Pagina 1 van 2
usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 13:15
door jappa
Beste mede zelfbouwers,
Recentelijk ben ik begonnen met het bouwen van een audio set. Ik ben begonnen met een lm4780 van knuisje, deze zal binnen kort afgemaakt worden ivm defecte ic.
Nu was het plan om een bluetooth receiver in combinatie met een telefoon te gebruiken als bron. Maar om dat deze kwaliteit mij tegen vallend lijkt heb ik besloten om een dac te bouwen.
De DAC ga ik in de eerste instantie gebruiken als usb DAC voor mijn macbook pro. later wil ik ofwel met een raspberry pi, ofwel een oude laptop de muziek (spotify) draad loos bedienbaar maken.
Aangezien mijn kennis tekort schiet(hier word binnen kort nog een topic over gestart ivm leerboeken), en om het aanbod constant veranderd op ebay veranderd en de info moeilijk te vinden is heb ik de vraag welke DAC is het meeste geschikt voor mij.
De dac moet het geluid van mijn laptop met zo min mogelijk modificatie's gelijk al een stuk verbeteren. Later als de rest van mijn set beter geworden is wil ik hem modificeren en de voeding en componenten vervangen door betere.
op ebay heb ik nu 2 kits gevonden die mij wel aanstaan:
deze en
deze
Ook sta ik open voor andere kits/ schema's. Mijn printjes etsen houd mijn voorkeur

maar is dus absoluut niet verijst.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 14:42
door maikbike
wat is het budget ?
overigens heb je met internationale ebay meer hits (ebay.com)
en anders land specifiek, bijv. ebay.co.uk
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 14:52
door hannesie
Hier staat ook nog wel wat bij.
http://stores.ebay.com/along1986090/DAC ... 2323512010
Ik zou wel even opletten met de USB ingang, er is veel met de 16 bits 2xxx te krijgen en dan dus minder om wat betere muziek te kunnen draaien.
Met een Tenor chip gaat het al beter, 24/96 in de meeste gevallen.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 15:16
door ray5150
Ik heb vorig jaar ook die DAC met de blauwe PCB van ebay vandaan. wel van een andere leverancier en als bouwpakket.
Prijs was heel redelijk, iets van 20 euro.
Verder kan ik er niks zinnigs over zeggen, want ik moet hem nog opbouwen...
De bedoeling is dat hij word uitgerust met een betere voeding en een ander uitgangs trapje.
Klusje voor in het najaar...

Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 16:50
door jappa
maikbike schreef:wat is het budget ?
overigens heb je met internationale ebay meer hits (ebay.com)
en anders land specifiek, bijv. ebay.co.uk
qua budget denk ik dat ik voor bordje inclusief componenten voor 50,- een heel eind kom.
hannesie schreef:Hier staat ook nog wel wat bij.
http://stores.ebay.com/along1986090/DAC ... 2323512010
Ik zou wel even opletten met de USB ingang, er is veel met de 16 bits 2xxx te krijgen en dan dus minder om wat betere muziek te kunnen draaien.
Met een Tenor chip gaat het al beter, 24/96 in de meeste gevallen.
Dus qua usb zal
deze dus een stuk beter zijn.
heb ook weer even rond gekeken voor dac schema's en het liefst pcb lay-outs maar die zijn vooralsnog onvindbaar.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 16:57
door jappa
ray5150 schreef:Ik heb vorig jaar ook die DAC met de blauwe PCB van ebay vandaan. wel van een andere leverancier en als bouwpakket.
Prijs was heel redelijk, iets van 20 euro.
Verder kan ik er niks zinnigs over zeggen, want ik moet hem nog opbouwen...
De bedoeling is dat hij word uitgerust met een betere voeding en een ander uitgangs trapje.
Klusje voor in het najaar...

Dat is ook mijn plan, alleen zal hij in mijn geval stapje voor stapje opgebouwd worden ivm geld

