Pagina 1 van 1

Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: za 24 aug 2013, 17:02
door Shadow
Met regen hier in Vlissingen geen weer om te gaan schilderen aan het huis, dus de plaatselijke Gamma eens met een bezoekje vereerd;
plankjes!
plankjes!
Met als resultaat dat ik voor net geen 17 euro alles gezaagd thuis heb liggen 8)
De wanddikte is geen 16mm zoals op de tekening, maar 18mm, de maten zijn hier op aangepast zodat intern volume er niet onder lijdt.
Mock-up
Mock-up
Even een proef passinkje zo op het tapijt... :D

Het wordt dus een setje Piccolino 2 luidsprekers;
(Afbeeldingen even geleend)
Picolino
Picolino
Wat ik qua uiterlijk wil benaderen is ongeveer dit:
Picolino zwart 1
Picolino zwart 1
Picolino zwart 2
Picolino zwart 2
En voor de volledigheid even de specs;

Afmetingen 36,6 x 16 x 23,9 cm
Frequentie 45-20.000 Hz (in iemands droom waarschijnlijk)
Rendement 83 dB/1W/1m
Impedantie 8 Ohm
Volume 9 Liter

De buitenafmetingen zijn alle kanten op met 2mm gegroeid door het dikkere mdf (18 ipv 16mm)
Nu zijn de meeste bouwplannen die ik gezien heb, het allemaal wel eens over de breedte en de diepte, maar de hoogte varieert van 33,5 tot 37,5cm :shock:
Hoop dat ik met bovenstaande maten wel goed zit qua maatvoering.

Driver wordt (uiteraard) de Vifa 9 BG 119/8 en voor het filter de spoel, cap en weerstand die in het plan staan, zag dat er wel upgrade opties aangeboden werden bij sommige online shop's, maar of die mod hoorbaar is, de tijd zal het leren en de spreuk in m'n signature gaat altijd op 8)

Driver:
Vifa driver
Vifa driver
vifa 9bg119 08.jpg (9.21 KiB) 1386 keer bekeken
Dat was het voor deze keer, tot de volgende knoop! :rock:

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: za 24 aug 2013, 17:09
door MechanicalAnimal
Heey, dat zijn fraaie kastjes geworden zeg!!!! :goeie:

Shadow schreef:
Dat was het voor deze keer, tot de volgende knoop! :rock:
:rofl:

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: za 24 aug 2013, 17:18
door Shadow
MechanicalAnimal schreef:
Heey, dat zijn fraaie kastjes geworden zeg!!!! :goeie:
Die heb ik even van het www geleend :sure:

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: za 24 aug 2013, 17:19
door MechanicalAnimal
ow...nou..dan weet je wat je te doen staan :lol: ...lekker hoog die lat :mrgreen:

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: za 24 aug 2013, 18:00
door Berre
Het toeval wil dat het hier ook regent. Dus broeden we weer een keer op een ontwerp voor een speaker kast. Vorig jaar had ik een experiment gedaan dat klankmatig goed zat, maar voor verbetering vatbaar was. En bij dit weer kan je niet anders dan daar mee bezig zijn.

Veel succes met je project; mooi ontwerp! Sympathieke vormgeving. Met een perfecte afwerking kan het alleen nóg mooier worden. :D

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: di 27 aug 2013, 20:34
door Shadow
Van wat afval iets maken 8)
Terminal 1
Terminal 1
Terminal 2
Terminal 2
3mm rvs 70x30mm met Hirschmann schroef / banaan klemmen :D
Nog afronden en polijsten, maar y'all get tha point O:)

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: di 27 aug 2013, 20:45
door Berre
Shadow schreef:
Van wat afval iets maken
Onlangs gelezen op een vrachtwagen: "Afval bestaat niet"
Erg goede connectors trouwens, die labobananen van Hirschmann. Oerdegelijk zonder kapsones. En lang niet duur genoeg om "Haai-end" te" zijn. :)

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: di 27 aug 2013, 21:17
door hrscharft
zou dit ontwerp ook gaan werken met een setje alpair 5jes?

