Pagina 1 van 1

Vragen over Tangbands in een open baffle

Geplaatst: do 08 aug 2013, 21:50
door Joepie66
Hallo allemaal,

ben een tijdje inactief geweest hier.

heb wat advies nodig, ik heb 2 kant en klare OB's staan, en heb er deze week drivers voor gekocht,
2 x Tangband WQ8-1808 en 2 x de subs 1071 D (8x10 inch).
in de baffles zit al een gat van 21cm, daar komt de breedbander in, daaronder beneden het front van de baffle wil ik de woofers monteren,

ik ga actief filteren met een mini dsp en ga de breedbanders aansturen met een Quad 303, de woofers met een Quad 405.
Ik wil de breedbanders afkappen op 100HZ, en e woofers laten meedoen vanaf zeg maar 35Hz tot 150Hz.



Nu heb ik 2 dingen, de flens van de breedbander moet nog worden gefreesd, en het gat voor de woofer moet ook nog worden gemaakt, de baffles zitten al in elkaar en zijn al gespoten,

nu hoor ik van sommige mensen, dat ik beter de woofers in een aparte kadt kan zetten, dus 2 x
maar ik heb juist gekozen voor deze constructie, omdat ik het mooier vind en ook vanwege de WAF.

Ik denk dat ik met deze woofers, (grote oppervlak en 4 OHM op de 405, voldoende druk zal hebben,

iemand van jullie tips over deze zaken??
voor het freezen, ik woon in limburg -Brabant

alvast dank voor het meedenken

Groet Jos

Re: Vragen over Tangbands in een open baffle

Geplaatst: do 08 aug 2013, 23:22
door meiborg
Mooie breedbanders! 100hz gaat je echt niet lukken helaas, denk eerder een kantelpunt rond de 200hz of heel misschien 150hz als je geen hoge geluidsdruk nodig hebt.

De subs zijn niet geschikt voor OB, of is dat ook niet de bedoeling? Ik zou ze in een gesloten kast zetten denk ik, of een (te) diep afgestemde bas reflex, geeft ook mooi laag en hoge volumes heb je sowieso niet nodig, die subs gaan pas over hun nek als de breedbanders al ver over xkapot zijn :mrgreen: . Het is maar de vraag of ze hoog genoeg door lopen om aan te sluiten op de breedbanders, alhoewel dat halen ze wel maar of het ook goed klinkt durf ik niet te zeggen.

Mvg Reinder

Re: Vragen over Tangbands in een open baffle

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 0:09
door bas focal m180
meiborg schreef:
Mooie breedbanders! 100hz gaat je echt niet lukken helaas, denk eerder een kantelpunt rond de 200hz of heel misschien 150hz als je geen hoge geluidsdruk nodig hebt.

De subs zijn niet geschikt voor OB, of is dat ook niet de bedoeling? Ik zou ze in een gesloten kast zetten denk ik, of een (te) diep afgestemde bas reflex, geeft ook mooi laag en hoge volumes heb je sowieso niet nodig, die subs gaan pas over hun nek als de breedbanders al ver over xkapot zijn :mrgreen: . Het is maar de vraag of ze hoog genoeg door lopen om aan te sluiten op de breedbanders, alhoewel dat halen ze wel maar of het ook goed klinkt durf ik niet te zeggen.

Mvg Reinder
De W8-1808 heeft een x-max van 5mm one way , 100hz in OB gaat prima .

De woofers kunnen idd beter in een kast .

Re: Vragen over Tangbands in een open baffle

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 0:34
door meiborg
Dit zijn de parameters die Tangband op geeft. Ik zie alleen xmax 5mm.. poolplaathoogte - spreekspoelhoogte) / 2 is lineaire slag, tja ik kan dit niet afleiden uit de opgegeven parameters hoor maar lijkt me sterk dat die 5mm lineair is.

En natuurlijk kan de W8 tot 100hz mits de baffle maar breed genoeg is, weet niet hoe breed die dus is maar ga er van uit dat die een beetje een gangbare maat is en las op diyaudio.com dat met een baffle van 46cm (dus gangbaar) het xo boven 150hz gekozen werd door een gebruiker, juist omdat de TB het niet lekker trok zo laag in OB bij redelijke volumes.

Mvg Reinder

Re: Vragen over Tangbands in een open baffle

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 1:48
door bas focal m180
meiborg schreef:
Dit zijn de parameters die Tangband op geeft. Ik zie alleen xmax 5mm.. poolplaathoogte - spreekspoelhoogte) / 2 is lineaire slag, tja ik kan dit niet afleiden uit de opgegeven parameters hoor maar lijkt me sterk dat die 5mm lineair is.

En natuurlijk kan de W8 tot 100hz mits de baffle maar breed genoeg is, weet niet hoe breed die dus is maar ga er van uit dat die een beetje een gangbare maat is en las op diyaudio.com dat met een baffle van 46cm (dus gangbaar) het xo boven 150hz gekozen werd door een gebruiker, juist omdat de TB het niet lekker trok zo laag in OB bij redelijke volumes.

Mvg Reinder
Staat in H&H en K&T , zijn broertje de w8-1772 staat als 3mm in tangband specs .
Maar die heb ik gehoort en gezien in beetsterzwaag , die zag ik echt wel 6mm heen en weer bewegen .
Als dat 3mm totaal is dan zou 1,5mm one way zijn , dan zou de 1772 duidelijk vervorming ten tonele hebben gebracht .

Rendement van 1808 is in behuizing max +-85db in het laag , dat komt wel overeen met gangbare drivers van die grote met een x-max van 5mm one way .


De T/S wil met dsp corrigeren dan wordt het veel makkelijker in keuze hoe breed de OB wordt .

Re: Vragen over Tangbands in een open baffle

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 8:28
door Joepie66
Hallo mensen,
ik zet de foto van de baffles erbij, ik heb op de site van Blue planet een sub kast gezien voor de ze woofers, , stel dat ze niet helemaal voldoen in de baffle, ook niet na het corriegern van de bafflestep, kan ik dan winst halen door het gedeelte waar de sub zit, dicht te maken aan de achterkant, dan heb ik per kant meer volume inhoud voor de sub dan in het ontwerp van Blueplanet....

zie de foto's

en weer dank
Jos