PappaLeo stelt zich voor
Geplaatst: ma 30 sep 2013, 20:27
Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Leo en ik ben van 1980 tot 2000 vrij actief geweest in de luidsprekerzelfbouw. De laatste 13 jaar heeft de hobby echter helemaal stilgelegen (mijn oudste zoon is 13) en ik wil de draad eindelijk weer eens oppakken.
In de 70-er jaren maakte ik al zelf mijn luidsprekerboxen; gewoon een paar stukjes spaanplaat aan elkaar schroeven en een luidspreker uit een oude buizenradio er in. Allengs kwam er meer kennis over filters en dempingsmateriaal en zo. De drijfveer om zelf wat te maken was toen financieel, want geld had ik als scholier niet. Toen ik eenmaal werkte heb ik in rond 1979 mijn eerste (en enige) echte Hifi luidspreker gekocht, de KEF 104ab. Toch ontstond er al snel wat ontevredenheid en ben ik via een collega bij Remo terecht gekomen. Volgens mij was hij in die tijd de enige waar je terecht kon voor zelfbouw. Zo heb ik mij ertoe laten overhalen om de Rogers Monitor (Mk-1) te gaan bouwen. Gewoon in de huiskamer van mijn tweekamerflatje.
Die dingen heb ik een aantal jaren gehad en toen begon het afwerkingsniveau (het was mijn eerste serieuze zelfbouwproject) en het formaat me te irriteren. Ik heb daarna diverse andere modellen gebouwd met units van KEF, Focal, Davis, Dynaudio, steeds meer met eigen inbreng. Daar zaten redelijk geslaagde en wat minder geslaagde creaties tussen.
Uiteindelijk heb ik een hele tijd gespeeld met een 30cm hoog basreflexkastje met een Focal 5N412 laag-midden unit erin en een Dynaudio D26 Esotec tweeter. Zowel de kast als het filter waren eigen creaties. Ik heb er later ook nog een vloerstaande d'Appolito uitvoering van gemaakt van 1 m hoog. Daarin zitten per kast 2 Focals 5n412 en een Dynaudio D260. Ik speelde met een Meridian 208 CD speler (nieuw gekocht in 1987 of 1988 ik weet niet precies meer wanneer het apparaat op de markt kwam) en een Velleman K4000 buizeneindversterker. Dat klonk bij elkaar meer dan redelijk.
De Velleman ging mij net iets te vaak stuk en toen heb ik voor de continuiteit een paar Musical Fidelity X-A200 (beschuitbussen) aangeschaft en na de geboorte van mijn eerste kind is de Velleman de schuur in gegaan. Te kwetsbaar en te gevaarlijk. Twee jaar geleden heb ik daar het stof eens afgehaald en bleek de corrosie op de behuizing te hebben toegeslagen. Toen de spanning erop ging, ging ook gelijk de fik er in, dus die is nu permanent overleden.
De luidsprekerzuilen met de Focal woofers zijn in de tijd dat de kinderen opgroeiden deskundig door kinderhandjes gesloopt. Mijn eigen kinderen bleven er wel af, maar bezoekende kinderen.... De stofdoppen zijn er finaal afgescheurd. De units zijn niet meer te krijgen in de normale handel en ik heb een reparatiepoging gedaan door er een paar nieuwe stofdoppen op te lijmen maar die zijn groter dan de oorspronkelijke en het is eigenlijk geen gezicht.
Een tijdje geleden begon het toch weer te kriebelen en heb ik de kleine tweewegjes weer van stal gehaald. Voordat deze opgeborgen werden had ik de woofer vervangen door een stelletje Focal 5V4411 die uiterlijk gelijk was aan de 5N412 met uitzondering van het conusmateriaal. Die units hadden een duidelijk andere (betere) klank in het middengebied. Het filter behoefde daardoor wel enige modificatie en ik had een nieuw filter hardwired op een plankje gemaakt dat met 2 draden door de basreflexpoort aan de achterzijde met de units verbonden was. Ik heb het stof er eens afgeklopt, het filter opnieuw in elkaar gezet, het dempingsmateriaal vervangen en het begon zowaar weer ergens op te lijken.
Ik heb mij ook korte tijd geleden weer twee buizeneindversterkers aangeschaft, van onduidelijke Engelse makelij, maar zwaar gemodificeerd door een Nederlandse electronicus. Klinkt bij elkaar erg mooi.
Omdat het oorspronkelijke filter van de kleine basreflexjes niet meer aan te passen is (onderdelen gelijmd op de achterwand en hardwired), en de afwerking ook een beetje 1988 is, heb ik besloten om ze opnieuw te bouwen. Verder rijpen er nog wat projecten in mijn hoofd. Ik vind het leuk om daar verslag van te doen en hoop met het commentaar van anderen ook mijn voordeel te kunnen doen.
