Pagina 1 van 1

Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 18:50
door Pascal-Janssen
Beste forumleden,

Ik wil de volgende tweeter driver zo vroeg mogelijk in zijn frequentiebereik laten inkomen,
doormiddel van een 2e orde 12dB highpass filter.

Vermoed dat ik het beste een Butterworth kan nemen.
Mijn vraag aan jullie is kan ik hem al filteren op 1800hz of pas om 2000hz / 2500hz.
Hoe kan ik dat het beste ''bepalen'' zonder de T/S parameters?

Dit zijn alle gegevens van de driver die ik heb kunnen vinden:

Freq. Range: 1800-20 kHz
Impedance: 8 Ohm
Music Power: 250W
Power rating: 150W
SPL (1W/1m): 106 dB
Dimensions: 110 x 74 mm
Screw threat: 1,375 inch
Mounting depth: 59 mm
Weight: 1,45 kg

Re: Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 19:12
door markbakk
Dat kan niet.

Wanneer je puur met formules een filter gaat berekenen hou je geen rekening met de akoestische overdrachtsfunctie ofwel de frequentiekarakteristiek. En de elektrische impedantie verhindert goede werking van het passieve filter (maar je zou daarvoor nog een actief filter voor je versterker kunnen gebruiken).

Re: Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 23:56
door Pascal-Janssen
Buiten een LCR-meter en multimeter heb ik zelf niet het apparatuur voor het meten van de frequentiekarakteristiek.
Iemand in de buurt van midden Limburg of net over de grens die mijn unit uit kan meten?

Re: Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: za 17 aug 2013, 13:00
door arjank
Pascal-Janssen schreef:
Iemand in de buurt van midden Limburg of net over de grens die mijn unit uit kan meten?
Bartsegers :D
Weet alleen niet of Bart kan meten maar hij heeft wel ervaring met PA drivers (en mobiele carnavals installaties :mrgreen: )

Re: Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 10:39
door bartsegers
Ik kan geen frequentiemetingen meer uitvoeren.
heb hiervoor de microfoon ed verkocht.

de dd-1 driver ken ik wel overigens. (geen juweeltje, maar doet zn ding)

er spelen natuurlijk een aantal zaken een rol zoals:
- waar zet je hem in, PA, thuis ?
- welke hoorn monteer je ?

ik heb een filter gemaakt, op het gehoor, en dat was uiteindelijk dit:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Re: Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: wo 04 sep 2013, 19:52
door Pascal-Janssen
Het gaat om deze speakers waarvan de tweeter driver is opgeblazen: http://www.usblaster.com/Products/DJ%20 ... al_keuze=1
Origineel zit er de USB 384 in: http://www.usblaster.com/Products/DJ%20 ... al_keuze=1

De fabrikant geeft toch wel wat rare specificaties zoals 3-Weg. ik zie aan het filter dat het een 2-Weg is.
Gehoormatig gaan de tweeters ook niet tot de 20Khz. Vind ze erg midden achtig klinken.
Deze set is gewoon voor hobby in de garage thuis en staan ook wel eens hier of daar op een feestje.
De DAP driver is een goedkope oplossing.

Foto's van het filter staan in de bijlage.

Ik heb het nagerekend met een zuivere 8 ohms belasting voor het hoog en voor het laag natuurlijk 4 ohm.
hierbij vermoed ik dat het filter een cross-over frequentie van ongeveer 1200Hz heeft.

Woofers: spoel van 0,75mH in serie, 25uF condensator parallel
Tweeter: 10,8uF in serie, spoel van 0,72mH parallel en een verzwakking van -3dB met nog een beveiliging

De componenten zijn nagemeten.

+- 1200hz is te laag voor de Dap DD-1.
Hopelijk is 2000Hz een betere cross frequentie.
Of zal het toch 2500Hz moeten worden?
Rekeninghouden met het frequentiegebied van de Dap driver: 1800Hz-20kHz

ik heb dan wel een beetje verlies in het midden gebied, maar het is niet anders, toch wil ik dit zo laag mogelijk houden.

