Pagina 1 van 1

Onderdelen filter DM6 vervangen

Geplaatst: ma 06 mar 2006, 22:31
door Matthias
Hallo allemaal,

ik heb vorige week een set B&W DM6 speakers op de kop getikt.
Uiteraard moet daar het een en ander aan verbouwd worden!

Nu heb ik een foto van het filter genomen en wil aan jullie vragen wat te vervangen. Zelf dacht ik aan de 3,3 mF en 2,2 mF condensatoren.

Afbeelding

De grote jongens staan waarschijnlijk in verschillende combi's parallel aan de woofer?
Je kan bij de dm6 het laag instellen op 3 standen op de voorkant van de speaker.

Ik hoor graag jullie suggesties!

Groet,
Matthias.

Geplaatst: di 07 mar 2006, 21:25
door sietse
Als je kans ziet om een er schema van te tekenen, komt er misschien wat meer reactie. En staat er misschien ook meer tekst op die condensatortjes van 3,3 en 2,2 dan alleen de waarde? Het soort condensator is ook altijd spannend voor deskundigen.
Mij lijkt het niet een echt slecht filter qua opbouw.

Geplaatst: wo 08 mar 2006, 5:56
door SARK
Dat schema heeft hij in principe al gepost door een foto van de PCB bodem semi transparant in de foto te "shoppen" :D

Geplaatst: wo 08 mar 2006, 14:58
door Matthias
Ik heb even moeten zoeken maar het schema heb ik gevonden.

Afbeelding

De LF-contour zit er bij deze versie niet in. Dat was een trafo met verschilende wikkelingen. Met een schakelaar kon je hiermee het laag 'regelen'.

Groet,
Matthias.

Geplaatst: zo 12 mar 2006, 14:03
door Matthias
Inmiddels heb ik de 35 mF, 3,3 mF en de 2,2 mF van Mundorf besteld om deze te gaan vervangen.

Het zal nog wel even duren voor ze erin zitten en ik kan gaan luisteren. De speakers liggen voor een cosmetische cleanup helemaal uit elkaar.

Daarnaast gaan ook de woofers komende week naar audiolab om de randen opnieuw te laten verlijmen.

Groet,
Matthias.

Geplaatst: do 07 sep 2006, 11:10
door Matthias
Na lange tijd zijn de speakers nu eindelijk klaar.
De kasten zijn onder handen genomen, filteronderdelen vervangen, de frontjes opnieuw van stof voorzien en ook de woofers onder handen genomen door Audiolab (vriendelijke man trouwens..)

De speaker uit elkaar:
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben zeer tevreden met het geluid, ook al is de speaker al weer dertig jaar oud!

Hoewel niet zo spannend als sommige huzarenstukjes van de ervaren bouwers hier, vond ik het toch wel leuk om te laten zien.

Groet,
Matt.

Geplaatst: do 07 sep 2006, 11:58
door SSassen
Leuk project, het restaureren van een klassieker :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: do 07 sep 2006, 12:04
door voodooless
Cool man :) Hoor je nu ook duidelijk verschil met de orginele staat?

Geplaatst: do 07 sep 2006, 13:22
door Matthias
SSassen schreef:
Leuk project, het restaureren van een klassieker :)
Ja! Het maakte de sub die ik een tijd geleden van je heb overgenomen compleet overbodig!

Geplaatst: do 07 sep 2006, 13:24
door Matthias
deepspace schreef:
Cool man :) Hoor je nu ook duidelijk verschil met de orginele staat?
Hmmm, moeilijk te zeggen omdat ik er vrij lang over gedaan heb.
Maar ik denk te merken dat het hoog is opgeknapt. De speaker is volgens mij wat 'frisser' geworden.

Groet,
Matt.

Geplaatst: do 07 sep 2006, 14:27
door KT88
Dit waren destijds erg goeie speakers, zij het wat "donker"getimbreerd.

Mooie restauratie!

Geplaatst: za 09 sep 2006, 13:04
door Ernst Jan
Ik zou zeker de achterwand verstevigen door er bijvoorbeeld een plaat op te plakken aan de buitenkant, die wand is erg dun.

Leuk project, ik heb ze ook gehad 15 jaar of zo geleden. Trafo in het laag verwijderd en de achterwand verstevigd.