Pagina 1 van 1

Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 21:12
door MickRS
Een half jaartje geleden heb ik op marktplaats een Beogram 4002 gekocht. En op laten sturen :? Dat was niet zo slim. De speler bleek toch in iets mindere staat dan de verkoper vertelde. Gelukkig niet al te veel betaald en met een paar standaard tweaks het ding goed werkend gekregen. Alleen zat er in de kap, die verder best netjes is, een barst :( Maar goed, morgen dus een andere kap OPHALEN, die ook weer alleen kleine krasjes zou moeten hebben. Nu wil ik deze gaan polijsten. Kan natuurlijk best eea daarover op internet vinden, maar dacht ook hier de vraag te stellen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het best doe?

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 21:21
door audiomanics
koperpoets en zachte doek.

Kees

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 21:32
door CoenvanDongen
Ik ben erg geïnteresseerd in het resultaat. Ik heb hier ook een beogram draaitafel die ik op wil poetsen.
Ik dacht zelf ook aan brasso of commandant.
Hou me op de hoogte houden van de vorderingen!

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 21:38
door MickRS
Doe ik zeker. Ik had dit al gevonden na een zoektochtje op internet: klikkerdeklik
Er moet dus wel een behoorlijk resultaat te behalen zijn, maar B&O kappen uit die tijd schijnen niet van standaard plexiglas te zijn, maar van vrij zacht acrylaat...

Welke speler heb jij?

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: di 12 nov 2013, 18:47
door CoenvanDongen
MickRS schreef:
Doe ik zeker. Ik had dit al gevonden na een zoektochtje op internet: klikkerdeklik
Er moet dus wel een behoorlijk resultaat te behalen zijn, maar B&O kappen uit die tijd schijnen niet van standaard plexiglas te zijn, maar van vrij zacht acrylaat...

Welke speler heb jij?
Ik heb een beogram 3300.
Misschien doe ik van de week ook even een proefje op mijn kap. Je hebt me enthousiast gemaakt.

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: di 12 nov 2013, 21:16
door dre
ik polijst regelmatig kunststof en dat gaat prima met commadant 4.
grote poetsschijf lage toeren met redelijk veel druk en dan nog een keer met minder druk en meer toeren en hij is als een spiegel.
bij diepe krassen eerst even schuren met zeer fijn waterproof(tot korrel 2000 of 2500)

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: di 12 nov 2013, 21:48
door asterduc
je kunt bij het polieren best in fasen werken waarbij je van grof naar fijn gaat. Afhankelijk van de diepte van de krassen zul je dan al of niet met grof moeten aanvangen.

Bij de eerste gang gebruik je iets met schuurmiddel in. Dat kan commandant zijn (daar zit ook een chemisch reiniger in). Als het resultaat glasvlak moet zijn, doe deze gang dan best met een plat vlak. Bvb een stukje glas dat je als schuurmat gebruikt en waartussen dan het schuurmiddel zit. Op die manier leg je een vlakke basis. Tijdens deze fase moeten alle krassen die er in stonden weg worden geschuurd.

Daarna alle schuurmiddel verwijderen en met een fijner materiaal opslissen. Hiervoor kun je zeer fijn slispapier gebruiken (korrel 2500 tot 5000, dit wordt gebruikt om cockpitramen van vliegtuigen zuiver te maken). Je gebruikt dit best nat, niet droog. Koperpoets zoals Kees aangeeft kan ook, let wel, hier zijn verschillende gradaties in. Een ander alternatief en in elk huishouden te vinden, is tandpasta. De korrel is belangrijk, niet de smaak!

Voor de volgende fase kun je een zachte polish nemen. Meest voor de hand liggend is een autopolish.

Als laatste zou ik dan nog een wax aanbrengen. Die legt de open structuur van het kunststof dicht en geeft daardoor een diepere glans.
Vele autopolish produkten zijn reeds voorzien van een wax, maar dat geeft zelden hetzelfde resultaat als aparte behandelingen.

Commandant: Je kunt dit werk uitvoeren met produkten van commandant. dat is dan eerst 3 (alleen bij zeer diepe krassen), dan 4, 5 en tot slot 7. Let wel op met de wax (nr 7), hier zit siliconen in. Alles wat met siliconen in aanraking komt kan niet mooi meer gelakt worden.

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 21:51
door MickRS
Kijk, das nog eens een mooie handleiding! Thanx!

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: za 16 nov 2013, 14:44
door Jasper Joppe Geers
Hmmm... misschien moet ik dat ook maar eens onthouden.

Met name de juiste productkennis is bij mij nogal een probleem, terwijl ik toch genoeg op internet zit.. ;)

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: za 16 nov 2013, 14:46
door CoenvanDongen
Al begonnen Mick? :roll:

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: do 11 sep 2014, 17:57
door CoenvanDongen
MICK! :hide:

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: do 11 sep 2014, 18:07
door ray5150
Hij zei er niet bij waar hij die kap ging ophalen. :mrgreen: :lol:

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: do 11 sep 2014, 20:30
door Ah!buis
Of hij heeft zichzelf weggepoetst :rofl:
Anne

Re: Polijsten Beogram stofkap

Geplaatst: do 30 okt 2014, 17:55
door MickRS
Duh, helemaal vergeten dat ik dit draadje ooit heb geopend, maar ik heb 'de plaat niet gepoetst'. :mrgreen: :hide:

Maarreh, de speler die ik ben gaan ophalen was eigenlijk zo netjes, dat ik nog niet aan het poetsen geslagen ben. Wel heb ik van twee spelers een hele mooie en goede kunnen maken. Morgen naar de pick up dagen in t Harde. Daar meneer van den hull even aan het werk zetten om de puntjes op de beroemde i te zetten...