Pagina 1 van 1

Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 22:13
door Wowly
Hallo allemaal,

Mijn middenste zoon heeft veel last van de luchtwegen (huisstofmijtallergie en meer van die vervelende zaken), en ik was aan het zoeken voor een alternatief voor glaswol en steenwol. Dit omdat velen aangeven dat dit toch wel schadelijk spul is voor je longen tijdens de verwerking.

Nou ben ik Vlaswol (isovlas) tegengekomen, wat in het geheel niet irriterend is. Alleen zijn hiervan de akoestische eigenschappen niet van bekend voorzover ik weet.

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Of hoef ik niet bang te zijn voor rostwol als dit is afgewerkt met stof?

Alvast bedankt

Jan

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 22:19
door Rob Dingen
Hoi Jan

Ik heb Akotherm gebruikt om die redenen maar dan ben je wel een stuk duurder uit http://shop.merford.nl/zakelijk_nederla ... basic.html
Voor de bastraps in de hoeken zou ik steenwol gebruiken afdekken mat plastic en stof er over heen.
Je kunt beginnen met Akotherm op de eerste reflectie punten en de rest met steenwol plastic en stof.
Volgens mij is steenwol bedekt met stof geen probleem maar zoek dat voor de zekerheid uit want je komt wisselende berichten op het net tegen.

Rob

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 22:29
door bert stoltenborg
Rockwool/glaswol is naar spul als je het direct op je huid krijgt.
Maar als je met handschoenen werkt, een mondkapje opzet en dat spul netjes achter stof verpakt krijg je geen problemen.

Rob heeft gelijk dat plastic over een basstrap de werking niet belemmert.

als je erg dun plastic (van dat boterhamzakjes plastic dat ook voor electrostaten wordt gebruikt, ben ff de naam kwijt) over een broadbandtrap doet, en daaroverheen weer doek, is dat ook niet verkeerd.
Te dik plastic gaat wel een keer negatief werken.

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 22:51
door Wowly
Jeetje wat zijn jullie snel. Idd, als ik de steen overtrek met een dunne folie kan er ook niets ontsnappen inderdaad. En dat akotherm is idd aan de prijs, zeker als je vergelijkt met steenwol en consorten.

Moet nog een beetje wennen aan het idee dat geluidsgolven zich niet laten tegenhouden door een laagje plastic.... tenminste de grpte lage golven. VCanaf welke frequentie gaat dat laagje plastic wat doen met het geluid. En dan bedoel ik plastic in een dikte van boterhamzakjesplastic zegmaar........

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 22:55
door bert stoltenborg
Nou, je trekt er doek overheen, dus dat wat het plastic reflecteert wordt weer door het doek geabsorbeerd.
Kort door de bocht, uiteraard :D .

Mylar heet dat ultra dunne plastic.

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 23:03
door b_force
Wowly schreef:
Moet nog een beetje wennen aan het idee dat geluidsgolven zich niet laten tegenhouden door een laagje plastic.... tenminste de grpte lage golven. VCanaf welke frequentie gaat dat laagje plastic wat doen met het geluid. En dan bedoel ik plastic in een dikte van boterhamzakjesplastic zegmaar........
Als je in een plastic tent zit (of je trekt een vuilniszak over je hoofd) ben je nog prima te verstaan hoor :wink:

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 23:06
door Wowly
Dat heeft ermee te maken dat jullie gewoon anders denken dan veel mensen zoals ik. Op een abstracte manier omgaan met natuurkundige zaken. Ik ben gewend met vlees, spieren, weefsels, hout staal; tastbare materialen zegmaar. Voor jullie usual stuff, maar ik moet er echt bij nadenken..... :oops:

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 23:12
door AatV
b_force schreef:
Als je in een plastic tent zit (of je trekt een vuilniszak over je hoofd) ben je nog prima te verstaan hoor :wink:
Maar je houdt het maar zo'n 3 minuten vol! :shock:

groet,
Aat

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 23:29
door b_force
AatV schreef:
b_force schreef:
Als je in een plastic tent zit (of je trekt een vuilniszak over je hoofd) ben je nog prima te verstaan hoor :wink:
Maar je houdt het maar zo'n 3 minuten vol! :shock:

groet,
Aat
10 seconden is dan ook meer dan genoeg om even hard; "HELP!", te roepen :mrgreen:

