Pagina 1 van 1

Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 2:03
door Motorfret
Had hier op t forum een mooie soldeerbout gevonden, de Elv Ls -50a. Netjes de link ervan opgeslagen, nu is het zover en wil ik 'm bestellen en is hij niet mer vindbaar danwel veranderd?!
Zie ik iets over t hoofd?
En hebben jullie anders nog tips voor een andere goede soldeerbout?

(beginner, voor t solderen van speakers cq filters, tzt misschien eens een versterker ermee bouwen)

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 4:11
door Marp
ELV-stations worden ook verkocht als Voltcraft, RS, Märklin en vast nog wat namen. Bij ELV loopt toevallig net weer een aanbieding.

Ps: een link naar het apparaat voor de normale prijs voor het geval iemand hem zoekt als ook deze aanbieding verlopen is.

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 10:31
door Pjotr
Dat is toch niet dezelfde als van RS en Märklin: http://nl.rs-online.com/web/p/soldering ... s/0186719/
Die van Märklin is hetzelfde maar dan in het grijs. Heeft ELV ook in het prgramma gehad.

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 17:02
door Marp
Dat is de ELV LS-50A waarnaar Motorfret zegt op zoek te zijn.

De RS DS50 uit je link is mogelijk een nieuwe uitvoering van jouw RS DS50-Pu. Dat op zijn beurt was de grijze ELV LS50, wat een ander model is dan een LS-50A:
ls50.jpg

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 17:22
door Pjotr
Dit scheef je Marp en daarop reageerde ik:
Marp schreef:
ELV-stations worden ook verkocht als Voltcraft, RS, Märklin en vast nog wat namen. Bij ELV loopt toevallig net weer een aanbieding.
Die DS50 van ELV, RS, Märklin en nog wat andere "eigen" merken zijn allemaal hetzelfde Chinese ding. Alleen het kleurtje van de verf en merkje is anders. Bij RS is i.i.g. geen Ls50-A te vinden.

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 18:57
door Motorfret
Als ik zo kijk naar de link en de getoonde foto is ie dus wel degelijk veranderd met dezelfde "naam"?!

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 19:02
door ds23man
Er is maar 1 mooie soldeerbout:

WELLER!

:mrgreen:

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 19:10
door Marp
Volgens mij niet hoor Fret. De LS-50A is het model wat ELV nog steeds verkoopt. De LS50, het apparaat op de foto, was waarschijnlijk hun vroegere keuze bij de Chinees. Die verkopen ze niet meer.

Misschien werkt het wat verwarrend dat ik die foto plaatste. Dat was slechts om te tonen dat ELV wel bij dezelfde fabrikant koopt als de andere genoemde merken, maar dat werd vergeleken met een ander type.

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 19:22
door Pjotr
Ik denk dat ze destijds een partij met eigen opdruk besteld hadden en dat die nu op is. En ze nu een andere goedkope keuze gemaakt hebben. Jammer want het is(was) een lekker boutje voor het geld.

Een alternatief wat dichtbij komt is deze van Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/076727/ Heeft zo te zien dezelfde bout, is wel duurder :(

P.s Marp,

Ik zie dat de meest links naar ELV in het "Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation" draadje niet meer werken. Nogal vluchtige boel bij ELV

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 21:03
door ray5150
ds23man schreef:
Er is maar 1 mooie soldeerbout:

WELLER!

:mrgreen:
Dan mag ik ook mijn stokpaardje uit de kast trekken :
soldeerstation_48W.jpg
soldeerstation_48W.jpg (27.01 KiB) 2968 keer bekeken
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839

Heb er de afgelopen 3 jaar al meer mee in elkaar gezet dan een ander in een heel leven ! :mrgreen:

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 21:42
door Pjotr
Hijs je broek op Ray. ziet er niet uit :rofl: Dat was de vraag niet en hoort in dat andere topic thuis :mrgreen:

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: di 24 dec 2013, 19:12
door ray5150
Lekker belangrijk, Peter. of hij er wel of niet uitziet. solderen moet ie. geen designprijs winnen. :wink:
Maar goed, ik begon niet met een bepaald merk te pluggen, dat was snoekie... :mrgreen:

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 5:17
door Marp
Pjotr schreef:
P.s Marp,

Ik zie dat de meest links naar ELV in het "Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation" draadje niet meer werken. Nogal vluchtige boel bij ELV
Dat valt wel mee. In dat topic werd 1x gelinkt naar een LS80 en 4x naar een combi-aanbieding met een LS50, die sowieso al verlopen zou zijn. Maar zoals je waarschijnlijk al merkte levert geen merk nog een LS50-achtig iets.

Wel merk ik dat de gehele markt behoorlijk in beweging is. Zo'n 3 of 4 jaar terug dook ineens het ene na het andere merk op met uiterst betaalbare, digitale soldeerstations in uiteenlopende uitvoeringen. Onze kortstondige sponsor Ionair voerde toen zelfs een assortiment van wel een stuk of 40 stations. Alle apparaten uit die tijd zijn ineens weer verdwenen als sneeuw voor de zon. Zelfs het iets duurdere alternatief van Conrad kom je nog nog slechts sporadisch onder een andere naam tegen, zoals bijv. deze Mc Voice, wat op eigen voorraden kan duiden. Ook op eBay is de keuze aardig uitgedund.

Mogelijk is een grote fabrikant ermee gestopt, al geloof ik iets meer in een hype die achteraf toch niet zo lonend bleek te zijn. Of "niet meer", door gestegen kosten, want ook langer in de handel zijnde apparaten zoals Aoyue hebben inmiddels een iets minder onwaarschijnlijk lage prijs.

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 6:14
door Marp
Marp schreef:
Maar zoals je waarschijnlijk al merkte levert geen merk nog een LS50-achtig iets.
Nou breekt mijn klomp: de DS50 van RS is weer hetzelfde apparaat als de ELV LS50. Toen ik eergisteren op de link van Pjotr klikte, kreeg ik geen oranje apparaat van €53,51 te zien, maar een zwart apparaat van ca. €65,- met een andere vormgeving en eveneens de opdruk DS50. :shock:

Re: Ls-50a niet meer verkrijgbaar? (veranderd?)

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 10:35
door Pjotr
Die van Märklin ook nog gewoon: http://www.detombe.nl/html/shop.php?page=product&id=384 Al is het voor het dubbele van de ELV prijs :shock: Äl was die van Märklin altijd al rond de €100. Maar het kan best zo zijn dat de fabrikant er mee gestopt is. Die van RS was destijds ook met een euro stekker te koop, nu alleen nog met een Britse stekker. De grotere broer DS80 leveren ze ook niet meer. Prijzen bij RS zijn trouwens ex. btw.

Wel een opmerking. Die DS50 heeft een dikke massieve stift en een gewoon verwarmingselement er omheen (waar de stift in schuift). Vrijwel alle andere goedkope boutjes hebben een ceramisch element waar de stift overheen schuift en dus in de stift zit. Die laatsten hebben behoorlijk minder aan warmtecapaciteit en dat merk je goed bij wat zwaarder soldeerwerk.