Pagina 1 van 3

hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: di 04 feb 2014, 21:17
door Muug
Stuur ik een reaktie naar een zoekertje van iemand die een tweekanaals-oscilloscoop verkoopt met probes. Ik vraag hem of ik dat kan gebruiken voor een buizenversterker uit te meten. Antwoordt hij dat dat geen probleem is en dat ik best even een cdtje brandt met daarop een referentie-frequentie van bvb 1KHz. Tja, en dan is die man mij natuurlijk weeral kwijt. Is mijn vraag dus : hoe gebruik je een oscilloscoop?
Ik versta dat je een signaal aan de ingang moet aanbieden : hoe en met welk materiaal doe je dat?
Ik versta dat je het signaal aan de uitgang moet meten : hoe en met welk materiaal doe je dat? Is dat met die probes? Wat voor dingen zijn dat?

Kan je een oscilloscoop trouwens "namaken" op je pc ? Hoe moet je dat dan weer aanpakken?
Hier bevoorbeeld heb je een pc-kit : http://www.radiocentrum.com/Catalogus/V ... de_PC.html maar er staat geen uitleg bij die me verklaart hoe je dat ding gebruikt. Iemand een idee?

EDIT : wat vinden jullie hiervan? http://www.2dehands.be/elektronische-ap ... 76879.html Is wel handig om op te bergen...

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: di 04 feb 2014, 21:44
door ray5150
Om iets met een scoop te kunnen meten, moet je eerst iets insturen, met gewoon muziek signaal kan dat niet om dat dat veels te grillig is. of je moet van drone-muziek houden... :lol:

Vroegah, toen bouwden mensen zelf nog eens een toonfiets.....
Dat is dus een sinus genrator, met een regelbare frequentie om een testsignaal een schakeling in te sturen.
je kunt ze kant en klaar kopen, als bouwpakket, en je kunt ze ook zelf van de grond af bouwen, er is veel keus, zowel analoge als met digitale signaal opwekking.

Maar er zit toch een handleiding bij ?
Radiocentrum schreef:
De kit wordt geleverd met een gedetailleerde handleiding en testsnoeren.

Probe's zijn meetpennen, vaak met een ingebouwde verzwakker, en calibratieregeling.
Ze zijn te krijgen van goedkoop tot duur. voorbeeld : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=5859

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 10:41
door Kappa7
Ha Muug,

De kit die je aan haalt lijkt leuk maar heeft voor het opsporen van oscillaties iets te weinig bandbrete.
Deze gaat slechts door tot 200Khz en dat is natuurlijk genoeg voor de audio band maar je zou toch wel hoger willen meten.
een scoop zou eigenlijk moeten doorlopen tot min 20Mhz om goed te kunnen meten.
wil je ook digitale signalen meten dan moet je nog hoger. een klok van de huidige generaties Dacs lopen nu al op 100Mhz.
Wil je dat ook kunnen meten dan moet je scoop een resolutie hebben die daar nog weer boven ligt.
Het is natuurlijk wel zo hoe hoger je kan meten hoe duurder het word.
om te beginnen is die 20Mhz nog zo gek nog niet.

Hier zie je wat meer achtergrond info over wat een scoop doet en kan.

Hier onder nog een aantal linkjes over het gebruik van een Oscilloscoop
http://www.tandt.be/on5wis/cursus/metrolog/oscillo.htm
http://www.doctronics.co.uk/scope.htm

Heel simpel kan ook maar daar kun je geen hoge voltages mee meten.
http://www.thuisexperimenteren.nl/appar ... oscoop.htm

Groetjes George

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 11:56
door Muug
Ha, tof, zoveel info !

Ik had al een idee dat die 200kHz wat weinig ging zijn. Nu, deze ochtend op de trein kwam ik dit tegen : http://www.pdamusician.com/dpscope/features.html Wat vind je van de specs daarvan dan? Is van een Duitser.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:13
door Pjotr
Basiscursus oscilloscoop:

http://websites.khlim.be/rmeerman/login ... lingen.pdf

Goed gezien, voor audio heb je minstens 20 MHz nodig als je ook oscillatie problemen wilt bekijken. En zelfs dat is soms te weinig. Die digitale PC dingen met USB zou ik van weg blijven. Lijkt leuk maar in de praktijk vreselijk onhandig. Voor een enkele keer kan het wel als noodoplossing. Ga je het regelmatiger gebruiken kun je beter naar een echte omzien. Er is op eBay veel 2e hands aanbod.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 19:49
door Muug
Pjotr schreef:
Goed gezien, voor audio heb je minstens 20 MHz nodig als je ook oscillatie problemen wilt bekijken.
Ehm, kan je even uitleggen waarom 20MHz een absoluut minimum is als audiosignalen boven de 20kHz al niet meer hoorbaar zijn :?: :oops:

