Pagina 1 van 6
Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Geplaatst: za 21 sep 2013, 13:16
door mikekiwi
Na een aantal jaren rustig aan doen thuis qua audio door pers. omstandigheden en een grote verbouwing, heb ik de draad weer opgepakt.
Heb op de zolderverdieping een kleine bioscoop annex luisterruimte annex muziekmaakruimte gemaakt, die alhoewel klein van afmetingen ( 3,5 x 3,5 meter met een kleine uitbouw) toch zeer prettig is. Op dit moment draai ik daar met een complete Mission set (2x M31i als fronts, 2x M30i als surrounds en de M3C2i als center) icm een Tannoy subwoofer.
Prima set voor films en voor muziek valt het ook echt niet tegen. Maar toch kriebelt het zelfbouwbloed en wil ik een stapje hoger. Ik heb de CA12RCY's al liggen (en ben daar zeer tevreden over) en dus is de stap voor mij naar de Paper Hatts een logische, mede ook vanwege het positieve commentaar hier.
Heb ze zelf nog nooit gehoord en ga daarmee wel tegen alle “regels” in, maar ik kan me niet voorstellen dat dit tegen gaat vallen.
Omdat ik niet erg houd van het gerommel met stands en nu toch de artistieke vrijheid heb om te doen wat ik wil, ga ik de Hatts wel in zuilvorm bouwen. Ook komt er later een centerspeaker bij.
De surrounds blijven voorlopig de M30i's van Mission.
De Seas midwoofers voor de fronts heb ik dus al, de tweeters (3 stuks) komen over enkele weken (zijn in bestelling). Nu ben ik dus bezig met het uitdenken van de vorm, vooralsnog van de frontspeakers.
Worden dus zuiltjes met een Paper Hatt in oorspronkelijke afmetingen, daaronder een loze ruimte (voor het filter???) en daaronder een compartiment dat ik met zand o.i.d. ga vullen.
Qua uiterlijk kom ik straks (eerst even zwemmen met dochterlief) met wat ideeën, suggesties en opmerkingen zijn van harte welkom!
Re: Mikekiwi goes Paper Hatt (vloerstaanders + center )
Geplaatst: za 21 sep 2013, 14:34
door avdboom
Je kan even kijken hoe ik het met de DD8 heb gedaan als zuil... Ff zoeken... Dd8 als L'orfeo
Re: Mikekiwi goes Paper Hatt (vloerstaanders + center )
Geplaatst: za 21 sep 2013, 17:06
door mikekiwi
avdboom schreef:Je kan even kijken hoe ik het met de DD8 heb gedaan als zuil... Ff zoeken... Dd8 als L'orfeo
Gevonden, gelezen en opgeslagen! Had hem al een keer eerder deels bekeken en ziet er zeer goed uit.
Blijkt maar weer dat die Alphenaren echte zelfbouwers zijn...
Ga er denk ik wel wat tips uit halen om mijn projectje te verbeteren...
Re: Mikekiwi goes Paper Hatt (vloerstaanders + center )
Geplaatst: za 21 sep 2013, 18:17
door avdboom
Ah, plaatsgenoot

, het wordt nog gezellig hier haha....
Vorige berichtje was ff snel tussen werk ook, deze nog ff snel voor einde pauze haha...
Maar eh, ontwerpen van TG durf ik wel ongehoord aan te bevelen, de DD8 had ik ook niet gehoord en ben er erg blij mee. Het zit goed bij de oren die ze afstemmen, dat is wat telt...
Ik ben erg benieud naar de bouw, mij heb je aan boord

Re: Mikekiwi goes Paper Hatt (vloerstaanders + center )
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 9:24
door mikekiwi
Bijgevoegd enkele ideeën die ik heb. Je ziet dat ze nogal op elkaar lijken... Het setje komt in een verduisterde thuisbioscoop te zijn en moet donker van kleur zijn en niet glanzend zijn ivm reflecties. Idee is om zwart leer voor de voorzijde te gebruiken (en te laten doorlopen over de bovenkant) en dan zijkanten van hout (massief, want wil afronding gaan toevoegen) dat ik in een matte donkergrijze beits wil gaan afwerken.
Ik sta ook open voor andere tips, ben niet heel cre-bea qua keuzes (en houdt rekening met mijn bouwkwaliteiten...

