Pagina 1 van 10

RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 21:43
door ray5150
Besloten om deze te gaan bouwen. de motivering hiervoor beslaat meerdere punten.
ik heb nu een eindversterker met symmetrische (XLR) ingangen, en een DAC met symmetrische uitgangen is in aanbouw.
een ander punt is dat het ruis en brom niveau van mijn huidige (zelfgebouwde ) buizenvoorversterker te hoog is.
(en ik betwijfel of ik dat naar beneden kan krijgen.)

Ik ben niet de eerste die de relaiXed bouwt, maar ga het wel op mijn eigen manier doen.
een heikel punt is namelijk de prijs van het totale plaatje.
als je het namelijk helemaal "volgens het boekje" doet gaat de prijs al gauw richting de 400 euro.
en dan zit er nog niet eens een kast omheen. Alleen de (welliswaar prachtige) PCB set kost al zo'n 72 euro.

Dat kan dus wel wat minder. het motto van dit project is dus : " zuinig waar het kan, kwaliteit waar het moet."
ik ga dus zelf de printen tekenen en etsen. de relais gaan van Ebay komen (3 voor de prijs van één. :shock: )
Ik kan aan Dale weerstanden komen via een forumlid.
Een gedeelte van de minder kritische componenten komt uit eigen voorraad. zo kan ik veel, heel veel geld besparen.

Uitganspunt is om eerst het geheel "op een plankje" draaiend te hebben, daarna wil ik eens gaan kijken naar de mogelijheden voor een nette kast en frontplaat.
Mijn bedoeling mettertijd is zo'n mooie Italiaanse kast met 10 mm dik front.

Okee, het zal mischien kwalitatief ietsje minder zijn (qua metingen) dan het origineel, maar wat wil je voor nog geen 100 euro ? (een topprestatie neerzetten, natuurlijk.... :mrgreen: )

Met de kwaliteit van de halfgeleiders zit het dankzij sponsordeals met Texas Instruments, ST, Microchip, en Vishay wel snor.
Ik zal mij hier dan ook jubelend gaan uitlaten over de LM4562, en de LM49720... :D

90% van de benodigde onderdelen is ondertussen binnen, en bij elkaar gescharreld.
Speciale dank wil ik richten aan Knuisje, Henkjan en DS23man, voor de hulp hierbij.

Natuurlijk is het voor mij niet mogelijk om de PCB van Jos van Eindhoven exact na te maken. ben ik ook niet van plan.
Het geheel wordt in een aantal gedeelte's opgekinipt alwaar ik aparte printen voor ga maken.

Dat zijn :
- Een in-en-uitgangsboard waar de XLR delen op gemonteerd worden.
- Een voedings print met Analoge en Digitale schakelingen gescheiden.
- 2 losse printen met allebei een attenuator en opamp trap, deze worden gestapeld gemonteerd om ruimte te besparen.
- Een microcontroller print, ook deze word gestapeld met :
- De relais-aansturing, hierop komen alle logische IC's.
En tot slot een display print voor aan de frontplaat waar ook de IR sensor en de encoder op komen te zitten.

(zo goed, Robert ? :lol: )

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 21:47
door scanspeakman
Spannend! Ben benieuwd hoe het gaat worden. Ik heb zoals je weet de Relaixed 2 en die bevalt uitstekend. Succes en ik ga dit zeker volgen. Inmiddels ben ik weer wat verder met de behuizing (van die Italiaanse toko met een 10mm front) en zal binnenkort wat foto's posten.

Scanspeakman

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 22:04
door Ah!buis
Weer een µC :o .Je hebt 't nogal te pakken,niet laten inenten zeker :shock: .
Anne

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 22:05
door sander1238
[quote="ray5150"]

Ik ben niet de eerste die de relaiXed bouwt, maar ga het wel op mijn eigen manier doen.


joepie weer 70 bladzijdes leesplezier :D

succes, ik blijf het volgen

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 22:09
door Kappa7
Leuk project Ray.
Wordt vast mooi.
Ik heb zelf heel lang naar dit project nr3 zitten kijken.
En hij heeft weer goed naar Jos van Eindhoven gekeken.
Daarnaast heeft hij ook de software van de controller beschikbaar gesteld.
En het leuke is je kan de programmeer unit gebruiken uit je Pass om de chip te programmeren.
Hoef je alleen het front van de pas even los te halen om de chip te programmeren. :rofl:

Misschien kan je daar wat wat mee lijkt me een goede start en de Atmega chip en software in een iets andere opzet gewoon te gebruiken natuurlijk.

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 22:15
door koifarm
Deze relais gebruik ik vaak.

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 22:31
door Fokko
Zelf zou ik niet het wiel opnieuw uitvinden, zie bijvoorbeeld de Delta1 van AMB.

