Pagina 1 van 1
mini dsp final check
Geplaatst: vr 14 jun 2013, 19:48
door ff lunche
Ga binnenkort mijn dsp in gebruik nemen.
Door fouten in de configuratie kan je zomaar je tweeter de volle laag geven.
Om zeker te gaan een check gevraagd door de mini-dsp-ers onder ons.
Ik heb een 15" woofer en een mid/hoog scheiding.
Het gaat er mij nu om dat ik niets sloop met deze instelling , zie het plaatje.
of het goed klinkt doet er nu even niet toe .
Dat komt daarna wel.
Re: mini dsp final check
Geplaatst: vr 14 jun 2013, 20:09
door JvS
750Hz lijkt me riant laag voor een tweeter. Welke tweeter is het eigenlijk? Meestal is 1600Hz al vrij laag. Als je dan toch zo extreem laag filtert, waarom dan niet op 48db/octaaf?
Maar als die tweeter dat kan en je sluit hem daadwerkelijk op het ge 'high-passed' kanaal aan, dan moet het op zich goedkomen. Je zou er eventueel een condensatortje ertussen stoppen, die werkt onder de grens waarop jij filtert.
Re: mini dsp final check
Geplaatst: vr 14 jun 2013, 20:42
door Walt
Als je gewoon eerst heel zachtjes luistert gaat je tweeter echt niet kapot, ook niet zonder filter.
Groetjes Walter
Re: mini dsp final check
Geplaatst: vr 14 jun 2013, 22:26
door ff lunche
nee, geen tweeter vanaf 750 hz
het mid/hoog wordt actief "af"-gefilterd van het laag en verderop passief gefilterd op 4 khz
Re: mini dsp final check
Geplaatst: vr 14 jun 2013, 22:37
door Henkjan
ln dat geval hoef je je nergens druk over te maken
Re: mini dsp final check
Geplaatst: vr 14 jun 2013, 22:45
door ff lunche
ok, goed te weten, better safe than sorry
Re: mini dsp final check
Geplaatst: vr 14 jun 2013, 22:55
door Vuurkat
De minidsp geeft een plop bij het in- en uitschakelen, maar een middentoner kan daar meestal wel tegen. Anders inderdaad een condensator gebruiken.
Re: mini dsp final check
Geplaatst: vr 14 jun 2013, 23:06
door ff lunche
dat heb ik vaker gehoord van die plop
als eerste aanzetten en als laatste uit wou ik maar doen.
Of altijd aan laten, dat ding trekt maar zo weinig stroom
Re: mini dsp final check
Geplaatst: za 15 jun 2013, 0:37
door Marp
Een extra condensator laat ik ook liever achterwege, maar helaas worden korte (in sommige regio's ook langere) stroomonderbrekingen als een steeds normaler fenomeen beschouwd. Tegenwoordig maak ik elk jaar wel een of meerdere keren mee dat de energietoeleveraar het hele boeltje in huis tegelijk "uit en aan zet". Vertrouwen op een bepaalde inschakelvolgorde of aan laten staan vormt in deze tijd toch wel een risico.
Re: mini dsp final check
Geplaatst: za 15 jun 2013, 0:45
door ff lunche
gelukkig niet in de deze regio. ( even afkloppen)
maar de set gaat toch altijd uit op de dsp na,
dus als de spanning terug komt na stroomuitval komt dat wel goed.
en bovendien gaat het volume dicht bij uitschakelen bij mij.
Gewoonte die er ingeslopen is in de loop der tijd.