Pagina 1 van 1
3weg Systeem
Geplaatst: za 11 jan 2014, 9:34
door Clemens
Hallo allemaal
Ik ben bezig met een nieuw 3weg systeem, en dacht laat is kijken wat jullie hier van vinden.
Laag : Scan Speak 21W/8555-01
Midden : Vifa/ScanSpeak p17WJ-00
Hoog : Vifa XT 300
Gr Clemens
Re: 3weg Systeem
Geplaatst: za 11 jan 2014, 9:40
door dre
Als ik de drivers zo zie vind ik de 17jw eigenlijk een beetje onder de maat......
Niet dat ie slecht is maar zelf zou ik liever voor een echte middentoner gaan.
Hoe ga je de behuizing opbouwen?
Re: 3weg Systeem
Geplaatst: za 11 jan 2014, 13:12
door markbakk
Mee eens. De XT's wil je niet te laag filteren en qua afstraalgedrag kun je dan beter gaan voor een 4" of 5" (bas)middentoner. Seas, SB acoustics en Wavecor hebben daarvoor ook mooie alternatieven.
Hoe ga je het filter ontwikkelen?
Re: 3weg Systeem
Geplaatst: za 11 jan 2014, 13:55
door Clemens
De kast zal niet een te moeilijk ontwerp zijn, vervaardigd van 18mm MDF
Zal het schetsje wel keertje opt forum zetten.
Wat het filter betreft die ga ik zelf niet maken. (zo ver ben ik nog niet met de kennis)
Een forum lid van hier gaat ze samen stellen (Bert)
Ik heb deze drivers de w21 en de XT300 uit eigen ervaring gekocht. ( en de Vifa 17) werd mij door een ander liefhebben aanbevolen.
Ik heb voor de XT's gekozen mede omdat ik mijn center speaker van Audio Physics heb, waar ook dit soort gelijke ringradiatoren in zitten.
En die bevallen mij eigelijk best goed.
Ik heb 2 zuilen staan zelfbouw ook van Bert.
met als hoog : Dynaudio d 21af
Midden : Dynaudio d 52af
Laag : Monacor 12" .... (weet ik ff zo niet meer uit mijn hoofd)
Deze speaker klinken in Mijn oren super.
Vind alleen het probleem dat ze niet echt moeders mooiste speakers zijn.
En daarom de uitdaging om is zelf wat te gaan proberen en wat kennis op te doen.
Re: 3weg Systeem
Geplaatst: za 11 jan 2014, 19:07
door bas focal m180
dre schreef:Als ik de drivers zo zie vind ik de 17jw eigenlijk een beetje onder de maat......
Niet dat ie slecht is maar zelf zou ik liever voor een echte middentoner gaan.
Scan speak 15m/4624
Re: 3weg Systeem
Geplaatst: wo 15 jan 2014, 17:26
door Clemens
Zo ik heb even het ontwerp er bij gepakt.
En dit zou het eindresultaat moeten zijn.
Er komt denk ik een losse bak onder voor het filter en dan op een paar spikes
Re: 3weg Systeem
Geplaatst: wo 15 jan 2014, 17:31
door bas focal m180
Doe mij en jezelf een plezier plaats dat poortje aan de achterkant daardoor wordt de voorkant veel rustiger .
Ga je de speakers tegen of vlakbij een muur plaatsen met dan het laag gesloten .
Re: 3weg Systeem
Geplaatst: wo 15 jan 2014, 17:36
door Clemens
Ze komen idd relatief kort tegen de muur te staan.
En rustiger bedoel je voor het oog of kwa klank?
Re: 3weg Systeem
Geplaatst: wo 15 jan 2014, 17:54
door bas focal m180
Clemens schreef:Ze komen idd relatief kort tegen de muur te staan.
En rustiger bedoel je voor het oog of kwa klank?
Opties , deze SS unit gaan vrij laag in bassreflex lijkt me gesloten beter .
Re: 3weg Systeem
Geplaatst: zo 02 feb 2014, 9:47
door Clemens
Ik heb inmiddels het hout binnen gekregen en heb gisteren de eerste kast in elkaar gezet.
De reactie waardeer ik zeker, maar ben toch bij mijn drivers gebleven.
Hier wat foto's van hoe het er voor staat.