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 23:14
door Ah!buis
Kappa7 schreef:
En het leuke is je kan de programmeer unit gebruiken uit je Pass om de chip te programmeren.
Hoef je alleen het front van de pas even los te halen om de chip te programmeren. :rofl:
Vergeet 't maar,er zit een PIC in :cry: .
Anne

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 23:57
door Rudy
Ik weet niet of je van plan ben je controller zelf te programmeren of die van jos te "lenen", maar bedenk erbij dat de delay die jos gebruikt tussen het afschakelen en opzetten van de relais anders is bij hem dan bij jouw omdat je andere relais gebruikt. En net die delay is noodzakelijk om tiks weg te krijgen bij je volumeregeling.

Op zich kan je als je dunfilm 0.1% 0805 smd weerstanden gebruikt op een enkelzijdige print een ZEER goede layout bekomen door deze tussen de pinnen van je relais te plaatsen. ( en die weerstanden kosten bijna niets meer, 10 jaar geleden daarentegen, jawadde ) Maja, smd op dit forum :-#

En als je dan toch het een en ander verandert, vergeet dan effe die typische kortzichtige 1-2-4-8-16-32 volume stappen !!!

mvg Rudy

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 0:38
door ray5150
Zo, dat zijn al een boel veel reacties. :D

Ik zal er even een paar langslopen :
koifarm schreef:
Deze relais gebruik ik vaak.
Dat is inderdaad wel heel erg goedkoop, hou ik even in mijn achterhoofd.
Fokko schreef:
Zelf zou ik niet het wiel opnieuw uitvinden, zie bijvoorbeeld de Delta1 van AMB.
Nee, dat is kant en klaar, dus heel erg saaaaai...maar wel heel leuk spul voor het geld.
Ik probeer absoluut niet het wiel opnieuw uit te vinden, ik aap gewoon na wat anderen al hebben gedaan...
Ik heb juist voor deze gekozen om dat het heel erg goed gedocumenteerd en beredeneerd is door Jos van Eindhoven.
Zie : http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed2/index.html
Rudy schreef:
Ik weet niet of je van plan ben je controller zelf te programmeren of die van jos te "lenen", maar bedenk erbij dat de delay die jos gebruikt tussen het afschakelen en opzetten van de relais anders is bij hem dan bij jouw omdat je andere relais gebruikt. En net die delay is noodzakelijk om tiks weg te krijgen bij je volumeregeling.
Jve heeft de firmware beschikbaar gesteld, ik was eigenlijk van plan om een Microchip PIC te samplen en zelf de firmware erin te zetten.
echter, na wat onderzoek bleek dat je om een lege PIC te flashen een "bootloader" (programmer) nodig hebt.
Updaten kan wel via USB, die bootloader kan ik wel zelf bouwen, maar daar is ook weer een geprogrammeerde PIC voor nodig... :-#
Dus bestel ik gewoon een kant-en-klare PIC die JvE verkoopt voor ongeveer 10 Euro. scheelt een hele hoop gedoe.

Maar, ik had nog helemaal niet meegedeeld welke relais ik wilde gaan gebruiken, namelijk de Panasonic / NAIS TQ2 5V.
dezelfde die Jve adviseert te gebruiken. ik betaal alleen niet de prijs die Farnell en Mouser rekenen. :idea:
Jve raad nota bene zelf aan om voor goedkopere exemplaren op Ebay te kijken.
Rudy schreef:
Op zich kan je als je dunfilm 0.1% 0805 smd weerstanden gebruikt op een enkelzijdige print een ZEER goede layout bekomen door deze tussen de pinnen van je relais te plaatsen. ( en die weerstanden kosten bijna niets meer, 10 jaar geleden daarentegen, jawadde ) Maja, smd op dit forum :-#

En als je dan toch het een en ander verandert, vergeet dan effe die typische kortzichtige 1-2-4-8-16-32 volume stappen !!
Ik ga juist GEEN gebruik maken van SMD, alles word trough hole.
de weerstanden in de audiolijnen zijn de Dale RN55D serie. dit lijkt me ook zeer behoorlijke kwaliteit,
en is door meerdere forumleden aangeraden, en ook zeer betaalbaar. (gemiddeld 10 cent per stuk)

Ook ben ik juist niet van plan om dingen te gaan veranderen, maar alles juist zoveel mogelijk van het voorbeeld na te maken.
het ontwerp is tenslotte al helemaal uitgekristalliseerd. (tenminste, daar ga ik van uit.)

Ongetwijfeld zal deze instelling een paar procenten in de kwaliteit kosten, so be it...

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 7:49
door knuisje

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 8:32
door ds23man
"Speciale dank wil ik richten aan Knuisje, Henkjan en DS23man, voor de hulp hierbij"

Waarmee dan? zal wel niet de
kit.~png.jpg
kit.~png.jpg (2.81 KiB) 2820 keer bekeken
zijn. :rofl: :rofl: :rofl:

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 8:47
door ds23man
Maar even serieus:

http://www.amb.org/audio/delta1/

http://www.amb.org/audio/lcduino1/

De LCDuino heb ik nog wel voor je liggen met ALPS motorpot en FTDI programmeerkabel.

