Pagina 1 van 1

Kort vraagje over TL

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 15:51
door michelp
Ik was gister begonnen met een TL zonder simulaties oid. Gewoon 300/4/fs als lengte aangehouden en van 2*sd naar 1*sd.
Maar de grote zak met dempingswol is nergens meer te vinden..
Wat ik zo weet is dat met de wol de luchtsnelheid verlaagd word en daarom de lengte van de lijn wat minder kan worden. Dus eigenlijk zou ik ongedempt eigenlijk een te korte lijn hebben als ik het goed heb.
Het hoeft niet perfect te klinken, het is meer als testje wat een 6 inch sub in een TL doet :D
Is het echt noodzakelijk bij een TL? Of zeggen jullie dichtlijmen en testen? :P

Re: Kort vraagje over TL

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 17:09
door ff lunche
definieer noodzakelijk zou ik zeggen
volgens mij beter van wel, de Tl's die ik ken hebben demping.
Anders klem je de kast toch tijdelijk dicht met tape, een spanband of met lijmklemmen, als het toch een experiment is ?
Kun je daarna nog wat verandereren, als je boel al dichtplakt niet.

Re: Kort vraagje over TL

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 17:21
door michelp
Dat zou kunnen als het allemaal mooi gezaagd was, maar de bouwmarkt heeft fijn naar me geluisterd. Ik heb hem zelfs uitgelegd in welke volgorde hij moest zagen. Eerst alles in dezelfde breedte, en daarna de lengte op maat. Maar er zit zeker een mm tussen bij de breedte, dus moet het wel opgevuld worden met bruislijm. Waarschijnlijk heeft hij eerst een strook op breedte gedaan, daarna op lengte gezaagd, en toen de volgende strook weer op breedte en daarna op lengte. Dus er zit weer fijn verschil in..

Re: Kort vraagje over TL

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 17:49
door Zweitse
michelp schreef:
Dat zou kunnen als het allemaal mooi gezaagd was, maar de bouwmarkt heeft fijn naar me geluisterd. Ik heb hem zelfs uitgelegd in welke volgorde hij moest zagen. Eerst alles in dezelfde breedte, en daarna de lengte op maat. Maar er zit zeker een mm tussen bij de breedte, dus moet het wel opgevuld worden met bruislijm. Waarschijnlijk heeft hij eerst een strook op breedte gedaan, daarna op lengte gezaagd, en toen de volgende strook weer op breedte en daarna op lengte. Dus er zit weer fijn verschil in..
Stroken allemaal vast klemmen met lijmklemmen en alles gelijk schuren met een vlak of bandschuurmachine

Re: Kort vraagje over TL

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 18:01
door michelp
Had gekund als ik niet in een studio appartement zat op de 1e verdieping. Ik wou hem gewoon als snel testje even in elkaar zetten. Alles zit al gelijmd alleen 1 zijkant dus niet :P
Meestal los ik zulke dingen wel op met bruislijm. Maar nu is het wel anders, omdat ik er later wat minder makkelijk bij kan om demping toe te voegen

Re: Kort vraagje over TL

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 19:37
door sietse
Tekeningetje van de line ???
Voor de demping, 1/3 van de line achter de woof, demping, maar niet te stijf,
volgende 1/3 demping alleen langs de achterwand,
laatste 1/3 van de line leeg laten.

Re: Kort vraagje over TL

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 20:10
door michelp
De 'tekening' staat op een kladblaadje :P
Ik heb de lijn ongeveer berekend (globale buitenmaten) en daarna al zagend de hoeken berekend
Ik zal zo ff een foto maken

Re: Kort vraagje over TL

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 20:24
door michelp
Hier is ie dan. Nog niet helemaal netjes, maar de lijmklodders schuur ik nog wel weg

Re: Kort vraagje over TL

Geplaatst: za 20 jul 2013, 19:30
door sietse
maar wat is de voorkant??

Re: Kort vraagje over TL

Geplaatst: za 20 jul 2013, 20:23
door ds23man
sietse schreef:
maar wat is de voorkant??
Voorkant? Heb je die nodig dan? Volgens Dr. Bose niet.......... :rofl:

Re: Kort vraagje over TL

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 20:14
door michelp
Haha ja het gat voor de driver moet ik nog even maken :P
De bedoeling is dat ie op de foto rechts onderin komt