Beste Erik,
Je geeft zelf in je artikel eigenlijk al aan waar de schoen wringt, maar ik
begrijp uit je reply dat een stuk uitleg van de insteek van zo'n DIY dag wel
op z'n plaats is. Zo schreef je bijvoorbeeld:
"Wat ga je doen pappa?.......... Tja? Dat wist ik zelf eigenlijk ook niet
precies." "...........het zelf bouwen van audio componenten en alles wat
daarmee samenhangt, is mij volkomen vreemd."
Kortom, je gaat ergens heen zonder dat je eigenlijk weet waar je naartoe
gaat. Wellicht verwacht je gelikte high-end projecten zoals in hoogglans
pianolak gespoten luidsprekers die de sterren van de hemel spelen of duimdik
verchroomde chassis van buizenversterkers op 24K vergulde spikes en meer van
dat alles.
Helaas is dat niet de insteek van zo'n dag, daarvoor zijn de luisterruimtes
bijvoorbeeld absoluut niet geschikt; een betonnen klaslokaal zonder
aankleding heeft een akoestiek van een leeg cola-blikje, dus verwacht hier
geen HiFi en zeker geen high-end.
De insteek van een DIY dag is om met andere hobbyisten ervaringen en ideeen
uit te wisselen en zodoende wellicht inspiratie op te doen voor nieuwe
projecten. Dat het bij velen meer om een hobby gaat, of een leuk
tijdverdrijf, dan het streven om gelikte zelfbouw projecten af te leveren
blijkt wel uit de creaties van sommigen.
Ikzelf, en een aantal anderen met mij, streven er wel na om projecten af te
leveren die zich zondermeer kunnen meten met het beste wat er commercieel
verkrijgbaar is, kwa prestaties maar ook kwa afwerking en hebben vaak een
gedegen technische achtergrond of tientallen jaren ervaring. Helaas hebben
velen niet de woorden 'einde deadline' in koeieletters in hun agenda staan
een paar dagen voor de DDIY2006, vandaar dat veel luidsprekers nog niet eens
in de grondlak zaten of versterkers het zonder nette kast moesten stellen.
Toch is dit interessant voor velen, want het gros van deze projecten is op
diverse internet fora al weken of maanden onderwerp van discussie. Dan is
het leuk en interessant om deze nu eens in het echt te kunnen zien en horen
en uiteraard om mensen die je alleen virtueel kent nu ook eens in het echt
de hand te kunnen schudden.
Dat sommigen genoegen nemen met "Een lompe buizenbak die met plankjes en
draadjes aan elkaar hing met een pond stof er boven op" is ook een gegeven,
niet iedereen weet zijn zelfbouw projecten in iets esthetisch verantwoords
om te toveren, dat neemt niet weg dat deze mensen netzoveel plezier beleven
aan deze hobby. Ook moet je een dergelijk project in wording niet altijd
onderschatten, soms komen hier de mooiste dingen uit voort.
En om iets positiefs te horen zal je er in de eerste plaats voor open moeten
staan, de dipool met PVC-pijp die je als foto in je artikel hebt geplaatst
is bijvoorbeeld een wolf in schaapskleren. Vergis je alsjeblieft niet in hoe
e.a. eruit ziet, of dat je de haren van de kwast nog in de grondverf ziet
zitten. De theorie erachter en de praktische uitvoering ervan geven een
project kans van slagen, niet hoe 't eruit ziet.
Ik realiseer mij ook dat Hifi.nl, en dan vooral 't forum, ten onder is
gegaan aan een door commerciele belangen ingegeven aversie tegen kritische
zelfbouwers en met dat gegeven had ik eerlijk gezegd ook geen positief
artikel verwacht.
Niettemin ben je welkom om eens te komen luisteren naar een DIY high-end set
die echt de sterren van de hemel speelt, je zult alleen nog een aantal weken
geduld moeten hebben. De luidsprekers staan nog in de grondlak, de
versterker speelt nog zonder kast en ik wil je niet gelijk een verkeerde
indruk gegeven, inmiddels is duidelijk waar dat toe kan leiden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com