)
Speakers gaan wel gewoon rechtop staan en moeten wat hoger worden dan de standaard kleine zuiltjes omdat ik ook iets hoger zit dan gebruikelijk (bioscoopstoelen op een klein 'podiumpje'). Verwacht dat de speakers uiteindelijk zo'n 100-110cm groot zullen moeten gaan worden.
De zuiltjes zullen ook gewoon rechthoekig worden (en dus geen gebogen zijkanten), dat past dus ook beter bij mijn bouwcapaciteiten...
Tweeters zullen itt de originele Paper Hatt boven komen ipv onder de midwoofer, om de hoogte van de speakers nog iets in te perken. BR-poort komt gewoon aan de achterzijde.
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 10:30
door avdboom
Als je de tweeter boven doet richt je de luister as juist naar beneden, als je hoog zit zou ik het zo laten, dat is voordeliger als je hoog zit.
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 10:44
door mikekiwi
avdboom schreef:Als je de tweeter boven doet richt je de luister as juist naar beneden, als je hoog zit zou ik het zo laten, dat is voordeliger als je hoog zit.
Wacht even, ik denk dat ik je even kwijtraak nu. Als de tweeter onder de woofer zit, richt de afstraling zich dan omhoog?
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 11:20
door SARK
Plaatje gestolen van markbakk
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 11:29
door mikekiwi
Aha...interessant. Dacht dat ik dat luisteren en het principe ervan redelijk onder de knie had, maar dit heb ik totaal verkeerd ingeschat dan. Dus. Weer wat geleerd
Dus als mijn oor zich op 105cm hoogte bevindt als ik zit (net even nagemeten), dan zou ik dus met een zuiltje van zo'n 85-90cm ook uit de voeten kunnen? Moet even meten en rekenen om te zien wat de echte hoek is en dat dan loslaten op mijn luisterafstand (= ca 290cm, recht naar de speaker gemeten)...
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 17:45
door mikekiwi
Ter info, bij deze een foto van de bioscoop/luisterruimte op dit moment:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 19:01
door dre
dat ziet er goed uit!

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 19:26
door mikekiwi
dre schreef:dat ziet er goed uit!

Dank u, ben er ook zeer content mee! Ter info, dit zijn 8 foto's aan elkaar geknoopt, vandaar wat vertekening. De boekenkast heeft in het echie wel gewoon de vorm van een boekenkast...
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 19:46
door ray5150
Mike heeft "iets" met Suske en Wiske ?

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 19:50
door mikekiwi
ray5150 schreef:Mike heeft "iets" met Suske en Wiske ?

Eh nee, maar het was zo lekker goedkoop op de rommelmarkt....
Maar eh, het is de verzameling van vrouwlief. Die is van de boeken en de S&W. En gebruikt die kamer dus ook om te lezen, muziek te luisteren én te maken (klarinet)
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 21:40
door CornelisJ
avdboom schreef:Als je de tweeter boven doet richt je de luister as juist naar beneden, als je hoog zit zou ik het zo laten, dat is voordeliger als je hoog zit.
SARK schreef:Plaatje gestolen van markbakk
Het plaatje hierboven is slechts de helft van het totale verhaal. Het plaatje houdt namelijk geen rekening met de invloed van het scheidingsfilter. De hoog en laag secties van het scheidingsfilter geven een verschillende delay c.q. fase-draaiing aan de elektrische signalen die op de tweeter respectievelijk woofer komen te staan. Afhankelijk van de topologie c.q. orde van het scheidingsfilter en de gekozen scheidingsfrequentie kan de luisteras maar zo weer recht naar voren gericht zijn.
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 22:11
door ray5150
mikekiwi schreef:ray5150 schreef:Mike heeft "iets" met Suske en Wiske ?

Eh nee, maar het was zo lekker goedkoop op de rommelmarkt....

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 22:57
door avdboom
CornelisJ schreef:avdboom schreef:Als je de tweeter boven doet richt je de luister as juist naar beneden, als je hoog zit zou ik het zo laten, dat is voordeliger als je hoog zit.
SARK schreef:Plaatje gestolen van markbakk
Het plaatje hierboven is slechts de helft van het totale verhaal. Het plaatje houdt namelijk geen rekening met de invloed van het scheidingsfilter. De hoog en laag secties van het scheidingsfilter geven een verschillende delay c.q. fase-draaiing aan de elektrische signalen die op de tweeter respectievelijk woofer komen te staan. Afhankelijk van de toplogie c.q. orde van het scheidingsfilter en de gekozen scheidingsfrequentie kan de luisteras maar zo weer recht naar voren gericht zijn.
Als ik jou was zou ik Tony Gee even vragen, hij heeft ze immers gemaakt. Je krijgt vast de antwoorden die je zoekt dan

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: di 24 sep 2013, 22:14
door mikekiwi
avdboom schreef:Als ik jou was zou ik Tony Gee even vragen, hij heeft ze immers gemaakt. Je krijgt vast de antwoorden die je zoekt dan

Doe ik zeker even, ik kom Tony op niet al te lange termijn in het echie tegen en dan zal ik het even te berde brengen...
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: di 24 sep 2013, 22:53
door avdboom
Super aardige kerel, en hij zal je graag antwoorden geven op je vragen. Hij heeft mij in ieder geval meer als eens goede suggesties gedaan die me ellende achteraf of geld bespaard hebben

