Pagina 1 van 1
TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: ma 06 jan 2014, 21:04
door grimoire
Is dit mini subwoofertje geschikt om in een TL te proppen?
tangband W5-876SE van 16 ohm
Of een hoorn?
Oftewel hoe kom ik zo laag mogelijk met een 5" subje
Hoeft uiteraard niet heel hard te gaan, gewoon voor een lekker muziekje
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: di 07 jan 2014, 17:26
door bartsegers
-3db op 33hz +/- interessant?
tapse TL zonder poespas en zonder uren simuleren.
Kan dus wellicht nog beter.
- offset driver, BR poortje erbij etc.
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: di 07 jan 2014, 18:18
door grimoire
Wauw super, lager nog dan ik had gedacht!
En qua grootte ook acceptabel als ik heb een of 2x vouw
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: di 07 jan 2014, 20:43
door bartsegers
litertje of 20 inderdaad, 2x vouwen en klaar.
Een tapped horn kan ook zomaar een indrukwekkende bas wegzetten.
volvotreter staat wat leuke info met 6,5 en 4" woofertjes in een TH.
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: do 09 jan 2014, 10:26
door grimoire
Ik zie in dat bestand niet hoe lang de lijn moet worden, en wat de oppervlakte is van het begin en het einde (begin =oppervlakte driver?).
Is 3x vrouwen ook een optie eigenlijk?
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: do 09 jan 2014, 11:22
door SARK
grimoire schreef:Is 3x vrouwen ook een optie eigenlijk?
Da's toch verboden

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: do 09 jan 2014, 12:24
door bartsegers
Alles staat in het hornresp bestandje (printscreen)
3x vouwen, geen probleem.
Bij hornresp zie je staan bovenin: S1 en S2
dit is je begin opp. en je eind opp.
234cm2 naar 54cm2
lengte is 156cm.
Maar, zoals ik al zei, wellicht is er nog meer en beter mogelijk. Ik heb snel snel gesimuleerd.
Ik kan nog eens kijken wat een offset driver doet. (driver niet aan begin van de line, maar opgeschoven)
bouwtechnisch kan dat ook beter uitpakken soms.
Durf je eventueel een tapped horn aan ? Wellicht dat ook dat goed gaat met deze driver.
een voorbeeldje van een tapped horn met een 6,5" driver heb ik toegevoegd.
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: do 09 jan 2014, 15:14
door grimoire
SARK schreef:grimoire schreef:Is 3x vrouwen ook een optie eigenlijk?
Da's toch verboden

mn vriendin vroeg al wat is dat voor een forum :/ haha
bedankt voor de toelichting bart, ik wist niet hoe ik dat bestand moest lezen.
tapped horn durf ik opzich wel aan, als ik een bouwtekenig heb voor deze driver. op de gok doe ik ht niet. dus ik vrees te ingewikkeld voor nu omdat ik niet uitgebreid zelf wil gaan ontwerpen.
denk dat ik met die TL een heel eind kom zo!
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: do 09 jan 2014, 15:49
door bartsegers
Het heeft niet veel zin verder, ik krijg geen beter resultaat met de tapped horn.
De driver een offset geven kan ook prima.
Als dat beter voor je uitpakt met ontwerpen moet je maar een gil geven.
bv op 10-20-30 cm.
Met de laatste zou je dit kunnen bouwen.
begin line 250cm
op 30cm hart driver, opp. lijn is daar 160cm2
dan nog 125cm line, en eindigen met 50cm2.
Geeft eenzelfde response.
Trouwens simuleren met hornresp is echt niet moeilijk. Zeker met de wizard kun je zien wat er gebeurt/verandert als je met de line en opp. gaat spelen. Erg leuk kan ik je verzekeren.
voorbeeldje TL met 3 plaatsen voor de woofer getekend. (ruwe schets he...)
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: do 09 jan 2014, 22:27
door grimoire
Tof man, bedankt! Dit is qua formaat handiger denk ik 3 x gevouwen
Ik ga binenkort nog even een preciezere bouwtekening maken

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: do 09 jan 2014, 23:35
door bartsegers
Je kunt naar hartelust vouwen ja
als je met CAD werkt is het wel makkelijk.
Het luistert wel een beetje nauw allemaal natuurlijk.
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: wo 05 mar 2014, 21:04
door hilbren
Even ter informatie: kennen jullie
dit progje al?
Ik heb er al mee zitten experimenteren. (SLS12 isobaric) Proto gebouwd, maar nog niet klaar met experimenteren.
Mijn ervaring is wel dat de interface wat makkelijker is dan die van hornresp...
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: wo 12 mar 2014, 10:03
door bartsegers
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: wo 12 mar 2014, 16:00
door Ivo
Toen dit uitkwam had ik geen Windows PC in huis en heb me er niet in verdiept. Nu ik de handleiding doorscroll ziet het programmaatje er erg leuk uit!
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: wo 11 mar 2020, 14:24
door grimoire
bartsegers schreef:-3db op 33hz +/- interessant?
tapse TL zonder poespas en zonder uren simuleren.
Kan dus wellicht nog beter.
- offset driver, BR poortje erbij etc.
Zo, 7 jaar verder, tijd om er wat mee te doen
Moet er nog vulling in, of hoeft dat bij een TL subwoofer niet?
Ga een 2.1 setje knutselen met als satellietjes tangband w3-881si die ik nog heb liggen.
Niet dat ik nóg meer speakers nodig heb

maar het blijft leuk om te bouwen, en kan er vast ook weer iemand blij mee maken

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: wo 11 mar 2020, 23:03
door wouter
grimoire schreef:bartsegers schreef:
Moet er nog vulling in, of hoeft dat bij een TL subwoofer niet?
Denk dat je daarmee wel de holle klank verruild voor wat warmer en nog wat dieper laag.
Startpunt voor mij: Tussen woofer en gesloten deel mag alles wel gevuld worden, nabij de woofer bijv. alleen de backwave opvangen, en voorbij de woofer (dus richting open einde) nog alleen 2 zijwanden bekleden. Laatste 1/3 van de TL ongedempt laten.
Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm
Geplaatst: do 12 mar 2020, 7:48
door grimoire
Ok, dat zou er ook voor pleiten de woofer niet op het einde te plaatsen