2-weg filter
Geplaatst: do 09 mar 2006, 21:25
Ik ben sinds kort van start gegaan met mijn eerste zelfbouw speakers. Het houtwerk is nog niet klaar maar ik heb de filter op school en thuis in elkaar gesoldeerd. Ik heb de waardes voor de condensatoren en spoelen van zo'n programma'tje op internet, waar je alleen de impendatie en de frequentie in hoeft te voeren.
Ik heb als kantel frequentie 3550Hz, want hier kwamen precies de goede onderdelen uit: 2 spoelen van 0,33mH (zelf gewikkeld) en 2 condensatoren van 6.8uF.
Nu heb ik het even getest en uit de tweeter komt bijna geen geluid. Ik heb gezien dat bijna alle filter ontwerpen veel hogere waardes hebben bij de lage tonen dan bij de hoge tonen, maar is dit niet omdat het om een 8Ohm en 4Ohm speaker gaat? Want ik heb namelijk twee keer 4 Ohm.
En ik heb het met een weerstand geprobeerd, en dan klinkt de tweeter harder dan zonder
edit: ff geprobeerd met mid/bass en tweeker in parallel, wat is hier het voordeel/nadeel van? Want de hoge tonen komen uit de tweeker en lage uit de ander speaker... dus.... filter overbodig?
edit2: ik merk wel dat wanneer ze parallel staan, dat ze elkaar een beetje 'wegspelen'.
Ik heb als kantel frequentie 3550Hz, want hier kwamen precies de goede onderdelen uit: 2 spoelen van 0,33mH (zelf gewikkeld) en 2 condensatoren van 6.8uF.
Nu heb ik het even getest en uit de tweeter komt bijna geen geluid. Ik heb gezien dat bijna alle filter ontwerpen veel hogere waardes hebben bij de lage tonen dan bij de hoge tonen, maar is dit niet omdat het om een 8Ohm en 4Ohm speaker gaat? Want ik heb namelijk twee keer 4 Ohm.
En ik heb het met een weerstand geprobeerd, en dan klinkt de tweeter harder dan zonder
edit: ff geprobeerd met mid/bass en tweeker in parallel, wat is hier het voordeel/nadeel van? Want de hoge tonen komen uit de tweeker en lage uit de ander speaker... dus.... filter overbodig?
edit2: ik merk wel dat wanneer ze parallel staan, dat ze elkaar een beetje 'wegspelen'.