Pagina 1 van 1

Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 21:03
door arjank
Laatst een stel tweeters gekregen, dus, wat ga ik daar nou eens van maken :D
Het betreft de Philips 00 11401 T4 welke in de jaren 90 in een aantal philips speakers werd verbouwd. Op de tweeter staat squaker maar het is toch echt een tweeter. Na hem open te hebben gehaald zag ik dat de spreekspoel een papieren drager heeft en dat er geen ferrofluid in zit, allemaal pluspunten. Wel was er geen demping op de poolkern aanwezig, een viltknopje bied hier uitkomst.
In mijn verzameling had ik nog Monacor waveguides liggen, met een mdf adapter-ring heb ik de waveguide aan de tweeter gekoppeld. De waveguide heeft nu wel een wat langere/diepere hals gekregen. het zaakje moet natuurlijk nog worden afgewerkt maar dat komt nog wel.
Gemeten heb ik ze nog niet maar wel even getest met wat sinus-tonen, de waveguide heeft tussen de 1.2 en 3.5khz een beduidend hoger rendement dan de tweeter zonder waveguide. M.a.w. hij is nu ideaal als tweeweg driver. Gezien ik nog 4 stuks Visaton NAC170 heb liggen zie ik hier een mooi projectje mee ontstaan. Die Visaton NAC's waren destijds de highend drivers van dat merk, ze hebben een zeer stabiel polypropyleen membraan welke prima zal aansluiten bij deze philips+waveguide combi 8)
Metingen volgen.

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 19:28
door bas focal m180
arjank :rock:

Ik vindt altijd leuk dat je met oude philips units bezig blijft om ze in te zetten en te verbeteren .

Kwa prijs prestatie verhouding zijn die philips dingen veruit de beste .

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: di 16 jul 2013, 9:14
door arjank
bas focal m180 schreef:
arjank :rock:

Ik vindt altijd leuk dat je met oude philips units bezig blijft om ze in te zetten en te verbeteren .

Kwa prijs prestatie verhouding zijn die philips dingen veruit de beste .
Zekers, altijd leuk om met ouwe philips units te experimenteren. Ik moet zeggen dat Philips in de jaren 90 een aantal mooie tweeters heeft gemaakt. Wel opletten want veel types lijken op elkaar maar zijn toch weer net iets anders, de een heeft bijv ferrofluid en de ander niet. Gelukkig heeft deze dat niet en een papieren drager, gedraagt zich wat mooier dan alu :D
Ik moet alleen nog een of ander goedje vinden waar ik de ruimte tussen de waveguide en de kunststof philips flens mee kan opvullen, iemand een idee? PUR is een optie maar ik wil wat stevigers hebben.

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: di 16 jul 2013, 9:27
door meiborg
Moet het weer te verwijderen zijn? Ik gebruik zelf veel 2 componenten epoxy van de Action, kost weinig hard snel uit en werkt perfect.

Mvg Reinder

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: di 16 jul 2013, 10:05
door arjank
meiborg schreef:
Moet het weer te verwijderen zijn? Ik gebruik zelf veel 2 componenten epoxy van de Action, kost weinig hard snel uit en werkt perfect.

Mvg Reinder
Nee, het mag blijven zitten. Het moet wel veel zijn want het is een flinke ruimte tussen beide delen (is te zien op de 1e foto)
Ik zat zelf te denken aan een of andere klei-achtige substantie die uithard, suggesties zijn welkom.

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: di 16 jul 2013, 10:19
door meiborg
Hee Arjank,

De potten epoxy vd action kosten iets van 1,99 / stuk en ik denk dat je met 1 pot wel 2 setjes kan doen. Iets kneedbaars / kleiachtigs, dat zou ik ook niet zo 123 weten.

Mvg Reinder

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: di 16 jul 2013, 10:52
door arjank
meiborg schreef:
Hee Arjank,

De potten epoxy vd action kosten iets van 1,99 / stuk en ik denk dat je met 1 pot wel 2 setjes kan doen. Iets kneedbaars / kleiachtigs, dat zou ik ook niet zo 123 weten.

Mvg Reinder
Klinkt goed! Ik ga eens bij de Action kijken, thnx.

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 9:17
door arjank
meiborg schreef:
Hee Arjank,

De potten epoxy vd action kosten iets van 1,99 / stuk en ik denk dat je met 1 pot wel 2 setjes kan doen. Iets kneedbaars / kleiachtigs, dat zou ik ook niet zo 123 weten.

Mvg Reinder
Van het weekend ben ik met dit spul aan de slag gegaan.
:shock: wat droogt dat spul snel!
De eerste keer had ik de helft van een potje klaar gemaakt voor gebruik maar heb daar meer dan de helft van moeten weggooien want na het mengen kon ik het misschien 2minuten verwerken.....
Daarna heb ik steeds een klein beetje aangemaakt en dit aangebracht.
Ondanks dat ik nog niet helemaal klaar ben is de kloptest positief, het klinkt minder hol :D
Hoop deze week wat metingen te kunnen posten.

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: do 22 aug 2013, 20:33
door arjank
Hier de meting met de waveguide/hoorn ervoor (axiaal)

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: do 22 aug 2013, 20:54
door arjank
Effe simpel filtertje ervoor gezet.
Eerst 4,7ohm in serie voor de tweeter gezet zodat ie meer op een 80hm driver lijkt voor het filter (had namelijk geen onderdelen die een beetje geschikt waren voor 4ohm).
18db filtertjes, 3,3uf + 0,3mh+10uf.
Ziet er niet verkeerd uit dacht ik zo :D

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: do 22 aug 2013, 20:58
door arjank
Nu wordt ie helemaal mooi, onder 15graden :shock:
Subliem gewoon.

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: do 22 aug 2013, 21:08
door arjank
Hier curves axiaal en onder 20 graden.

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: do 22 aug 2013, 23:25
door Heatside
Heb je enig idee wat het rendement is van de tweeter op deze waveguide? en is hij nog een beetje belastbaar?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze ook bruikbaar is voor mijn unity horn project.

Re: Philips 00 11401 T4 + Monacor Waveguide

Geplaatst: vr 23 aug 2013, 8:38
door arjank
Heatside schreef:
Heb je enig idee wat het rendement is van de tweeter op deze waveguide? en is hij nog een beetje belastbaar?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze ook bruikbaar is voor mijn unity horn project.
Voor het rendement zou ik hem even moeten vergelijken met een andere tweeter die ik heb liggen.
Belastbaarheid is moeilijk te zeggen, met het huidige filter zit het -6dB punt bij ca. 1.9khz wat mij ook het laagste zinvolle overnamepunt lijkt.
Normaal zou je een overnamepunt zo rond de 3 á 3.5khz hebben met dat filter.
Hoe hij zich in die unityhorn zal gedragen weet ik natuurlijk niet.