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 20:12
door Pjotr
Muug schreef:
Ehm, kan je even uitleggen waarom 20MHz een absoluut minimum is als audiosignalen boven de 20kHz al niet meer hoorbaar zijn :?: :oops:
Ja Hoor, dat kan ik wel even voor je doen Muug: Omdat een versterker als ie oscilleert, dat best wel op 10 MHz kan doen en sommige zelfs nog veel hoger. Maar met een 20 MHz scoop kom je over het algemeen goed weg.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 20:18
door Muug
Pjotr schreef:
Muug schreef:
Ehm, kan je even uitleggen waarom 20MHz een absoluut minimum is als audiosignalen boven de 20kHz al niet meer hoorbaar zijn :?: :oops:
Ja Hoor, dat kan ik wel even voor je doen Muug: Omdat een versterker als ie oscilleert, dat best wel op 10 MHz kan doen en sommige zelfs nog veel hoger. Maar met een 20 MHz scoop kom je over het algemeen goed weg.
met andere woorden : doet ie het goed dan heb je die 20MHz niet nodig, maar als ie het slecht doet daarentegen.... :mrgreen:

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 20:32
door Pjotr
I.d.d. en om er achter te komen of ie het goed doet is zo'n scoop juist handig :D

Soms kun je oscillaties onmiddellijk horen. Ook al hoor je die hoge frequenties niet, ze zorgen soms wel voor duidelijk hoorbare vervorming maar soms hoor je die vervorming ook niet zo duidelijk.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 7:59
door delesh

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 8:41
door molekuul
delesh schreef:
Hoi dalesh, dat is een prima scope als instap het is een 8bit scope, hele lage vervorming kun je er nietmee meten, maar hij voldoet prima. Zelf heb deze https://www.velleman.eu/products/view/?id=377622 het voordeel is een functie generator die ook aangestuurd wordt door je scopesoftware, met deze kun je dus ook transient analyse doen.

Ik zou um meekunnen nemen naar breda zaterdag, kun je ziet wat ie doet.


Gr.

Joris

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 12:16
door Agent327
Als je nog geen scope hebt zou ik geen usb en pc based instrument kopen, zo onhandig.

Rigol DS1052E Digitale Oscilloscoop of iets dergelijks is best betaalbaar en veeel handiger.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 12:23
door delesh
meschien domme vraag. Maar kan je maar tot 30v meten met dit toestel?

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 12:31
door Agent327
delesh schreef:
meschien domme vraag. Maar kan je maar tot 30v meten met dit toestel?
Helemaal niet dom.

Als je hoge spanningen wilt zien moet je 10x, 100x of 1000x verzwakkende probes gebruiken.

Vaak worden omschakelbare 1X-10X probes meegeleverd.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 18:03
door ray5150
Ik vind 180 euro voor die Velleman scoop niet mals... :roll:
Dan zou ik toch eerst eens zoeken naar een gebruikte (en in goede staat zijnde) HP/Agilent, Tektronics, Philips, Lecroy of een dergelijk merk.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 20:42
door b_force
Agent327 schreef:
Als je nog geen scope hebt zou ik geen usb en pc based instrument kopen, zo onhandig.

Rigol DS1052E Digitale Oscilloscoop of iets dergelijks is best betaalbaar en veeel handiger.
Dat zijn idd best prettige digitale scoopjes.
Voordeel is dat je veel functies erbij krijgt die tov een analoge scoop zo gigantisch handig zijn.
Ik vind ze ook veel duidelijker en gemakkelijker af te lezen.

USB of PC based zou ik idd ook links laten liggen.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 20:51
door Barry2001
Op dit moment is Rigol waarschijnlijk inderdaad de beste koop voor je geld. Prima spul, prettig geprijsd, handzaam.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 21:42
door koifarm
molekuul schreef:
delesh schreef:
Hoi dalesh, dat is een prima scope als instap het is een 8bit scope, hele lage vervorming kun je er nietmee meten, maar hij voldoet prima. Zelf heb deze https://www.velleman.eu/products/view/?id=377622 het voordeel is een functie generator die ook aangestuurd wordt door je scopesoftware, met deze kun je dus ook transient analyse doen.