@Wowly
Als fysiotherapeut moet je volgens mij ook behoorlijk abstract kunnen denken?
Vraag me weleens af wat moeilijk is om te troubleshooten.
Een versterker zegt helemaal niks, maar mensen brengen je alleen maar op dwaalsporen :lol:

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 23:56
door Kappa7
Kan je van je projectie scherm niet een absorber paneel maken, deze kan je rustig een eind de kamer in laten komen zo dat deze een stukje los hangt van de muur.
Je hebt dan al aardig wat ruimte om de basjes in te vangen.

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: di 03 dec 2013, 0:07
door Henkjan
Wowly schreef:
..... huisstofmijtallergie ...
heeft mijn vrouw ook last van. zou het daarvoor mss handig zijn om een soort van dubbele hoes te maken waarvan de buitenste gewassen kan worden? of verzamelen die beesten zich niet in vertikale stoffen? (of gewoon wat van Louis Andriessen opzetten, jaagt ze vast wel weg :lol: )

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: di 03 dec 2013, 0:22
door Jasper Joppe Geers
Misschien dat je er iets aan hebt: bij de gemiddelde bouwmarkt heb je bij de schilderafdeling van die afdekfolie.
Die keren dat ik het nodig had zat het op een rol met een plakrand eraan. Een ergernis apart om het af te rollen,
maar volgens mij is dat wel dat boterhammenzakkenplastic wat je zoekt, en op een flinke afmeting. (4 x 5 meter geloof ik)

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: di 03 dec 2013, 7:50
door ds23man
Om de gevaren van glaswol even proportie te brengen:

1. Is niet allergeen
2. Is niet kankerverwekkend.

Wat het vervelende is van dat spul is dat de ingeademde vezeltjes niet door de longen weer worden afgevoerd. Ze worden door het longweefsel ingekapseld. Op zich is dat niet zo'n ramp, maar als je dagelijks dat spul verwerkt gaat dat wel een probleem vormen en daar waarschuwen de longartsen voor bij werknemers in de bouw.

Als je het materiaal netjes in stof verpakt verwerkt, komen die vezeltjes echt niet meer in de omgeving.

Als dat zo zou zijn, leefde er geen studiomuzikant of techneut nog op deze aarde! :lol:

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: di 03 dec 2013, 10:33
door Pjotr
Wowly schreef:
Hallo allemaal,

Mijn middenste zoon heeft veel last van de luchtwegen (huisstofmijtallergie en meer van die vervelende zaken), en ik was aan het zoeken voor een alternatief voor glaswol en steenwol. Dit omdat velen aangeven dat dit toch wel schadelijk spul is voor je longen tijdens de verwerking.
Het is toch vooral de poep van die beestjes waar men allergisch voor kan zijn. Glaswol poept niet :D

Over het al dan niet schadelijk zijn van glaswol en steenwol is genoeg te vinden op het www. Dan gaat het voornamelijk over de verwerking en glaswol lijkt daarbij minder erg te zijn dan steenwol. Als het op termijn schadelijk zou zijn zou het allang niet meer verkocht mogen worden. Men is daar tegenwoordig erg fel op.

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: di 03 dec 2013, 11:30
door Wowly
@ kappa: ik projecteer op de muur, heb geen projectiescherm :)

Ik ga eens beginnen met het bouwen van hoek basstraps zoals rob suggereerde, en ga ze overspannen mey die dunne schildersfolie. Ben bezig met de aankoop van een m-audio externe geluidskaart zodat ik dat ook kan meten.

Re: Isovlas, of glaswol of rotswol

Geplaatst: di 03 dec 2013, 17:55
door markbakk
Voor basstraps mag je gerust wat steviger folie nemen. Ook weer geen vijverfolie natuurlijk...