Pagina 1 van 1

45 gaden frezen

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 15:06
door Motorfret
Leek vraag:
Voor mijn L'orfeo's met ik een 45 graden kant maken.
(2e paneel, om de woofer ademruimte te geven)zie:
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... _Orfeo.pdf

geen probleem met een fasefrees met kogellager.

Maar: mijn frees is maar 12mm hoog en het materiaal 18mm dik.

hoe doe je dit?
zijn er andere frezen?

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 15:19
door audiomanics
Dat moet je gewoon (laten) zagen onder 45 graden..
Die hele grote frezen zijn niet alleen godsgruwelijk duur maar ook levensbedreigend..
Kees

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 17:14
door Motorfret
ik weet dat ze cirkelzagen heten, maar een rond gat onder 45 graden zagen kunnen ze stiekem toch niet volgens mij... :)

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 17:27
door Pjotr
Zo'n rond gat gaat niet meer met een boven frees, dat gaat eigenlijk alleen maar met een freestafel. Zie verder ook de opmerkingen van Kees. En als je 45 graden frees niet diep genoeg is dan doe je het in meerdere stapjes. Dat moet je sowieso, de volle diepte er voor zetten zal je niet lukken.

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 17:47
door audiomanics
Motorfret schreef:
ik weet dat ze cirkelzagen heten,....
Ik bedoel decoupeerzagen... die kunnen dat wel.. en aangezien het hier de achter/binnenzijde betreft hoeft het ook niet zo glad-glad te zijn.. En anders kun je het altijd nog uitbesteden bij iemand met een CNC-freesbank... :mrgreen: Kun je er ook nog een vormpje in maken om bijvoorbeeld de schroefgaten dik te houden..

Kees

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 18:34
door Motorfret
Nijmegen - den Helder is een beetje ver Kees ;)

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 19:17
door SARK
Het is de binnenkant hè, het hoeft niet mooi te zijn als het maar effectief is :wink:

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 19:25
door audiomanics
Motorfret schreef:
Nijmegen - den Helder is een beetje ver Kees ;)
Maakt de post niet zoveel uit hoor.. Voor dat bedrag kun je tegenwoordig bijna niet eens je auto starten..

Kees

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: za 26 dec 2015, 21:45
door ermo32
Even een freesmal maken. Ik heb een aantal jaren geleden de Paper Hatt gemaakt (zie foto).

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: za 26 dec 2015, 22:10
door ray5150
Na ruim 2 jaar zal dat probleem toch wel opgelost zijn ? :think:

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: za 26 dec 2015, 22:12
door FR_Aad
Denk dat deze oplossing ook niet zou hebben geholpen

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: za 26 dec 2015, 22:19
door hannesie
Ze klonken goed, ongeveer een jaar geleden.

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: za 26 dec 2015, 22:31
door John P
Ik doe dat trouwens gewoon met een rasp en een vijl. Dat gaat sneller als het verwisselen en instellen van een frees, het is toch geen zichtwerk.

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: zo 27 dec 2015, 12:01
door Ouwebok
Ik gebruik de zijkant van een 10mm boor icm een stevige boormachine; je raspt daarmee het randje gemakkelijk weg..
Zie de foto's... daarna nog even schuren en klaar is Kees.

Zoals je al aangaf; het hoeft niet mooi te zijn.

Met name bij gebruik van kleinere units (13 cm units bijvoorbeeld) is het weghalen van dat kleine randje wel heel belangrijk overigens...

Succes!

Re: 45 gaden frezen

Geplaatst: zo 27 dec 2015, 12:02
door Ouwebok
En nog een plaatje...