Pagina 1 van 1
'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: vr 27 dec 2013, 19:55
door daniel
Bij veel fora zie je dat er bij topics die uit meerdere pagina's bestaan, een 'laatste' knop staat naast de paginanummers. Hiermee krijg je dan een pagina met de laatste (bijvoorbeeld 25) berichten te zien. Ik vind dat vooral makkelijk met actieve topics die ook over langere periode lopen. Tweakers heeft dat bijvoorbeeld, en circuitsonline ook.
Is dat wellicht ook een optie voor ZBA?
Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: vr 27 dec 2013, 20:30
door Henkjan
wij gingen er van uit dat de ZBA-er toch net wat slimmer is dan gemiddeld, en dus kan tellen
als een topic bv 178 pagina's heeft, dan staat er toch een directe link naar pagina 178?
of is dit niet wat je bedoelt?
Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: vr 27 dec 2013, 20:42
door JvS
Een laatste knop laat altijd de laatste 25 (op dit forum) zien. Niet de laatste pagina (met natuurlijk weer net een reactie erop

)
Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: vr 27 dec 2013, 21:29
door daniel
JvS schreef:Een laatste knop laat altijd de laatste 25 (op dit forum) zien. Niet de laatste pagina (met natuurlijk weer net een reactie erop

)
precies, pagina 178 zou in dit geval misschien maar 12 berichten zijn. 'Laatste' laat deze 12 zien, plus nog 13 van pagina 177
Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: za 28 dec 2013, 10:36
door Marp
Is dat niet net zoiets als in een boek een deel van de voorlaatste pagina op de laatste pagina herhalen, wanneer die niet helemaal gevuld is?
De pagina-navigator van phpBB toont inderdaad niet bepaalde berichten, maar enkel de pagina's van het topic. Op zich is dat duidelijker. Wie via een zoekmachine op een pagina terecht komt, krijgt daarom ook altijd te zien wat hij verwachtte. Forums die graag advertenties tonen en andere zaken die je niet zocht, gebruiken liever forumsoftware die meer hits genereert en dus net iets anders werkt.
Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: za 28 dec 2013, 10:52
door Pjotr
Zie het probleem ook niet zo. Aan "Toon nieuwe berichten" en "Toon actieve onderwerpen" heb je toch wel genoeg? Als je dan op het vierkantje rechts bij het bericht klikt kom je bij het laatste bericht/pagina van het onderwerp uit. Werkt bijzonder prettig.
Hierover wel een opmerking: Het "klik target" van pijltje met vierkantje is vrij klein en staat direct tegen het target van de naam van de poster aan. Het overkomt mij regelmatig dat ik i.p.v. het laatste bericht, de naam van de poster aanklik, met name op een laptop. Hetgeen uiteraard de niet de bedoeling is. Is dat niet wat beter/slimmer te layouten Marp? Door b.v. beide targets verder uit elkaar te zetten en het "pijltje-met-vierkantje" wat groter te maken?
Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: za 28 dec 2013, 11:09
door Marp
Wat verder uiteen als hieronder? Of staat het binnen jouw browser dichter op elkaar?

- laatste_bericht.png (2.65 KiB) 1419 keer bekeken
Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: za 28 dec 2013, 11:31
door Pjotr
Wat ik bedoel is dat het actieve klikvlak in b.v. het eerste onderwerp in je voorbeeld plaatje, de naam "Porcino" tegen het klikvlak staat om naar de laatste post te gaan. Daardoor klik je gemakkelijk per ongeluk op de naam "Porcino" i.p.v naar de laatste pagina te gaan. Met name met een touchpad op een laptop. Het klikvlak van de naam is ook veel groter dan het vlakje om naar de laatste pagina te gaan terwijl dat niet de prioriteit heeft.
Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: za 28 dec 2013, 14:40
door daniel
Marp schreef:Is dat niet net zoiets als in een boek een deel van de voorlaatste pagina op de laatste pagina herhalen, wanneer die niet helemaal gevuld is?
De pagina-navigator van phpBB toont inderdaad niet bepaalde berichten, maar enkel de pagina's van het topic. Op zich is dat duidelijker. Wie via een zoekmachine op een pagina terecht komt, krijgt daarom ook altijd te zien wat hij verwachtte. Forums die graag advertenties tonen en andere zaken die je niet zocht, gebruiken liever forumsoftware die meer hits genereert en dus net iets anders werkt.
klopt ja, wat het eerste betreft
Ik snap de link met advertenties niet helemaal. Maar dat doet er verder ook niet toe. Ik zie het ook niet al een probleem, maar als suggestie om de navigatie mogelijk makkelijker te maken.
Als je via 'toon actieve berichten' naar 'toon laatste bericht' gaat, en er is sinds de laatste keer dat je dat topic bezocht een pagina bijgekomen, dan moet je dus eerst omhoog scrollen om uberhaupt te zien dat je een pagina verder terug moet, een pagina terug klikken, en daarna weer een pagina verder klikken. Het zou mij makkelijker zijn als je dan in een keer een volle pagina aan berichten ziet, waardoor de kans groot is dat je niet meer extra tussen pagina's hoeft te switchen.
Maar zoals je het uitlegt krijg ik de indruk dat het om verschillende maniern van navigeren gaat, per pagina in plaats van per bericht. Dus dat het wat dat betreft helemaal niet zo makkelijk is.
En ik ontdek ook net de knop 'eerste ongelezen bericht'. Dat komt bijna op hetzelfde neer

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: di 25 mar 2014, 7:01
door richard
Ik weet niet of dit hier thuis hoort; op mijn Windows-phone kun je niet van de ene naar de volgende pagina van het topic wisselen zonder eerst terug te gaan naar de rubriek-pagina.
Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: di 25 mar 2014, 11:43
door hannesie
Het zal mogelijk liggen aan de opbouw van de browser, maar ik gebruik op mijn telefoon dan ook altijd de link van de actieve onderwerpen, maar dat is dan met Android en Chrome.
Kan je dan eventueel nog een andere browser toevoegen?
Bij een andere pagina die ik wil bezoeken, heb ik dan onderin de # markering, die dan de volgende pagina geeft, en eventueel terug.
Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's
Geplaatst: di 25 mar 2014, 19:37
door richard
hannesie schreef:Bij een andere pagina die ik wil bezoeken, heb ik dan onderin de # markering, die dan de volgende pagina geeft, en eventueel terug.
Dat hekje # is de oplossing! Dat verschijnt ook op de Windows-phone. Daaronder kun je alle pagina's van het topic kiezen.
Misschien ben ik nog een beetje een digibeet op de phone.