. Weet niet of je spullen bij hem gaat halen ofzo? Maar ook daar kan die je goed mee helpen...
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: wo 25 sep 2013, 10:37
door mikekiwi
avdboom schreef:Super aardige kerel, en hij zal je graag antwoorden geven op je vragen. Hij heeft mij in ieder geval meer als eens goede suggesties gedaan die me ellende achteraf of geld bespaard hebben

. Weet niet of je spullen bij hem gaat halen ofzo? Maar ook daar kan die je goed mee helpen...
Klinkt goed; ga idd spulletjes bij hem halen en hebben hiervoor al contact gehad. Gaat helemaal goed komen...
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 10 nov 2013, 17:16
door mikekiwi
Ik heb nu tijdelijk de originele Paper Hatts te leen (thanks Carlo!) om het een ander uit te proberen hier thuis. Zit te twijfelen over de aanmaak van een centerspeaker en ook maak ik me zorgen over de BR-poort aan de achterzijde.
Na wat eerste luister- en vergelijksessies met mijn Mission M31i's merk ik dat er niet enorm veel verschil is tussen de Missions en de PH's, dus die center...mwoah... weet het nog niet. Nog maar eens vergelijken met een muziekdvd o.i.d.
Die BR-poort is een ander verhaal, die speelt me idd wat parten. Speakers zouden normaal op ca 30cm van de achterwand komen, maar ook op 40-50cm heb ik wat gedreun dat niet echt heel fijn is.
De twijfel is nu of ik de BR-poort naar voren ga verplaatsen of dat ik met de afstemming van de pijp de hoeveel bas kan verminderen. Dichtstoppen kan ook, maar dat helpt de lagetonenweergave redelijk om zeep, terwijl die toch best fraai is> Ben op dit moment ook niet van plan om een sub als ondersteuning in te gaan zetten, al is die al wel aanwezig, vind ik een beetje te ingewikkeld in mijn set-up...
Iemand een mening? Een ervaren luisteraar hier op bezoek is ook een optie...
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 10 nov 2013, 18:21
door Henkjan
BR aan de voorkant bij een 2weg zou ik niet doen. Als je 'm niet aan de achterkant kan plaatsen, doe dan de zij- of onderkant.
Overigens denk ik niet dat als de speakers op een halve meter uit de wand staan dat de oorzaak van t "gedreun" de plek van de BR poort is
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: zo 10 nov 2013, 21:10
door mikekiwi
Henkjan schreef:BR aan de voorkant bij een 2weg zou ik niet doen. Als je 'm niet aan de achterkant kan plaatsen, doe dan de zij- of onderkant.
Overigens denk ik niet dat als de speakers op een halve meter uit de wand staan dat de oorzaak van t "gedreun" de plek van de BR poort is
Onderkant is lastig (want maak ze als vloerstaanders en onderste deel wordt zandgevuld + filter), zijkant is een optie, bovenkant ook.
Ik zal eens testen met andere speakers die ik heb met frontfiring BR-poort (BNS 200) in dezelfde ruimte, kijken wat dat oplevert. Gaat me vandaag in ieder geval niet lukken...
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: do 14 nov 2013, 16:27
door mikekiwi
Ik ben vandaag bezig geweest met vergelijking tussen drie speakers (Mission M31i, BNS 200 en de Paper Hatt's), en merk dat er niet heel veel verschil zit tussen de speakers qua bassresponse in mijn kamer al merk ik wel dat (ongeacht de plaatsing) de Paper Hatt's het meest de nadruk op de lage tonen hebben.
De BNS200 hebben de BR-poort aan de voorzijde, maar daarbij kon ik het probleem zeker ook waarnemen.
Heb dus een akoestische uitdaging die ik te lijf moet gaan en ik zou de BR-poort wel gewoon aan de achterkant kunnen doen, wellicht wel een andere afstemming van de BR-poort, maar ik moet eerst eens uit zien te vinden wat de probleemfrequentie is... (of meerdere)
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze
Geplaatst: za 14 dec 2013, 17:31
door mikekiwi
Even een zijspoor-vraagje: ik heb nu de units in huis, maar nog geen paper hatt-kasten en ook nog geen filteronderdelen. Wel heb ik nog de
ieniemienie kasten en filters, gebaseerd op de ca12rcy icm de ScanSpeak 2905-9500. Kan ik zonder problemen de Seas-tweeters die in de Paper Hatts horen ipv de 2905-9500 gebruiken?
Of het een beetje klinkt is een tweede uiteraard, maar het gaat me even om geluid er uit te krijgen en te zien of die kasten qua bas-response het beter doen in mijn ruimte...
Linkje naar 2905-9500 specs:
klik
Linkje naar Seas H1461 specs:
klik