single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)
Geplaatst: ma 10 feb 2014, 9:27
Dat zijn de drie kernwoorden van mijn volgend buizenproject. (Toch wel verslavend deze tijdsbesteding.) Volgens wat ik links en rechts gelezen heb geeft een singel ended versterker geschakeld in triode het mooiste muzikale resultaat. En de 300B is in deze klasse ook nog eens dé toverlamp waarover iedereen vol lof is. En aangezien ik aan deze hobby begonnen ben om mooie muziek te kunnen beluisteren, tja..., kan ik niet anders dan toegeven aan mijn goesting om zo iets in elkaar te steken. (en ah, misschien moet ik er dan later wel schoon hoog-rendement luidsprekers bij maken
). Ik ken mezelf: dat gaat blijven knagen als ik dat niet geprobeerd heb.
Ik heb natuurlijk wel nog geen schema. En ik moet me nog eens grondig inlezen over aardingen.
En keuzes maken natuurlijk: monoblocks of niet bvb. Maar als ik zou gaan voor monoblocks (ga ik thuis niet verkocht krijgen volgens mij) dan snap ik al niet goed hoe je dan het volume regelt en de kanaalkeuze arrangeert. Met één gedeelde voorversterker of zo? Afin, één doos lijkt mij wel de betere optie hier... En welk soort behuizing... hout bewerken en spuiten tot zwarte pianolak duurt toch een maand of twee/drie, dan toch eerder iets aluminium-achtig peis ik...
Afin, een nieuw project, dus nieuwe vragen ! En al jullie bedenkingen, adviezen, ervaringen, opmerkingen en kritiek zijn als vanouds méér dan welkom!
Ik heb natuurlijk wel nog geen schema. En ik moet me nog eens grondig inlezen over aardingen.
Afin, een nieuw project, dus nieuwe vragen ! En al jullie bedenkingen, adviezen, ervaringen, opmerkingen en kritiek zijn als vanouds méér dan welkom!