.
Heb jij het volledige schema toevallig en weet je meer over de gebruikte chips?
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 17:32
door hannesie
jappa schreef:
Dus qua usb zal
deze dus een stuk beter zijn.
Volgens mij zit daar dus juist geen USB op, alleen maar 1 SP/DIF ingang.
Ik ken deze
met USB chip niet voor wat betreft de klank e.d.
Maar heeft wel een behoorlijke losse USB optie.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 17:41
door jappa
hannesie schreef:jappa schreef:
Dus qua usb zal
deze dus een stuk beter zijn.
Volgens mij zit daar dus juist geen USB op, alleen maar 1 SP/DIF ingang.
owja dom... is natuurlijk wel op te lossen door extra usb boordje, maar dat is alleen een optie als de kwaliteit echt beter is. Hoe zit het met de Hongkong dac van de groupbuy ? zijn die nog beschikbaar, ik kon hem niet vinden op ebay.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 17:44
door Kappa7
mij valt op dat ik eigenlijk geen echte USB 2 interfaces op de bordjes tegen kom dat is toch wel het minimale wat je nodig hebt om ook 24/192 bestanden te kunnen spelen.
Deze zal je dus nog bij moeten voegen om het verhaal echt goed te krijgen.
Ik zou dan ook een bordje zoeken dat minimaal een i2s ingang heeft zo dat je daar een aparte USB interface op aan kan sluiten.
Die kunnen wel juist met USB audio omgaan en hebben ook aparte drivers nodig om juist te werken.
Deze bordjes zijn vaak wel al wat duurder.
Reken hier minimaal €50, - voor een dergelijke interface.
Groetjes George
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 17:45
door ray5150
Ik heb de versie met USB, en de CS4398 DAC
Sommige foto's van mezelf, sommige van internet :
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 17:46
door Kappa7
jappa schreef:hannesie schreef:jappa schreef:
Dus qua usb zal
deze dus een stuk beter zijn.
Volgens mij zit daar dus juist geen USB op, alleen maar 1 SP/DIF ingang.
owja dom... is natuurlijk wel op te lossen door extra usb boordje, maar dat is alleen een optie als de kwaliteit echt beter is. Hoe zit het met de Hongkong dac van de groupbuy ? zijn die nog beschikbaar, ik kon hem niet vinden op ebay.
daar zit geen gewone mogelijkheid op voor USB.
kijk maar eens op mijn draadje.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 17:47
door hannesie
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 17:59
door Zweitse
ray5150 schreef:Ik heb de versie met USB, en de CS4398 DAC
Sommige foto's van mezelf, sommige van internet :
Laat me raden, die met het handdoekje er onder is van internet

Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 18:12
door ray5150
Kappa7 schreef:mij valt op dat ik eigenlijk geen echte USB 2 interfaces op de bordjes tegen kom dat is toch wel het minimale wat je nodig hebt om ook 24/192 bestanden te kunnen spelen.
Oh ?
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 18:19
door Pjotr
Kappa7 schreef:mij valt op dat ik eigenlijk geen echte USB 2 interfaces op de bordjes tegen kom dat is toch wel het minimale wat je nodig hebt om ook 24/192 bestanden te kunnen spelen.
Hoe dat zo? 24/192 is net over de 9,2 Mb/s. Met nog wat extra overhead moet dat wel over USB1.1 kunnen.
Overigens Ray. USB2.0 full speed compatibel wil nog niet zeggen dat ie ook op USB2.0 full speed kan werken. Alleen maar dat ie daarvan niet op tilt gaat.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 19:32
door jappa
Die vind ik wel erg duur als je kijkt naar de gebruikte componenten en zelf solderen is wel n stuk leuker

Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 19:42
door Kappa7
Pjotr schreef:Kappa7 schreef:mij valt op dat ik eigenlijk geen echte USB 2 interfaces op de bordjes tegen kom dat is toch wel het minimale wat je nodig hebt om ook 24/192 bestanden te kunnen spelen.
Hoe dat zo? 24/192 is net over de 9,2 Mb/s. Met nog wat extra overhead moet dat wel over USB1.1 kunnen.
Overigens Ray. USB2.0 full speed compatibel wil nog niet zeggen dat ie ook op USB2.0 full speed kan werken. Alleen maar dat ie daarvan niet op tilt gaat.
Dat gaat dan ook niet over de snelheid die de bus aan kan maar over de manier hoe de USB en de processor wordt aangestuurd. maar dat wist je natuurlijk wel.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 19:47
door Kappa7
jappa schreef:
Die vind ik wel erg duur als je kijkt naar de gebruikte componenten en zelf solderen is wel n stuk leuker