In de 70-er jaren maakte ik al zelf mijn luidsprekerboxen; gewoon een paar stukjes spaanplaat aan elkaar schroeven en een luidspreker uit een oude buizenradio er in. Allengs kwam er meer kennis over filters en dempingsmateriaal en zo. De drijfveer om zelf wat te maken was toen financieel, want geld had ik als scholier niet. Toen ik eenmaal werkte heb ik in rond 1979 mijn eerste (en enige) echte Hifi luidspreker gekocht, de KEF 104ab. Toch ontstond er al snel wat ontevredenheid en ben ik via een collega bij Remo terecht gekomen. Volgens mij was hij in die tijd de enige waar je terecht kon voor zelfbouw. Zo heb ik mij ertoe laten overhalen om de Rogers Monitor (Mk-1) te gaan bouwen. Gewoon in de huiskamer van mijn tweekamerflatje.
Die dingen heb ik een aantal jaren gehad en toen begon het afwerkingsniveau (het was mijn eerste serieuze zelfbouwproject) en het formaat me te irriteren. Ik heb daarna diverse andere modellen gebouwd met units van KEF, Focal, Davis, Dynaudio, steeds meer met eigen inbreng. Daar zaten redelijk geslaagde en wat minder geslaagde creaties tussen.
Uiteindelijk heb ik een hele tijd gespeeld met een 30cm hoog basreflexkastje met een Focal 5N412 laag-midden unit erin en een Dynaudio D26 Esotec tweeter. Zowel de kast als het filter waren eigen creaties. Ik heb er later ook nog een vloerstaande d'Appolito uitvoering van gemaakt van 1 m hoog. Daarin zitten per kast 2 Focals 5n412 en een Dynaudio D260. Ik speelde met een Meridian 208 CD speler (nieuw gekocht in 1987 of 1988 ik weet niet precies meer wanneer het apparaat op de markt kwam) en een Velleman K4000 buizeneindversterker. Dat klonk bij elkaar meer dan redelijk.
De Velleman ging mij net iets te vaak stuk en toen heb ik voor de continuiteit een paar Musical Fidelity X-A200 (beschuitbussen) aangeschaft en na de geboorte van mijn eerste kind is de Velleman de schuur in gegaan. Te kwetsbaar en te gevaarlijk. Twee jaar geleden heb ik daar het stof eens afgehaald en bleek de corrosie op de behuizing te hebben toegeslagen. Toen de spanning erop ging, ging ook gelijk de fik er in, dus die is nu permanent overleden.
De luidsprekerzuilen met de Focal woofers zijn in de tijd dat de kinderen opgroeiden deskundig door kinderhandjes gesloopt. Mijn eigen kinderen bleven er wel af, maar bezoekende kinderen.... De stofdoppen zijn er finaal afgescheurd. De units zijn niet meer te krijgen in de normale handel en ik heb een reparatiepoging gedaan door er een paar nieuwe stofdoppen op te lijmen maar die zijn groter dan de oorspronkelijke en het is eigenlijk geen gezicht.
Een tijdje geleden begon het toch weer te kriebelen en heb ik de kleine tweewegjes weer van stal gehaald. Voordat deze opgeborgen werden had ik de woofer vervangen door een stelletje Focal 5V4411 die uiterlijk gelijk was aan de 5N412 met uitzondering van het conusmateriaal. Die units hadden een duidelijk andere (betere) klank in het middengebied. Het filter behoefde daardoor wel enige modificatie en ik had een nieuw filter hardwired op een plankje gemaakt dat met 2 draden door de basreflexpoort aan de achterzijde met de units verbonden was. Ik heb het stof er eens afgeklopt, het filter opnieuw in elkaar gezet, het dempingsmateriaal vervangen en het begon zowaar weer ergens op te lijken.
Ik heb mij ook korte tijd geleden weer twee buizeneindversterkers aangeschaft, van onduidelijke Engelse makelij, maar zwaar gemodificeerd door een Nederlandse electronicus. Klinkt bij elkaar erg mooi.
Omdat het oorspronkelijke filter van de kleine basreflexjes niet meer aan te passen is (onderdelen gelijmd op de achterwand en hardwired), en de afwerking ook een beetje 1988 is, heb ik besloten om ze opnieuw te bouwen. Verder rijpen er nog wat projecten in mijn hoofd. Ik vind het leuk om daar verslag van te doen en hoop met het commentaar van anderen ook mijn voordeel te kunnen doen.