Doe daar toch niks mee.

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 9:09
door ds23man
ds23man schreef:
Maar even serieus:

http://www.amb.org/audio/delta1/

http://www.amb.org/audio/lcduino1/

De LCDuino heb ik nog wel voor je liggen met ALPS motorpot en FTDI programmeerkabel.

Doe daar toch niks mee.
En voor 14 dollar per print, kun je zelf niet gaan klooien!

Je hebt er wel 2 van nodig voor een gebalanceerde configuratie.

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 16:20
door ray5150
ds23man schreef:
"Speciale dank wil ik richten aan Knuisje, Henkjan en DS23man, voor de hulp hierbij"

Waarmee dan? zal wel niet de
kit.~png.jpg
zijn. :rofl: :rofl: :rofl:
De dementie valt vroeg in dit jaar, een paar dagen geleden nog beloofde je me 12 Neutrik zelftappers op sturen...
ds23man schreef:
ds23man schreef:
Maar even serieus:

http://www.amb.org/audio/delta1/

http://www.amb.org/audio/lcduino1/

De LCDuino heb ik nog wel voor je liggen met ALPS motorpot en FTDI programmeerkabel.

Doe daar toch niks mee.
En voor 14 dollar per print, kun je zelf niet gaan klooien!

Je hebt er wel 2 van nodig voor een gebalanceerde configuratie.
Dat is ook mooi spul, en het is ook heel betaalbaar.
Maar qua bouwplezier haalt het niet bij zelf iets vanaf de grond opzetten.
Printenporno, weetjewel...

Misschien ga ik wel eens iets (semi) dubbelzijdigs proberen... :mrgreen:

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 16:39
door mtb
In plaats van relais'tjes zou je analoge schakelaars van het type 74HC(T)/CD/HEF/4053 kunnen gebruiken, wat het wel erg goedkoop maakt: ca € 0,30 voor 3xom.
Ik heb daar goede ervaringen mee, zie het einde van http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19170 en ook Elektor heeft ze gebruikt en gemeten in diverse schakelingen.

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 16:45
door AatV
ray5150 schreef:
Misschien ga ik wel eens iets (semi) dubbelzijdigs proberen... :mrgreen:
Met jouw ervaring moet het vast wel lukken. Heb een tijdje geleden ook een dubbelzijdig printje geëtst, weliswaar vrijwel alleen een groundvlak en wat grover omdat het een buizen schakelingetje was, maar toch..(zie voorbeeld)
prints1.jpg
groet,
Aat

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 17:51
door ray5150
Iets dergelijks heb ik ook in mijn hoofd, een sluitend massavlak aan de bovenkant met vrij grote gaten rondom de soldeer pads daaronder.
Zodat er nog enige foutmarge is.

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 19:06
door Ah!buis
Aan dubbelzijdig heb ik me ook wel 's gewaagd.Om dan uit de losse hand de voor- en achterkant op de goeie plaats te krijgen eerst een kant tekenen,gaten boren en dan de andere kant.Om bij het etsen de gaten niet uit te laten vreten ook de (etsbestendige)inkt daarin gesmeerd.
Het voorstel van mtb om analoge schakel-IC's te gebruiken is mogelijk bruikbaar voor de ingangen.Voor de verzwakker met de lage weerstandswaarden gaat dat niet.
Anne

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 19:24
door koifarm
Het kan nog goedkoper Ray.

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 20:41
door Ah!buis
koifarm schreef:
Het kan nog goedkoper Ray.
Dan mag je wel opschieten,nog ruim 10 stuks :o
En je heb 'r 12 nodig al ik goed tel :lol:
(zonder de volumeregeling)
Anne

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 21:13
door ray5150
Sterker nog, ik heb er in totaal 24 nodig. (waarvan ik er al 4 heb) dus eigenlijk nog 20...
Bij een van de ebay aanbieders zijn ze omgerekend 1,60 euro het stuk, inclusief verzendkosten, bij aanschaf van 20 stuks.

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 21:30
door hsmeets
Ik wil je niet de put in praten, maar volume regeling via relais, zou je dat nog wel willen? Ik heb een T+A Pulsar P2000 voorversterker gehad met ook volume regeling op basis van relais en die is op 10 jaar tijd 3 of 4 keer terug geweest, steeds voor vervanging van relais. Wellicht heeft mij die ervaring wel een beetje kopschuw gemaakt. Als je het doet bespaar dan zeker niet op de relais.

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 21:46
door ray5150
Zo gauw praat je mij de put niet in hoor, Huib. merkwaardig, dat probleem van jou.
Er zijn hier genoeg relaiXed bezitters hier op het forum, ik heb nog nooit iets gelezen over problemen met de relais.
Misschien kunnen zij hun ervaringen delen ?

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Geplaatst: di 05 nov 2013, 21:55
door hannesie
Het enige probleem was de prijs bij Farnell, maar die pijn is al lang over, en ze klikken nog steeds. 8)