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: di 27 aug 2013, 22:16
door MechanicalAnimal
yup.......dat is Van Gansewinkel hun credo :goeie:


Afbeelding

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: di 27 aug 2013, 22:48
door richard
MechanicalAnimal schreef:
yup.......dat is Van Gansewinkel hun credo :goeie:
Die verdienen er dan ook goed aan. Voor dergelijke bedrijven is afval goud.

Zelf heb ik ooit de oorspronkelijke Picolino beluisterd, verbazend hoeveel laag er nog uit zo´n klein luidsprekertje komt. De belastbaarheid is wel beperkt, maar prima geschikt voor een kleine ruimte, slaapkamer of bij een computer. Zelf heb ik de drivers in het dashboard van mijn auto gehad.

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: wo 28 aug 2013, 23:23
door Wowly
de familie van gansewinkel komt bij ons uut het dorp (Budel), en idd, het heeft ze geen windeieren gelegd :shock: zullen we maar zeggen dat het voor hujn handig is dat Budel ook een vliegveld heeft voor kleine privevliegtuigen enzo......

Ontopic: picolino is heel erg lief.....

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: do 29 aug 2013, 21:34
door Aaad
Wowly schreef:
de familie van gansewinkel komt bij ons uut het dorp (Budel), en idd, het heeft ze geen windeieren gelegd :shock: zullen we maar zeggen dat het voor hujn handig is dat Budel ook een vliegveld heeft voor kleine privevliegtuigen enzo......

Ontopic: picolino is heel erg lief.....
Gansewinkel heeft gisteren de hele santenkraam aan de chinezen verkocht voor een paar honderd miljoen euro's.
Zeker geen windeieren :rofl:

Aad

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: do 29 aug 2013, 22:17
door FR_Aad
Aaad schreef:
Wowly schreef:
de familie van gansewinkel komt bij ons uut het dorp (Budel), en idd, het heeft ze geen windeieren gelegd :shock: zullen we maar zeggen dat het voor hujn handig is dat Budel ook een vliegveld heeft voor kleine privevliegtuigen enzo......

Ontopic: picolino is heel erg lief.....
Gansewinkel heeft gisteren de hele santenkraam aan de chinezen verkocht voor een paar honderd miljoen euro's.
Zeker geen windeieren :rofl:

Aad
Kunnen ze nu heel Budel kopen

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: vr 30 aug 2013, 7:52
door hrscharft
zou dit ontwerp ook gaan werken met een setje alpair 5jes?
Misschien een beetje verloren gegaan tussen alle afval grappen ;)
Iemand die daar misschien antwoord op kan geven?

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: vr 30 aug 2013, 8:11
door Shadow
Misschien meer deze; http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8608

Of dit voor de AlPair 5 ook werkt zal je ff uit moeten zoeken O:)

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: za 31 aug 2013, 13:12
door EppeRRR
Gaaf ontwerp, ben benieuwd :D

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: zo 01 sep 2013, 19:34
door Shadow
Vandaag na het schilderen aan het huis maar es een beginnetje gemaakt met lijmen van de kastjes;
Kastje numero uno
Kastje numero uno
Gelijk een paar ontdekkingen gedaan;

- alle begin is moeilijk
- lijmklemmen heb je nooit genoeg
- bezint eer ge ergens de boor in zet :lol:

Maar hij is aan het drogen en dan kunnen de schotten van deze reusachtige TL erin :rofl:

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: zo 01 sep 2013, 19:53
door richard
hrscharft schreef:
zou dit ontwerp ook gaan werken met een setje alpair 5jes?
Misschien een beetje verloren gegaan tussen alle afval grappen ;)
Iemand die daar misschien antwoord op kan geven?
De resonantie van de Alpair ligt een stuk hoger dan die van de Vifa, misschien moet de lengte van de lijn daar op worden afgestemd. Hij zal dan niet zo laag kunnen.

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Geplaatst: zo 01 sep 2013, 20:02
door Shadow
En misschien moet je daar even een apart topic voor maken als je daar nieuwsgierig naar bent :?