Pagina 1 van 1

phono voorversterker geeft vervormd geluid !

Geplaatst: di 14 jan 2014, 17:55
door peter11
op de buizen versterker de el84 se die overigens prachtig klinkt is er een probleem met de pickup.

ik heb een behringer pp400 gekocht om tussen de pickup aan te sluiten.

het geluid is inderdaad versterkt al vind ik het niet gelijk aan een line ingang nivo zoals in de beschrijving staat !
en dan het geluid zeg ! het klinkt gewoonweg vreemd !

wie zou weten wat het is !
op de cd speler draaid de versterker fantastiche

peter

de pickup zelf draaid boven op een normale versterker met ingebouwde pickupingang wel goed !

Re: phono voorversterker geeft vervormd geluid !

Geplaatst: di 14 jan 2014, 18:04
door Gijs
wat zit er voor element in je pickup?

Re: phono voorversterker geeft vervormd geluid !

Geplaatst: di 14 jan 2014, 19:03
door peter11
geen idee, het is een dual pickup met een afneembare kop met een diamand naaldje.

er zit een tonar 756 stereo diamant naald in

Re: phono voorversterker geeft vervormd geluid !

Geplaatst: di 14 jan 2014, 19:43
door RobertD
Zou het kunnen zijn dat je een MM element hebt aangesloten op een MC ingang?
De PhonoPre wordt dan overstuurd.

Re: phono voorversterker geeft vervormd geluid !

Geplaatst: di 14 jan 2014, 19:59
door peter11
werkelij geen idee, ik zal boven in het atelier van mijn vrouw kijken wat van en versterker zij heef en war de picup het goed op doet,
ik weet ook niet wat normaal is bij een pickup en wat een normale phono ingang is op een versterker


boven staat er een jvc stereo integrade amplifier ax311 met achterop een phono ingang met aarde aansluiting , en daar staat verder niets bij.
van deze versterker heb ik de manuel opgezocht en deze gegevens heb ik
phono riaa deviation -0,5 db 20hz-20khz, 74db s/r 2,5 mv en 47 kohm.



ondertussen lees ik dat er een riaa voorversterker op zou moeten. een soort correctie van het signaal.
ondanks dat die behringer pp400 een phonovoorversterker is staat er niet bij dat deze een riaa correctie in zich heeft.
die stuur ik terug !

ik moet dus een riaa voorversterker hebben, zat al te kijken bij zelfbouw ,maar wauw zeg das net zoveel werk als een versterker.
dus voorlopig moet ik er maar eentje kopen, mischien volgendjaar met de winter een zelfbouwen

voorlopig maar eentje kopen die betaalbaar is


ik heb een oplossing gevonden., en dat is een bouwpakettje van velleman een voorversterkertje op een printplaatje, met riaa correctie en deze zou ik in mijn versterker kunnen bouwen. kost 10 euro , ik moet toch nog een inputschakelaar maken en ingangen dus past wel in het plan. en als het een leuk geluid heeft is het goed !

Re: phono voorversterker geeft vervormd geluid !

Geplaatst: di 14 jan 2014, 20:45
door Gijs
Dat zou goed moeten gaan. De behringer is een phono trap voor MM elementen, DUS heeft een RIAA compensatie aan boord. Kan niet vinden op welke cartridge de naald die je opgeeft wordt gebruikt, maar dat is in ieder geval een vrij eenvoudig ding voor moderne platen, geen ouderwetse 78 toeren spijker in ieder geval.

Checken op een andere versterker lijkt me de kortste klap.

Re: phono voorversterker geeft vervormd geluid !

Geplaatst: di 14 jan 2014, 20:52
door peter11
ik heb de gegevens gevonden op internet ingangsgevoeligheid 5,3mv 1 khz, versterking 35 db en een riaa correctie...

waarom het niet werkt ?

op de de cd speler perfect !


ondertussen wel veel geleerd over een pickup voorversterker !

Re: phono voorversterker geeft vervormd geluid !

Geplaatst: di 14 jan 2014, 20:58
door ray5150
http://www.behringer.com/assets/PP400_P0492_M_NL.pdf


Ik kom het woord RIAA anders een keer of 4 tegen... :wink:

Re: phono voorversterker geeft vervormd geluid !

Geplaatst: di 14 jan 2014, 21:01
door Gijs
Ik denk dat de laatste phono versterker zonder RIAA correctie een jaar of vijftig geleden gemaakt is, in de tijd van de 78 toeren platen waar heel andere naalden/elementen voor gebruikt werden. In ieder geval laaaang voordat die phonotrap is bedacht.

Zonder correctie zou er heel weinig laag, en heel veel hoog in het geluid moeten zitten.

Re: phono voorversterker geeft vervormd geluid !

Geplaatst: di 14 jan 2014, 21:27
door peter11
waarom dat fuckding niet werkt weet ik niet
ga het nog eens proberen.

hij moet inderdaad goed zijn


nog een keer alles losgehaald en nagekeken, tulpkabels anders aangesloten en ineens doet ie het !
blijkt dat de tulpsnoertjes niet goed zijn ! (waarom geen idee).

doet het nu al likt het uitgangsvermogen wat minder dan met de cdspeler.
maar hard genoeg,


ff in een paar uurtjes een hoop geleerd over de phonovoorbersteres en pickups en wellicht bruikbare info als ik volgende winter er zelf eentje ga bouwen van buizen.

thanks voor de support