150
Zijn er eigenlijk ook sites waarop stap-voor-stap bouwbeschrijvingen voor dat soort machines te vinden zijn ?
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: za 15 feb 2014, 13:25
door hrscharft
Assen voor de geleiding zijn net langs gebracht.
Maandag maar even op zoek naar een adresje om het spul mooi op maat te laten maken en een M8 gatje in de kopse kant te laten tappen.
Tenzij hier iemand aanbied om een stel 30mm assen op lengte af te draaien natuurlijk. van de lengte die over blijft mag je dan een stukkie hebben om mooie spikes te draaien en of knoppen/voetjes.
4x 1400mm
2x 844mm
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: ma 17 feb 2014, 21:43
door hrscharft
Wordt je hier blij van Ray
Twee fannetjes er in

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: wo 19 feb 2014, 11:52
door Lucas82
Nice

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: wo 19 feb 2014, 21:30
door ray5150
hrscharft schreef:Wordt je hier blij van Ray
Twee fannetjes er in

Ik zeg : keurig !
Zeker CNC gefreesd ?

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 14:43
door hrscharft
Zo gister en vandaag lekker in de weer geweest met een kolomboor, lintzaag en wat stalen kokers.
Het begint inmiddels ergens op te lijken.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 15:20
door firsttimer
Dat ziet er al goed uit!
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 17:34
door ray5150
Dat word een zware jongen, zo lijkt me.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 17:50
door hrscharft
Jep die gaat er flink in wegen. Maar goed Beetje massa is nooit weg en ik bouw hem zo dat het allemaal verschillende modules zijn die hier thuis allemaal op hun plek in elkaar gezet kunnen worden. De gebruikte koker is 50x30x3mm
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: za 22 feb 2014, 20:09
door Ivo
ray5150 schreef:Dat word een zware jongen, zo lijkt me.
Aardbevingsproof...
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: wo 26 feb 2014, 1:34
door hrscharft
Vandaag weer lekker de hele dag in de weer geweest en de buurman was zo aardig om even het lasapparaat ter hand te nemen.
Het begint nu echt ergens op te lijken...
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: wo 26 feb 2014, 2:03
door bas focal m180
Gaat de goede kant op

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: wo 26 feb 2014, 19:40
door Lucas82
Dat ziet er erg profi uit!!
Dat gaat zeker iets moois worden

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: wo 26 feb 2014, 19:52
door ds23man
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geplaatst: wo 26 feb 2014, 20:36
door hrscharft
Ach delfzijl ligt gelukkig net zo'n beetje buiten de zone. Heb er eigenlijk nog nooit een gemerkt.