Ik zou um meekunnen nemen naar breda zaterdag, kun je ziet wat ie doet.


Gr.

Joris
Gebruik ik ook, voldoet prima.

Ook leuk. zie onder.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 22:45
door Pjotr
Zou de Velleman maar laten voor dat geld.

http://www.baco-army-goods.nl/meetappar ... scope.html

En een wat luxere als je wat meer zakgeld krijgt:

http://www.baco-army-goods.nl/meetappar ... scope.html

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 22:53
door Pjotr
Barry2001 schreef:
Op dit moment is Rigol waarschijnlijk inderdaad de beste koop voor je geld. Prima spul, prettig geprijsd, handzaam.
Beslist. Alleen die lawaaierige ventilator die je er bij krijgt is minder... :-&

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: do 22 mei 2014, 23:58
door b_force
Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:
Op dit moment is Rigol waarschijnlijk inderdaad de beste koop voor je geld. Prima spul, prettig geprijsd, handzaam.
Beslist. Alleen die lawaaierige ventilator die je er bij krijgt is minder... :-&
Ja, dat klopt.
Op mijn werk merk ik dat niet zo, maar als ik thuis met het ding werk, dan hoor je hem best goed.
Ach, ding open schroeven, vervangen voor een stiller type en probleem is ook weer de wereld uit :D


Het feit dat die ding op een accu kunnen werken is trouwens bijzonder handig!!!

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: vr 23 mei 2014, 9:29
door Barry2001
Maken die dingen herrie ja? Rete irritant vind ik dat. Je koopt geen nieuw apparaat om 'm vervolgens zelf te moeten modificeren met een stille fan. Op het werk staan een aantal Rigols maar die hoor je niet in het omgevingsrumoer moet ik zeggen... Collega kocht laatst een Blu-Ray speler. Apparaat uit de doos thuis, aanzetten, ventilator. Direkt weer in de doos terug met dat ding. Hoe haalt iemand het in z'n hoofd in een dergelijk apparaat een ventilator te zetten. Kwestie van onvermogen (geen goede voeding kunnen ontwerpen) of een gedrukt budget.

Je schijnt ze wel eenvoudig te kunnen 'upgraden', die Rigols, zelf niet gedaan overigens.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: vr 23 mei 2014, 10:48
door Pjotr
Mwah, hier staat een PVR (Harddisk Digitale TV decoder) met een fan er in. Die fan hoor je echt niet normaliter, moet je echt je oor voor tegen het ventilatorroostertje houden. En in veel HP en Tektronix instrumenten uit de jaren '60 -'70 zit ook een fan. Hoor je niet!
Barry2001 schreef:
Je schijnt ze wel eenvoudig te kunnen 'upgraden', die Rigols, zelf niet gedaan overigens.
Klopt, als je het eenmaal weet is het eenvoudig. Maar om het te weten te komen is niet zo eenvoudig :mrgreen: Het is een hack die werkt bij de oudere modellen. Of het bij de nieuwe modellen ook nog werkt is de vraag.

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: vr 23 mei 2014, 14:29
door Barry2001
Een apparaat dat in de huiskamer komt mag wat mij betreft geen fan hebben (uitzondering gemaakt voor een beamer, die fan hoor je niet. Zit een roostertje voor de fan die je eenvoudig kunt weghalen om 'm schoon te maken, mocht stof de oorzaak van herrie zijn). Er zijn wel stille fan's, maar blijven die ook stil? En waarom moet er een fan in een BluRay speler of digi ontvanger, zo spannend is het niet wat daar in de voeding gebeurd. Puur gemak en kostenkwestie. Wordt te warm? Plakken er wel een ventilator in ipv een redesign. Een aantal jaren geleden zoals je aangeeft kon men nog een degelijk apparaat bouwen, tegenwoordig is het 9 vd 10 keer mechanisch gezien bagger en staat er altijd wel wat mee te resoneren
M'n vriendin kocht voor een grafische toepassing een andere videokaart in de pc. Topkaart, maar er stijgt iets op ofzo als de pc aangaat. Zou verboden moeten worden :lol:

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Geplaatst: vr 23 mei 2014, 14:41
door Henkjan
die is aan te raden als "all purpose" scope? voor audio en auto toepassingen? en wat zijn evt de beperkingen?