Pagina 1 van 1

Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: do 15 aug 2013, 21:34
door dopiereit
Hallo,

Ik ben benaderd om een paar kasten te maken voor de Monacor Mindstorm kit. Echter werd me gevraagd dit te maken van OSB plaatmateriaal. Omdat dit een moeilijk verwerkbaar materiaal is en tevens niet echt het mooiste is om naar te kijken vraag ik me af of dit niet anders kan. Veranderd de klank door ander materiaal te gebruiken? Ben benieuwd of iemand me hiermee kan helpen, wil dit trouwens puur voor mezelf weten.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: do 15 aug 2013, 22:34
door arjank
Die mindstorm kun je prima van MDF, spaanplaat of multiplex maken. Het geluidsverschil zal nagenoeg verwaarloosbaar zijn, misschien dat je met direct vergelijk iets of wat verschil hoort anders niet.
Als de kast intern niet gedempt zou worden dan heb je kans dat je er eerder wat van hoort, maar ook dan verwacht ik weinig verschil.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: do 15 aug 2013, 22:46
door richard
arjank schreef:
Die mindstorm kun je prima van MDF, spaanplaat of multiplex maken. Het geluidsverschil zal nagenoeg verwaarloosbaar zijn, misschien dat je met direct vergelijk iets of wat verschil hoort anders niet.
Als de kast intern niet gedempt zou worden dan heb je kans dat je er eerder wat van hoort, maar ook dan verwacht ik weinig verschil.
Multiplex resoneert wel iets anders als spaanplaat en MDF, die beiden een iets grotere interne demping hebben. Ik denk dat OSB hier een beetje tussenin zit. Maar wat Arjank zegt, het zal verwaarloosbaar zijn.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 15:56
door dopiereit
Oke wat zien jullie dan als beste alternatief?

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 21:24
door MechanicalAnimal
Berken multiplex in een mooie kwaliteit? Dat is ook licht.....doet een beetje OSB-erig aan.....maar is erg goed te verwerken.

ik vindt het vooral op het kops fraai uitzien al die laagjes.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: za 17 aug 2013, 10:27
door richard
dopiereit schreef:
Oke wat zien jullie dan als beste alternatief?
Je geeft in je opening aan dat je gevraagd is om OSB te gebruiken. Blijkbaar speelt het uiterlijk dan ook een rol.
Heeft de 'opdrachtgever' geen nadere wensen?

Moet de kast blank gelakt of gebeitst worden of wordt hij geschilderd. Als het allemaal strak in de lak moet kun je het best MDF gebruiken met verstekverbindingen zodat de naden niet aftekenen.
Bij een afwerking waarbij je de structuur van het hout moet blijven zien is berkenmultiplex (garantieplex) een prima alternatief.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: za 17 aug 2013, 12:03
door MechanicalAnimal
wat een optie zou zijn : de kast maken in MDF......en dan bekleden met (heel) dun plex:

http://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/

dat is voor mij de ondergrond op kops MDF om op te fineren, maar plex kan dan ook als eindafwerking dienen.

erg fraai spul.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: za 17 aug 2013, 12:50
door John P
Afweerkingstip voor OSB: verf het zilverkleurig met RAL 9006. Je krijgt iets wat lijkt op vlammerig geanodiseerd aluminium.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: za 17 aug 2013, 14:32
door MechanicalAnimal
:goeie:

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: za 17 aug 2013, 16:40
door dopiereit
Bedankt voor de zeer bruikbare tip's en het meedenken. Ik heb de ''opdrachtgever'' een link van dit topic gestuurd, maar na overleg was in eerste instantie mdf ook prima. Nog eventjes afwachten wat het nu definitief worden gaat. Ik hou jullie op de hoogte zodra ik van start ga met dit project.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: za 17 aug 2013, 23:20
door markbakk
MechanicalAnimal schreef:
Berken multiplex in een mooie kwaliteit? Dat is ook licht.....doet een beetje OSB-erig aan.....maar is erg goed te verwerken.

ik vindt het vooral op het kops fraai uitzien al die laagjes.
Wel een beetje duurder helaas... Maar m.i. een van de mooiste materialen om mee te werken voor speakers.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: zo 06 okt 2013, 21:23
door dopiereit
Vandaag ben ik gestart met de bouw van de Monacor Mindstorm speakers. Hierbij wat foto's:

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: zo 06 okt 2013, 23:52
door bartsegers
ben heel benieuwd hoe deze speaker klinkt.
Ben serieus aan het overwegen om een gelijke te gaan ontwerpen/bouwen.

Alleen die diepte is net wat pittig voor hier thuis.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 21:42
door dopiereit
Ja ze zijn wel bijna een halve meter diep.. Ik vind dat persoonlijk wel fraai, iets meer "body". Maar smaken verschillen natuurlijk. Ik doe rustig aan met dit projectje, ik verwacht over enkele dagen aan het afwerken te zijn. maar zit nog te twijfelen over wat voor fineer ik er op ga doen.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: za 12 okt 2013, 10:16
door Lucas82
Benieuwd hoe ie eruit komt te zien en hoe je em uit eindelijk ga afwerken vooral
met deze best diepe kast...
keep on the good work!

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 18:48
door dopiereit
Weer eens aan het fineren geweest met de monacor speakers! hierbij wat pics

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 19:24
door pappaleo
Mooi hoor! Welke methode heb je toegepast? Strijken of koud persen?

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 21:00
door dopiereit
strijken

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: zo 11 mei 2014, 20:39
door dopiereit
ik zie dat het eindresultaat nog niet is gepost.. beter laat dan nooit dus bij deze:

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: zo 11 mei 2014, 23:12
door bas focal m180
Dat is een mooi fineertje :rock:

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: wo 14 mei 2014, 22:40
door dopiereit
en zo staan ze nu bij de eigenaar van deze speakers:

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: wo 14 mei 2014, 23:26
door rikpost
Zulke mooie speakers vedienen wel een andere kast ,in elk geval zonder die grijze kratten dan =; :-&

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: do 15 mei 2014, 8:07
door avdboom
Very nice! Hoe klinken ze in jouw oren?

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: do 15 mei 2014, 23:15
door dopiereit
Ik heb ze alleen heel kort getest, maar wat me gelijk opviel was het diepe laag. En dat is ook de reactie van de eigenaar, echt een diepe sound. Verder kan ik weinig zinnigs zeggen omdat ze nog niet volledig ingespeeld waren toen ik ze hoorde. Maar toen klonk het al geweldig, heb zelf nog nooit zulke goeie speakers op m'n systeempje aangesloten. Erg mooi hoog, niet te scherp en niet te dof. Mid is aanwezig en zoals gezegd een mooie vette bas.

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Geplaatst: vr 16 mei 2014, 14:06
door arjank
Ze zien er prachtig uit :goedzo:

Die tweeters ken ik wel, daar heb ik ook nog een paartje van liggen.
Fijne en rustig klinkende tweeter, wat je van een goede softdome verwacht.