Pagina 1 van 1
lamellen of deuvels
Geplaatst: za 06 jul 2013, 22:27
door blu_line
Wat is beter, lamellen of deuvels ?
Wie heeft hier ervaring mee ?
mvg
ST
Re: lamellen of deuvels
Geplaatst: zo 07 jul 2013, 0:09
door ray5150
Hangt ervan af wat je ermee wilt gaan doen.

Re: lamellen of deuvels
Geplaatst: zo 07 jul 2013, 0:46
door rikpost
Met lamellen kun je wat flexibler werken je kunt dan nog wat met de delen schuiven .
ook kun je delen die onder welke willekeurige hoek zijn gezaagd met elkaar verbinden .
wil je enkel stompe delen haaks op elkaar monteren dan is deuvels ook prima.
ik heb de twee systemen ook wel eens gekombineerd.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=325
kijk maar eens op deze link ,zo,n hoek zou je met deuvels bv niet kunnen plaatsen met lamellen wel omdat je nog kunt schuiven.
het valt soms alleen niet mee om heel nauwkeurig te werken .
je freest in twee aparte handelingen met de deuvel teken je met het ene gat het andere af ,dat kan nooit fout.
Re: lamellen of deuvels
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 7:15
door blu_line
je freest in twee aparte handelingen met de deuvel teken je met het ene gat het andere af ,dat kan nooit fout.
Ten opzichte van elkaar klopt dat.
Maar de fout die je maakt met aftekenen, boren, uitlijnen van de 2 delen end. Is dat overkomelijk ?
Met een lamellenfrees heb je een vaste referentie, de machine zelf.
mvg
ST
Re: lamellen of deuvels
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 8:53
door anonamemouse
Ik ben begonnen met deuvels en heb daar altijd mee lopen klooien, het ging nooit helemaal écht lekker. Daarna (halverwege een werkstuk) overgestapt op Lamellos, en ik ga nooit meer terug. Het nadeel van Lamellos is dat het duurder is, je moet een Lamellofrees aanschaffen (neem niet de goedkoopste, die zijn allemaal scheef), terwijl je voor deuvels een paar inzetstukjes en een rubberen hamer nodig hebt.
Die inzetstukjes kan je eventueel hier op komen halen, ik ga ze toch niet meer gebruiken...
Re: lamellen of deuvels
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 15:25
door rikpost
blu_line schreef:je freest in twee aparte handelingen met de deuvel teken je met het ene gat het andere af ,dat kan nooit fout.
Ten opzichte van elkaar klopt dat.
Maar de fout die je maakt met aftekenen, boren, uitlijnen van de 2 delen end. Is dat overkomelijk ?
Met een lamellenfrees heb je een vaste referentie, de machine zelf.
mvg
ST
Laten we zeggen dat je er even mee moet leren werken ,die referentie van de machine is zo nauwkeurig als dat je hem insteld.
En zelf bent cq te werk gaat .
maar wanneer je van plan bent er veel mee te gaan werken dan zou ik wel voor de frees gaan.
Nadeel van die dingen is dat je ze of heel duur of heel goedkoop hebt.
Ik heb zelf een Dewalt gekocht tweede hands .
Ik heb zelf geen ervaring met de goedkope ,wel de recenties er van gelezen.
Die waren nog al ,eh ....wisselend.
Van uitmuntend tot na ëen maal gebruiken in de kliko .
Dus daar kan ik je niet over informeren helaas.