Re: Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: do 05 sep 2013, 9:20
door bartsegers
Naar mijn mening komt die tweeter er inderdaad te vroeg in.
Echter, bedenk dat je tegen 2 15" woofers aan moet boksen....

zoals jouw filtering nu is, puur het elektrische deel, moet je eens naar het plaatje kijken wat is bijgevoegd.

Als je kijkt wat een extra 5uF condensator voor de tweeter doet, kan dat wellicht wat beter klinken.
Je maakt er een 18db filter van dan, met een grotere steilheid, en dito belastbaarheid.

Zie het verschil met de stippellijn, en de dikke rode lijn.
dik rood = huidig, stippellijn is met 5uf erbij.

Je moet voor dit soort projectjes, gewoon lekker er op los knutselenen met filteronderdelen. Net zolang totdat het goed klinkt.
Uiteraard zonder de belastbaarheid veel minder te maken.
Misschien heb je geen bak met filterspul, dan is het lastiger natuurlijk.
In dat geval zou ik proberen een 4,7 of 5,1 of 5,6 uf condensatortje er voor te zetten.

Re: Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: do 05 sep 2013, 18:06
door Pascal-Janssen
Dan ga ik toch aan de slag met een 3e orde filter.
Ben nog maar eens gaan rekenen en toen een lijstje gaan maken met wat filtercomponenten die nog besteld moeten worden.

Ik zit er ook aan te denken om achter de 2 15'' woofers een zobel netwerkje te plaatsen voor een beetje impedantie stabilisatie,
dan kan de versterker er beter mee overweg.
Dit lijkt me wel gunstig, zijn er ook nadelen van?

De 2 woofers staan dus 2x 8 Ohm parallel = 4 Ohm
Nu wil ik de zelfinductie gaan meten met een LCR meter.

Moet iedere spoel van de woofers apart een netwerkje?
Of spoelen van de woofers parallel en dan die waarde in mH gebruiken voor de berekening?
Moeten voor die meting de woofers in de kast gemonteerd zijn of moet ik ze demonteren en dan meten?

Ik zou het eens graag willen weten.

Re: Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: za 21 sep 2013, 12:01
door Pascal-Janssen
Het Zobel netwerkje heb ik toch maar achterwegen gelaten.

Het is voor de high-pass een 3e orde 2000Hz 18dB filter
Voor de low-pass is het een 2e orde 1100Hz 12dB Butterworth Filter geworden.
Crossover
Crossover
De gebruikte componenten:

2x 20W 30R Weerstand van de oude crossover gehaald
2x Buislamp 12V 25W van de oude crossover gehaald


2x Buislamphouder
2x Intertechnik LP-06 Filterprintplaat
4 CER-20-33R Jantzen ceramic resistor 20W 5% 33R
4 CER-20-6.8R Jantzen ceramic resistor 20W 5% 6.8R
2 1.50u cross cap Jantzen cross cap 1.50u 400V
2 27.0u cross cap Jantzen cross cap 27.0u 400V
2 6.8u Standard Z Jantzen Standard Z-cap 6.8 uF 400V 5%
2 18u Standard Z Jantzen Standard Z-cap 18 uF 400V 5%
2 JANTZEN-1031 Jantzen Wire air coil 0,470mH 0,320Ohm 1,00mm
2 JANTZEN-114 Jantzen Wire air coil 0,820mH 0,170Ohm 1,80mm

Resultaat van het geluid is beter als eerst,
het hoog veel zuiverder en de bassen zijn strak.

Re: Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: di 24 sep 2013, 14:59
door bartsegers
Mooie upgrade zou ik zeggen!

Weetje wat ik gedaan heb met deze hoogdriver?

de achterkamer voorzien van vilt. (interne demping)
Dit is ook nog een leuke tweak die wat meer rust brengt in het hoog.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Re: Hoogdoorlaatfilter voor Dap Audio DD-1 Tweeter Driver

Geplaatst: di 24 sep 2013, 16:22
door arjank
Ziet er netjes uit!
Gelukkig goede condensatoren die een hoge wisselspanning kunnen verduren :wink: