Pagina 1 van 1
Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: di 09 jul 2013, 12:45
door Subbie
Ik heb gemerkt dat het vaak erg handig is om malletjes te maken. Resultaat van het eindproduct is dan natuurlijk afhankelijk van de nauwkeurigheid van de mal.
Nu heb ik wat zitten rondneuzen en kwam in de engelse literatuur vaak het gebruik van zgn. 1-2-3 blocks tegen.

- DSCN4222.JPG (32.93 KiB) 2156 keer bekeken
. Deze worden in de US zo ongeveer overal voor gebruikt. Veelal in metaalbewerking
http://www.rick.sparber.org/123.pdf, maar is zeker ook toepasbaar in houtbewerking.
Weet iemand toevallig hoe deze dingen in het Nederlands of Duits genoemd worden? Ik heb al wat zitten googlen, maar tot op heden nog niets tegengekomen wat er op lijkt.
Graag info.
mod: niet-werkende hyperlink gewijzigd.
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: do 11 jul 2013, 0:46
door richard
Het zelfde?
Ze zijn gebaseerd op het Britse maatsysteem; 1 inch dik, 2 inch breed en 3 inch hoog. De schroefdraad zal ook wel Brits zijn.
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: do 11 jul 2013, 7:14
door SARK
Subbie schreef:Weet iemand toevallig hoe deze dingen in het Nederlands of Duits genoemd worden?
Een erepodium

Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: vr 02 aug 2013, 15:37
door TH0M
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: zo 04 aug 2013, 12:54
door Subbie
Dank je wel. En ook nog met metrische draad. Perfect.
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: wo 07 aug 2013, 12:22
door ff lunche
wat kun je ermee ?
nou ben ik en anderen misschien ook wel benieuwd geworden
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: wo 07 aug 2013, 15:33
door Henkjan

eindelijk iemand die het durft te vragen

Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: za 24 aug 2013, 21:58
door ff lunche
nou nog iemand die het durft uit te leggen.
Wat is het nu voor tooltje ?
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: zo 25 aug 2013, 15:21
door MechanicalAnimal
volgens mij kun je dar dus gewoon met bepaalde vaste maten je snijdend gereedschap een bepaalde offset mee geven? of denk ik nu te simpel?
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: zo 25 aug 2013, 15:24
door Pjotr
Welnee, zijn gewoon luxe opvulblokken voor kikkerplaten.
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: zo 25 aug 2013, 15:29
door MechanicalAnimal
wat voor platen?

Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: zo 25 aug 2013, 15:43
door Pjotr
MechanicalAnimal schreef:wat voor platen?

Gezien je nick moet jij dat toch weten. Of zit er toch een hiaat in je mechanische opvoeding?

Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: zo 25 aug 2013, 17:11
door MechanicalAnimal
ik vrees het laatste.......
Mechanical Animals

Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: zo 25 aug 2013, 22:37
door Henkjan
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: ma 26 aug 2013, 17:28
door MechanicalAnimal
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: ma 26 aug 2013, 18:34
door sjons
Henkjan schreef:kikkerplaat:
--knip--

Ik dacht eerder aan deze:
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=gpevZ0-wUYQ[/youtube]
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: ma 26 aug 2013, 20:46
door ds23man
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: ma 26 aug 2013, 20:59
door ds23man
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: ma 26 aug 2013, 21:21
door Pjotr
Google is je vriend
http://www.google.nl/search?q=kikkerpla ... =isch&um=1
Zowel voor volwassen als de kindertjes hier

Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: di 27 aug 2013, 23:17
door richard
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: di 27 aug 2013, 23:27
door audiomanics
Bij HBM noemen ze die dingen Absoluutblokken en ze vallen onder opspangereedschap..
Omdat ze in sets verkocht worden heb ik ze ook regelmatig gebruikt zien worden bij het uitlijnen van langere assen.
Kees
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: ma 13 jan 2014, 23:12
door ff lunche
Maar wat kan je er nu dan mee ?
Re: Hoe heet dit gereedschap?
Geplaatst: vr 07 mar 2014, 19:03
door dopiereit
ff lunche schreef:Maar wat kan je er nu dan mee ?
het is een soort mal voor kubussen of andere meerzijdige vormen.