Pagina 1 van 1
Arcam avr 200 met lichte brom.
Geplaatst: ma 09 sep 2013, 11:10
door Faxface
Beste zelfbouwers,
Ik heb voor 45 euro een Arcam avr 200 met een lichte brom op de kop kunnen tikken.
Ik heb hem even in een stereo opstelling aangesloten en geeft op beide speakers een lichte brom.
Heb mijn cd-speler analoog en digitaal aangesloten. Als ik analoog speel is de brom niet echt storend en geeft de Arcam nog steeds een prachtig geluid. Schakel ik over naar digitaal, dan wordt de brom luider en storend.
Hen gelezen dat het de gelijkrichter of de buffer elco's op de voeding kunnen zijn. Dit is een projectje wat ik zelf wil gaan repareren.
Heeft iemand anders nog een idee of tip?
Re: Arcam avr 200 met lichte brom.
Geplaatst: ma 09 sep 2013, 21:00
door Mr Tube
Is de brom afhankelijk van de stand van de volumeregelaar?
Re: Arcam avr 200 met lichte brom.
Geplaatst: ma 09 sep 2013, 21:51
door ray5150
Een goed reparatie topic begint natuurlijk met een service manual...
Re: Arcam avr 200 met lichte brom.
Geplaatst: ma 09 sep 2013, 22:18
door nl3prc
En natuurlijk het plaatsen van foto's van de vooruitgang.
En je kan dan altijd weer terug kijken hoe alles zat
En natuurlijk hier om want :

Re: Arcam avr 200 met lichte brom.
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 17:53
door Faxface
Nee, het is niet afhankelijk van het volume.
Ben dus verder op onderzoek gegaan en er achter gekomen dat als ik hem op "diirect" zet de brom minder is. In normale mode is de brom dus harder, als ik vervolgen de bas hoger zet wordt de brom zelfs nog harder.
Re: Arcam avr 200 met lichte brom.
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 17:54
door Faxface
Mr Tube schreef:Is de brom afhankelijk van de stand van de volumeregelaar?
Nee, het is niet afhankelijk van het volume.
Ben dus verder op onderzoek gegaan en er achter gekomen dat als ik hem op "diirect" zet de brom minder is. In normale mode is de brom dus harder, als ik vervolgen de bas hoger zet wordt de brom ook harder
Re: Arcam avr 200 met lichte brom.
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 17:55
door Faxface
ray5150 schreef:Een goed reparatie topic begint natuurlijk met een service manual...
hfe_arcam_diva_avr200_service.pdf
Deze heb ik al. toch bedankt.
Re: Arcam avr 200 met lichte brom.
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 17:56
door Faxface
Faxface schreef:Mr Tube schreef:Is de brom afhankelijk van de stand van de volumeregelaar?
Nee, het is niet afhankelijk van het volume.
Ben dus verder op onderzoek gegaan en er achter gekomen dat als ik hem op "diirect" zet de brom minder is. In normale mode is de brom dus harder, als ik vervolgen de bas hoger zet wordt de brom ook harder
Re: Arcam avr 200 met lichte brom.
Geplaatst: do 10 apr 2014, 10:48
door Perrin1710
Ik heb hetzelfde euvel in mijn Arcam DIVA AVR-350. Misschien nog wat extra 'data'...
Ik gebruik mijn BR/BL kanalen voor aansturing van een tweede zone. Vooral deze zone geeft bij het aanzetten van de versterker een sterke brom die na een aantal minuten steeds zachter wordt tot er uiteindelijke maar een lichte brom te horen is. Zone 2 op mute zetten haalt de brom helemaal weg.
Vreemd genoeg zijn mijn SR/SL kanalen bijna bromvrij.
Mijn andere kanalen stuur ik uit via de pre-out naar externe eindversterkers. Ook daar hoor ik een lichte brom, maar op een veel zachter niveau dan zone 2. Eigenlijk hoor je dat alleen als je heel dicht op de speakers staat.
Ik ben helemaal niet technisch, maar ben wel benieuwd wat dit probleem kan veroorzaken. Iets om te laten repareren of toch eens op zoek naar een andere processor/eindversterkers?
jan
Re: Arcam avr 200 met lichte brom.
Geplaatst: do 10 apr 2014, 11:06
door Faxface
Hoi Jan,
Bedankt voor het delen met jouw ervaring. Heb een opgeblazen elco vervangen en de brom was weg. Heel even deed hij het maar nu gaat elke keer het geluid harder en zachter. Heb hem even aan de kant gezet maar zal er binnenkort weer eens induiken.
Gr. Marcel