Pagina 1 van 1

passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 16:13
door janjaimy
hoi,

ik ben in het bezit gekomen van twee buizeneindversterkers , ontwikkeld en gebouwd door Bert Fruitema , het zijn alfi eindblokjes , bestaand uit 4 x el 84 en 2x ecc85 rep monoblok,

nu wil ik deze gaan gebruiken icm een passieve regelaar, nu is de vraag met welke volumepot of stappenschakelaar kun je hier wat moois mee bouwen, ik zou dan graag weten welke waardes 50 k of 100k , en waar dat afhankelijk van zou zijn, ik woon in het Noorden des lands , dus als iemand hier info of desnoods een passieve pre heeft staan zou ik graag wat info willen hebben, reacties uit hele land zijn natuurlijk welkom

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 19:28
door Kappa7
Mooi Bert heeft hele mooie dingen gebouwd.
Van harte met je aanwinst.
Een passieve pre is niet meer als een volumeregelaar en een ingangselectie.
Voor een buis is vaak een 100K pot een goede keuze.
Je kunt hiervoor een mooie alps nemen of een stappen schakelaar.
Verder is het natuurlijk de vraag wat wil je, moet er ook een remote bij en een phono ingang dan wordt het al wat gecompliceerder.

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 20:15
door Porcino
Ikzelf heb nu een aantal buizenversterkers gecombineerd met een DIY passieve pre op basis van de TVC inductieve volumeregelaar van Tribute. Niet goedkoop maar allemachtig goed:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=18128
http://www.tribute-audio.nl/

Ingangskeuze is bij mij ELMA, verder paar draadjes en voilá :-)

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 21:11
door janjaimy
Ik hoef alleen maar volume regeling omdat ik alleen een cd speler als bron gebruik , dus kan het allemaal simpel gehouden worden.

Hoe zit je met de lengte van je interlinks? Die mogen in dit geval niet al te lang worden natuurlijk.

Heb op de site van tribute gekeken en zoon volume regelaar is zeker behoorlijk aan de prijs , ziet er wel heel mooi afgewerkt uit .

Hier op het forum ook niemand die nog een mooi volumepot heeft liggen die ik kan overnemen?

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 21:24
door dre
Anders bestel je er toch een bij Analog Metric. :wink:

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 21:26
door Zweitse
dre schreef:
Anders bestel je er toch een bij Analog Metric. :wink:
Vertel.

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 21:28
door dre

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 22:01
door ray5150
janjaimy schreef:
Ik hoef alleen maar volume regeling omdat ik alleen een cd speler als bron gebruik , dus kan het allemaal simpel gehouden worden.

Hoe zit je met de lengte van je interlinks? Die mogen in dit geval niet al te lang worden natuurlijk.
Een beetje CD speler spuugt 1.5 a 2 Volt uit. dus kabels van een paar meter moeten geen probleem vormen.

Kijk ook eens hier :
http://www.acoustic-dimension.com/volum ... n-page.htm

Zit gewoon in NL (Delft) en heeft prijzen van redelijk beschaafd tot :shock: :shock:

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 22:03
door Ah!buis
janjaimy schreef:
Ik hoef alleen maar volume regeling omdat ik alleen een cd speler als bron gebruik , dus kan het allemaal simpel gehouden worden.
Waarom zet je dan niet gewoon een potmeter in je versterker :? .
Anne

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 22:12
door AatV
Dacht ik oorspronkelijk ook, maar het zijn monoblokjes. Dan blijf je regelen.

groet,
Aat

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 22:19
door Ah!buis
Misschien heb je gelijk.Maar het waren toch "nep monoblokjes" dus dacht ik ze zitten zeker aan elkaar :o .
Anne

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 23:01
door janjaimy
Hoezo Nep monoblokjes ?

Re: passieve pre maken

Geplaatst: do 05 dec 2013, 23:13
door Ah!buis
janjaimy schreef:
hoi,
ik ben in het bezit gekomen van twee buizeneindversterkers , ontwikkeld en gebouwd door Bert Fruitema , het zijn alfi eindblokjes , bestaand uit 4 x el 84 en 2x ecc85 rep monoblok,
Oei,verkeer gelezen :oops:
dacht dat 'r nep stond,omdat de twee in een kast zouden zitten :o
Anne