Pagina 1 van 2
SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 17:06
door JoeyH
Hallo, ik ben dus Joey en ben nieuw op dit forum, hoop hier veel te kunnen opsteken!
Hier gaat ie dan, de zelfbouw van mijn eerste setje SEAS EXCEL THOR TL.
Ik heb de set via een advertentie op marktplaats aangeschaft van iemand die ze niet meer af ging maken. Tot dusver was het hout gezaagd en de kast in elkaar gelijmd van 30mm watervast MDF. Scheidingsfilters zaten er ook bij alleen klinken ze nog niet helemaal lekker.
De gebruikte drivers zijn:
SEAS T25CF002 (tweeters)
SEAS W18EX001 (mid-low)
Spikes, terminals en bekabeling is van het merk ViaBlue, de voetplaat heb ik laten lasersnijden van 10mm dik staal.
De set is nog niet af, maar ik zal het elke keer zoveel mogelijk updaten!
Foto's:
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 18:34
door CoenvanDongen
Superwreed!!
Vind dit een van de mooiste speakers die ik ooit gehoord heb!
Mooie filtertjes!
en waar heb je die verleidelijke spikes vandaan?? Die wil ik ook!
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 18:45
door JoeyH
Spikes zijn van het merk ViaBlue, kan je bij meerdere webshops bestellen! Ze zijn wel prijzig dus schrik niet.
Inmiddels ook wat foto's gemaakt van het freeswerk waar ik dit weekend mee bezig ben geweest!
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 20:03
door wouter
Nice, ook v.w.b je gereedschap!
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 20:12
door CoenvanDongen
JoeyH schreef: Ze zijn wel prijzig dus schrik niet.
73 euro per 4.....
Kan ik misschien beter kijken naar een tweedehands draaibank om ze zelf te schillen

Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 21:22
door bartsegers
Dat wordt een puik setje!
Prijzige spikes inderdaad, maar je krijgt er dan ook wel wat voor terug.
De instapserie van hun spikes vind ik ook erg mooi overigens. (1/3 van de prijs)
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 22:45
door peter1961
Ik wil niet kritisch overkomen maar van zelfbouw is in dit geval nagenoeg weinig sprake.
Neemt niet weg dat de Thor TL een goede weergever is ondanks deze helaas een transmission-line afstemming heeft.
Was voor mij destijds de reden om deze niet te bouwen.
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 22:53
door Motorfret
Blijft een mooie speaker, de Thor. Veel succes en plezier met de bouw.
Mocht je dit draadje nog niet kennen, hij kan nog beter; 83 pagina's over de Thor;
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... it-31.html
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: ma 20 jan 2014, 18:39
door richard
peter1961 schreef:Ik wil niet kritisch overkomen maar van zelfbouw is in dit geval nagenoeg weinig sprake.
Nou ja, de meeste zelfbouwers assembleren in meer of mindere mate kant en klare onderdelen. Er zijn er maar heel weinig die alles van de grond af zelf construeren.
Of bouw jij wel je eigen speakerunits en wikkel je zelf de condensatoren en spoelen?
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: ma 20 jan 2014, 23:46
door peter1961
richard schreef:peter1961 schreef:Ik wil niet kritisch overkomen maar van zelfbouw is in dit geval nagenoeg weinig sprake.
Nou ja, de meeste zelfbouwers assembleren in meer of mindere mate kant en klare onderdelen. Er zijn er maar heel weinig die alles van de grond af zelf construeren.
Of bouw jij wel je eigen speakerunits en wikkel je zelf de condensatoren en spoelen?
Spoelen of laat staan condensatoren maken en wikkelen is heden ten dagen onzinnig maar een kast handmatig zelf zagen in elkaar lijmen en een filter en bedrading solderen vind ik wel zeker zelfbouw pur sang.
Kant en klare kasten en filters is consument vriendelijk maar echter in mijn ogen geen zelfbouw.
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: di 21 jan 2014, 0:40
door ray5150
Nogal kort door de bocht, zullen we maar zeggen...
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: di 21 jan 2014, 1:04
door peter1961
ray5150 schreef:Nogal kort door de bocht, zullen we maar zeggen...
Kort door de bocht geeft u aan.
Maar wat wilt u daarmee eigenlijk precies aangeven anders dan ik heb bedoeld te zeggen.
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: di 21 jan 2014, 6:40
door CoenvanDongen
peter1961 schreef:ray5150 schreef:Nogal kort door de bocht, zullen we maar zeggen...
Kort door de bocht geeft u aan.
Maar wat wilt u daarmee eigenlijk precies aangeven anders dan ik heb bedoeld te zeggen.
Zullen we hier een apart topic voor openen?
Zonde om daar een seas topic voor te bevuilen he

Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: wo 22 jan 2014, 22:34
door avdboom
Dit ziet er uit als een mooi project, en qua DIY? Van de afwerking alleen al kan je een heel project maken, dus wat mij betreft gewoon DIY hoor

.
Dat via bleu spul is echt uber! Even op ebay gekeken en dat heeft wel een hoog "gotta have" karakter! Helaas is de prijs daar inderdaad ook naar. Ach... misschien ooit....

Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: do 23 jan 2014, 12:53
door Henkjan
avdboom schreef:Dat via bleu spul is echt uber! Even op ebay gekeken en dat heeft wel een hoog "gotta have" karakter! Helaas is de prijs daar inderdaad ook naar. ...
ik heb wat spades van Via Blue (niet ebay, maar van Lautsprechershop.de) en ik vond de prijs alleszins redelijk voor de kwaliteit, zeker niet zo ove rthe top als wtb enzo
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 26 jan 2014, 13:49
door JoeyH
Het laten zagen was voor mij gewoon een voordeel, ben zelf voorzien van Festool gereedschap en kan het ook prima zelf af!! Hier een paar foto's van mijn tijdelijke kastjes van 2 tientjes die ik in een paar uurtjes gezaagd heb.... dit is puur voor test tenopzichte van de TL kasten!!
Ik merk dat het laag wel een stuk minder is, wellicht ligt dit aan het aantal liters van de kasten. Zodra ik het simuleer in WinISD krijg ik dan ook voor 2 drivers 68,5Liter ipv de door seas opgegeven 34Liter. Hierbij een printscreen van mijn bevindingen.... Iemand die dit voor mij kan bekrachtigen?

- verschil tussen 34,3 en 68,5 Liter
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 26 jan 2014, 13:59
door JoeyH
bartsegers schreef:Dat wordt een puik setje!
Prijzige spikes inderdaad, maar je krijgt er dan ook wel wat voor terug.
De instapserie van hun spikes vind ik ook erg mooi overigens. (1/3 van de prijs)
Klopt, kost wat maar heb je ook wat! Ik heb inderdaad ook bij de instapserie gekeken maar vond deze wel tamelijk klein in vergelijking met de kasten en voetplaat vandaar mijn keuze!
avdboom schreef:Dit ziet er uit als een mooi project, en qua DIY? Van de afwerking alleen al kan je een heel project maken, dus wat mij betreft gewoon DIY hoor

.
Dat via bleu spul is echt uber! Even op ebay gekeken en dat heeft wel een hoog "gotta have" karakter! Helaas is de prijs daar inderdaad ook naar. Ach... misschien ooit....

Thnx, is mijn allereerste setje. Gaan er nog meerdere volgen!
Mijn bekabeling is trouwens ook van ViaBleu en de speakers worden aangedreven door de Arcam AVR350!
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 26 jan 2014, 14:36
door ray5150
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 26 jan 2014, 17:51
door JoeyH
Dankje! Gereedschap is leuk spul inderdaad. Millimeter-precisie!
Iemand nog een idee hoe het zit met het aantal liters van een BR behuizing zoals hierboven omschreven?
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 26 jan 2014, 17:52
door Dan
Mooi project hoor! Dat wordt een prachtig set

Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 26 jan 2014, 21:45
door wouter
beide simulaties zien er prima uit. Bij 2 units moet de kast 2x zo groot worden als bij 1 unit. Per driver is dan de tegendruk door de luchtveer weer gelijk aan 2 afzonderlijke kastjes,
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 26 jan 2014, 22:17
door hannesie
Je kunt bij WinIsd toch gewoon ingeven hoeveel units je gebruikt?
Bij het starten van het totaal geef je ook aan of het gesloten of BR moet worden.
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 26 jan 2014, 22:42
door JoeyH
wouter schreef:beide simulaties zien er prima uit. Bij 2 units moet de kast 2x zo groot worden als bij 1 unit. Per driver is dan de tegendruk door de luchtveer weer gelijk aan 2 afzonderlijke kastjes,
hannesie schreef:Je kunt bij WinIsd toch gewoon ingeven hoeveel units je gebruikt?
Bij het starten van het totaal geef je ook aan of het gesloten of BR moet worden.
Klopt, WinISD is voor mij geen onbekend programma. Ik twijfel ook niet zo erg aan mijn simulatie, echter vind ik het vreemd dat de fabrikant dan de helft van het aantal liters aangeeft terwijl er veel meer uit te halen valt!
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 26 jan 2014, 23:33
door Motorfret
Dat is ook raar/waar, zie mijn link een paar posts terug
Re: SEAS EXCEL THOR TL
Geplaatst: zo 26 jan 2014, 23:46
door AatV
De verhoging van de geluidsdruk bij 70/80 Hz. door de kleinere kastinhoud kan heel wel een bewuste keuze zijn om de luispreker levendiger/lekkerder te laten klinken in het basbereik.
groet,
Aat