Ik denk er over om de HK dac die ik pas heb overgenomen weer te koop te zetten.
Daar is nog niets mee gebeurd alleen maar op een plankje geschroefd en een keer getest.
deze mag je voor dezelfde prijs (€40,-) hebben als ik er twee weken terug voor gegeven heb.
Tis niet dat deze niet voldoet maar om dat ik alleen de DAC chip wil gebruiken kan ik beter wat nieuws maken.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 34&t=18784
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 19:51
door Pjotr
Doet ie het niet dan?
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 19:53
door jappa
hannesie schreef:
Ik ken deze
met USB chip niet voor wat betreft de klank e.d.
Maar heeft wel een behoorlijke losse USB optie.
Deze ziet er wel professioneel uit (in mijn ogen), maar hij is al in elkaar gezet en dat is wel erg jammer. Heb gezocht naar een kit maar die worden niet aangeboden.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 20:15
door Kappa7
Prima maar ik heb een Armano USB ontvanger besteld en daar voor heb je een I2S aansluiting nodig.
http://amanero.com/
Dan kan ik dus de receiver chip er af halen en de dac chip direct door de Armano aan laten sturen.
Zet ik er ook nog een lampizator op dan heb ik alleen de dac chip nog over en de voeding.
Daar kom de voeding dan weer op die jij bedacht hebt dan is echt alleen de chip nog maar in dienst.
Kan ik beter zelf een printje laten bakken in China dan sluit het in ieder geval makkelijker aan.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 21:07
door ray5150
Is het dan niet makkelijker om een CS8416 te samplen ?
http://www.cirrus.com/en/products/cs8416.html
Ik heb hier trouwens ook nog wel een paar stuks DIR9001 van TI liggen. hebben ?
http://www.ti.com/product/dir9001
Oh, wacht effe, misverstand, ik dacht dat je een losse SP/dif receiver zocht...

Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 22:01
door Kappa7
Neeh daar wil ik juist van af.
Bedankt voor je aanbod.
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 22:09
door jappa
Kappa7 schreef:
Ik denk er over om de HK dac die ik pas heb overgenomen weer te koop te zetten.
Daar is nog niets mee gebeurd alleen maar op een plankje geschroefd en een keer getest.
deze mag je voor dezelfde prijs (€40,-) hebben als ik er twee weken terug voor gegeven heb.
Tis niet dat deze niet voldoet maar om dat ik alleen de DAC chip wil gebruiken kan ik beter wat nieuws maken.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 34&t=18784
Dan word t toch weer een stukje duurder om dat de usb ontvanger er nog bij gekocht moet worden, denk dan dat ik het zelfde verhaal krijg als waar om jij afhaakt.
Ray wat is de reden dat je een losse usb dac gekocht hebt, ik je bij de lijst van de HK dac staan
Ik denk dat ik maar wat moet gaan leren over de werking van een dac, suggesties voor literatuur ?
Re: usb DAC keuze/bouw
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 22:54
door Kappa7
jappa schreef:
Dan word t toch weer een stukje duurder om dat de usb ontvanger er nog bij gekocht moet worden, denk dan dat ik het zelfde verhaal krijg als waar om jij afhaakt.
Is prima.
In principe is een USB to S/Pdif voldoende om het op USB werkend te krijgen.
Tis dat ik die vertaal slag kwijt wil en direct op I2S gaan zitten met 1 master klok vandaar dat ik dit zo wil doen.
jappa schreef:
Ik denk dat ik maar wat moet gaan leren over de werking van een dac, suggesties voor literatuur ?
In mijn eigen draadje kan je zien hoe ik nu leer hoe dit werkt.
Voornamelijk heel veel data bladen door lezen en proberen om te snappen wat daar staat.
Een paar simpele dingen om in de gaten te houden zijn.
Elke simpele dac chip heeft een input van I2S voor het digitale audio signaal en een I2C voor de aansturing van de dac chip zelf.
De wat duurdere en modernere chips hebben een receiver en een dac chip in een en hebben dus ook meerdere aansluitingen, Voorbeeld hier van is de Sabre chip die ook door Knuisje is gebruikt in de AF-Dac.
De goedkoper chips hebben dus nog een receiver nodig om te kunnen muxen (meerdere ingangen gebruiken), om het signaal te up samplen als dat gewenst is of naar het juiste formaat om te zetten)
Verder loopt elke DAC op een klok, het beste is om een klok aan te houden die alle chips op het bord gelijk laat lopen.
Je moet de DAC chip dan nog wel vertellen op welke snelheid deze moet lopen en wat voor signaal er wordt aangeboden.
Dit kan je doen door een losse controller of zo als ik het doe via de controller die op de USB unit zit.
Daar zit bij mij ook de klok op.
Daarnaast is het gewoon heel veel lezen wat anderen al gemaakt hebben.
Zo lopen er ook op DIY audio een aantal draadjes van mensen die al eerder wat gemaakt hebben daar leer je veel van.
En natuurlijk hebben wij hier Knuisje die een hele mooi dac heeft gebouwd.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=15606
Daar is ook heel goed te zien wat zijn reis is geweest en welke keuzes hij heeft gemaakt.
Wel vind ik leuk dat ik nu pas ben waar hij is begonnen namelijk met de ES4398 chip daar over later meer in mijn eigen draadje.