Pagina 1 van 2
rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 06 aug 2013, 0:20
door Henkjan
heeft er iemand ervaring met rear speakers van een bios in t plafond ipv aan de muur?
komt met de nw dakkapel wat beter uit namelijk ivm openslaand raam
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 06 aug 2013, 0:22
door fritzie
goed plan
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 06 aug 2013, 0:25
door Henkjan
ja, kwam m'n dochter mee toen ik de plannen voor de bios wat toelichtte. er is tussen de balken niet veel plek, en t komt wel erg richting de hoek, maar het lijkt me een goede mogelijkheid. had gedacht aan iets met een coax
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 06 aug 2013, 9:14
door Ivo
Even nadenken over contactgeluid naar de buren. Hangt van de constructie van je dak af, en misschien niet zo'n probleem als de rears op small staan.
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 06 aug 2013, 10:43
door Henkjan
ze komen idd op small, en daarnaast komen ze in de dakkapel constructie, dus ik denk dat t wel goed zal komen
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 06 aug 2013, 14:47
door dopiereit
Je kunt eventueel de wand naar de buren boven het plafond bekleden met fermacelplaat, dit geeft meer massa dus minder contactgeluid. Andere oplossing is isoleren met steenwol, dit omdat steenwol meer massa heeft dan glaswol of ander soort minerale wol.
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 06 aug 2013, 18:20
door Henkjan
het plafond waar ze inkomen zit niet aan de buren vast (dakkapel)
maar, is er iemand die wat eigen of 2e hands ervaring heeft over hoe de plaatsing van de rears in t plafond t geluid beïnvloed?
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 06 aug 2013, 21:55
door fritzie
ik heb een soort gelijk setje in de badkamer
werkt prima ik
mvg bert
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: wo 07 aug 2013, 19:16
door Marp
Henkjan schreef:maar, is er iemand die wat eigen of 2e hands ervaring heeft over hoe de plaatsing van de rears in t plafond t geluid beïnvloed?
Zit je ver genoeg voor of achter de as tussen de luidsprekers, dan zijn bij zo'n plaatsing de luidsprekers moeilijker te localiseren. Op zich dus gunstig voor effectluidsprekers. Kijk je echter vanaf één van de plaatsen op de zitbank veel rechter in de ene conus dan in de andere, dan trekt de balans naar die luidspreker en wordt die ook duidelijker localiseerbaar.
Ik denk dat je het effect redelijk kan beoordelen als je staand vanaf de toekomstige luisterplaatsen luistert naar luidsprekerkastjes die op hun rug onder de toekomstige montageplaats liggen.
Tip: maak er gelijk rondstralers van. Gezien de beperkte ruimte zal geheel inbouwen niet lukken, maar wel kan je er een kegel of pyramide onder hangen, want bij de rondstralers van Jeroen destijds voldeed die laatste vorm ook uitstekend. Desnoods vermom je de diffusors als verlichting, als dakje boven een plateau voor een hangplant of voor mijn part vormen ze de bovenkant van zo'n bloempot waaruit aan de zijkant planten hangen. 
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: wo 07 aug 2013, 20:18
door Henkjan
ik ga zelf uiteraard int midden zitten
iets er onder gaat vanwege dat openslaande raam ook al niet lukken.. rondstralers was ook al mijn gedachten gepasseerd, maar de plaatsbaarheid gooit elke keer weer roet in t eten
de enige 2 opties die ik nu als haalbaar beoordeel, zijn vlakke speakers aan de muur (ik dacht aan een Blanda variant) of inbouwen in t plafond. in beide gevallen een coax of breedbander
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: wo 07 aug 2013, 20:47
door Marp

Met zo'n ontwerpfout had ik geen rekening gehouden.

Uit je dak dan maar met die speakerkastjes, zodat je diffusors in het plafond kan wegwerken.

Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 23:04
door Henkjan
ik denk dat t een ontwerp uit de HH gaat worden, de
Cumulus C Center (CC124)
En dan monteer ik maar meteen 4 stuks, gewone surrounds en een stel rear-surrounds. er zijn weinig films in 7.1, maar mss wordt dat meer, en ze later nog monteren gaat een bak lastiger worden....
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 11:24
door markbakk
In elke zichzelf respecterende studio bouwen ze de master monitors flush in de wand. Ik zou me niet teveel zorgen maken om of het zou werken. Je meet zelf nota bene met de groundplane-methode, omgekeerd kun je ook prima speakers zo gebruiken. Hoef je ook niet meer de baffle step te compenseren.
Tegelijk zou ik juist kiezen voor wat gecontroleerd afstraalgedrag in zo'n dakkapel. Een 7" samen met een hoorntweeter/waveguide bijvoorbeeld.
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 12:22
door Henkjan
7" komt mogelijk lastig uit met de balken in t plafond (maar dat is mogelijk wel op te lossen) ... heb je toevallig wat in gedachten? ik heb nu niet de tijd om wat helemaal nieuws te ontwerpen hiervoor namelijk. (ik heb nog wel een setje Fountek 3.5H liggen)
ik maakte me ook niet zorgen over het flush in de wand/plafond zitten, maar meer dat t geluid nu meer van boven komt ipv opzij en wat dat doet met de beleving van surround.
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 12:27
door Pjotr
Zou ik me maar niet zo'n zorgen over maken. Je luistert dan toch ook erg "schuin van opzij" en blijft er van een nette responsie niet veel over. De rears geven meer een ruimtelijke illusie en daar is niet zo heel veel voor nodig.
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 14:01
door markbakk
Je kunt toch niet zo maar een bestaand ontwerp dat is bedacht voor een vrijstaand kastje in een wand gaan bouwen?
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 14:07
door Henkjan
markbakk schreef:Je kunt toch niet zo maar een bestaand ontwerp dat is bedacht voor een vrijstaand kastje in een wand gaan bouwen?
normaal niet, dan krijg je een omgekeerde baffle step response enzo. maar ik ga t toch aansturen via een DSP, dus een niet vlakke freq response strijk ik daarmee wel plat. (of zie ik t nou te simpel?)
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 14:47
door RumoH
Mits je systeem het toelaat om je dsp tussen de surround processor en versterker te hangen...
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 15:39
door markbakk
Henkjan schreef:dan krijg je een omgekeerde baffle step response enzo.
Volgens mij kun je dan nog beter een textbook filtertje toepassen met wat units die je kent/hebt liggen en dat vervolgens met DSP rechtstrijken. Het is m.i. onzinnig om de BSC van een bestaand filter weer met DSP weg te gaan poetsen. Kost alleen maar meer aan spoelen, vermogen en headroom (al zal dat bij surroundspeakers geen issue zijn).
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 16:29
door Henkjan
markbakk schreef:Henkjan schreef:dan krijg je een omgekeerde baffle step response enzo.
Volgens mij kun je dan nog beter een textbook filtertje toepassen met wat units die je kent/hebt liggen en dat vervolgens met DSP rechtstrijken. Het is m.i. onzinnig om de BSC van een bestaand filter weer met DSP weg te gaan poetsen. Kost alleen maar meer aan spoelen, vermogen en headroom (al zal dat bij surroundspeakers geen issue zijn).
klopt, het is meer een overweging om
op dit moment met minimale tijdsbesteding e.e.a. in te kunnen bouwen. alternatief zou zijn de drivers alvast in te bouwen en dan biwire en t filter later optimaliseren...
RumoH schreef:Mits je systeem het toelaat om je dsp tussen de surround processor en versterker te hangen...
nu nog niet, maar
straks wel

Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 20:17
door RumoH
Henkjan schreef:RumoH schreef:Mits je systeem het toelaat om je dsp tussen de surround processor en versterker te hangen...
nu nog niet, maar
straks wel

Dan nog een SACD/DVD spelert ervoor, die hebben vaak een goede tot betere surround processor ingebouwd ivm SA multichannel.
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 22:57
door fritzie
ik persoonlijk zou me niet zo druk maken over de surround speakers
het is tenslotte het meest bedoelt voor een klap of en scheet die van achter komt
of je moet waarde stellen aan thx waarde
of dat echt nodig is op een zolder kamer
mvg
Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 13 aug 2013, 0:07
door Henkjan
RumoH schreef:Henkjan schreef:RumoH schreef:Mits je systeem het toelaat om je dsp tussen de surround processor en versterker te hangen...
nu nog niet, maar
straks wel

Dan nog een SACD/DVD spelert ervoor, die hebben vaak een goede tot betere surround processor ingebouwd ivm SA multichannel.
ik heb al een Denon 3910, goed genoeg?
fritzie schreef:ik persoonlijk zou me niet zo druk maken over de surround speakers
het is tenslotte het meest bedoelt voor een klap of en scheet die van achter komt

Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 13 aug 2013, 0:34
door Pjotr
Ik schreef al:
Pjotr schreef:De rears geven meer een ruimtelijke illusie en daar is niet zo heel veel voor nodig.
Maar voor de lucht van een scheet moet je wel zelf zorgen. Ook THX is nog niet zover

Re: rear speakers in t plafond
Geplaatst: di 13 aug 2013, 1:03
door Marp
Pjotr schreef:Ook THX is nog niet zover

Met STINX was Sony zijn tijd dan wel ver vooruit in 2005. Daar zat toen al een luchtje aan.