Pagina 1 van 2

Welke soldeerbout?

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:07
door Owen
Hallo,

Ik opzoek naar een goede soldeer bout voor het solderen van audio toebehoren.

Nu heb ik wat rond gekeken op conrad, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :o


Welke bout rond de 40/50 euro is een goede beginners bout?

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:23
door Zweitse
Een aantal forumleden hebben dit station, waaronder ikzelf.

http://www.elv.de/loetstation-ls-50-ink ... la-50.html

Verder is ook nog een topic.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... eerstation

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 21:41
door ray5150
Ik adviseer deze :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839

Heb er zelf al 2 klasse A versterkers mee in elkaar gezet... :mrgreen: and still going strong... :lol:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 22:28
door hannesie
ray5150 schreef:
Ik adviseer deze :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839

Heb er zelf al 2 klasse A versterkers mee in elkaar gezet... :mrgreen: and still going strong... :lol:
En ik heb daar al 2 exemplaren van staan, ik zit iedere keer te tobben met het te dikke snoer en het ongelukkig terug plaatsen van de bout in de houder, daarnaast heb ik dus al een punt verknalt.

Ik zal er wel te weinig mee hebben gewerkt. :lol:
Ik heb dus nu zo een ELV zoals Zweitse al aangaf, die ik veel lekkerder vind.

Maar ja, ik bouw ook geen klasse A bakken. :rofl:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 23:53
door Pjotr
Ahum....
hannesie schreef:

Maar ja, ik bak ook geen klasse A bouwsels. :rofl:
:lol:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 11:07
door Owen
Hmm oke,

Nou ik zoek een bout waarmee ik ook de gaskabel van m'n brommer kan solderen :rock:
Printplaten ga ik niet aan beginnen, alleen de connectie van de drivers aan de draadjes.
En graag één bij conrad omdat ik daar nog een coupon code van heb :mrgreen:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 11:09
door Pjotr
Owen schreef:
Hmm oke,

Nou ik zoek een bout waarmee ik ook de gaskabel van m'n brommer kan solderen :rock:
En graag één bij conrad omdat ik daar nog een coupon code van heb :mrgreen:
En binnenkort ook zeker een om je stoel te repareren? :rofl:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 11:28
door hannesie
Naaaah, dat mannetje in het stoeltje krijgt dadelijk zijn pilletjes weer, en word weer rustig. :lol: :lol:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 17:54
door ray5150
Owen schreef:
Hmm oke,

Nou ik zoek een bout waarmee ik ook de gaskabel van m'n brommer kan solderen :rock:
Printplaten ga ik niet aan beginnen, alleen de connectie van de drivers aan de draadjes.
En graag één bij conrad omdat ik daar nog een coupon code van heb :mrgreen:
Ja, daar staan jullie met je mooie Alijojo en je Wellers... :rofl:
Neem er dan maar zo een : http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588515/

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 17:58
door ds23man
Kan die avatar weg, krijg er de zenuwen van, Koifarm heeft ook zo'n kutding....... :evil:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 18:29
door Pjotr
ray5150 schreef:
Ja, daar staan jullie met je mooie Alijojo en je Wellers... :rofl:
Owen schreef:
Hallo,

Ik opzoek naar een goede soldeer bout voor het solderen van audio toebehoren.
Ja, kunnen wij ruiken dat Owen zijn brommertje tot zijn audio spullen rekent :shock:

Lekker relaxen op de bank met zijn Vespa pruttelend op de salontafel.... :rofl:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 22:03
door Aaad
Owen schreef:
Hmm oke,

Nou ik zoek een bout waarmee ik ook de gaskabel van m'n brommer kan solderen :rock:
Dat deed ik vroeger gewoon boven de gasvlam.
Werkte perfect zonder soldeerbout.
Mocht alleen niet knoeien op het fornuis met soldeerwater.

Aad

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 22:09
door Aaad
hannesie schreef:
ray5150 schreef:
Ik adviseer deze :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839

Heb er zelf al 2 klasse A versterkers mee in elkaar gezet... :mrgreen: and still going strong... :lol:
En ik heb daar al 2 exemplaren van staan, ik zit iedere keer te tobben met het te dikke snoer en het ongelukkig terug plaatsen van de bout in de houder, daarnaast heb ik dus al een punt verknalt.

:
Die ijzeren punten zijn nieuw al naatje, ik heb ze omgebouwd, het rotte puntje afgezaagd en 3 mm draad erin getapt daarna van dat dikke koperen aardedraad ook 3 mm draad erop getapt.
Je kan de puntjes net zo groot/klein/spits/plat maken als je wil.
Ik heb er een paar in reserve liggen maar de eerste doet het nog steeds perfect.

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 22:14
door ray5150
Aaad schreef:
Mocht alleen niet knoeien op het fornuis met soldeerwater.
S-39 ?, ja, dat bijt een beetje veel...

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 22:23
door hannesie
Ik wil niet eens zoveel moeite doen voor zo een brak ding van €17,50. :lol: :lol:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: di 11 jun 2013, 21:40
door Aaad
hannesie schreef:
Ik wil niet eens zoveel moeite doen voor zo een brak ding van €17,50. :lol: :lol:
Is echt niet brak, soldeert als een gek.

Aad

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: di 11 jun 2013, 21:42
door ray5150
Horen jullie het ook eens van een ander ! :mrgreen: :rofl:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: di 11 jun 2013, 21:52
door Aaad
ray5150 schreef:
Aaad schreef:
Mocht alleen niet knoeien op het fornuis met soldeerwater.
S-39 ?, ja, dat bijt een beetje veel...
Precies die. Soldeerde al m'n brommer kabels zelf. Als nippel kan je spaakmoeren gebruiken, die hebben precies de goede volrm. Die zijn volgens mij van messing en door de inwendige schroefdraad heeft het soldeer meer greep. Later kwam S65(minder kans op rotzooi in het drinkwater) maar dat is alleen voor koperwerk. Ik heb nog een heel oud flesje S39, staan maar het mag geloof ik niet meer verkocht worden. Heb S65 weleens op ijzer geprobeerd maar doet niets.
Dat S39 bevat(te) zoutzuur en je kon er ook zink mee solderen.
Wel goed schoon maken na gebruik want anders roest het helemaal weg.

Aad

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 12:22
door maikbike
s39 is nog steeds te koop.
voor een gaskabel ton werkt s39 rvs een stuk makkelijker.
en met bovenstaande boutjes gaat het niet mooi worden.
beter span je het werktstuk in en pak je de gasbrander er bij.

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 12:40
door Pjotr
Mwah, dit lijkt mij goed genoeg:
Soldeerbout.jpg

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 17:52
door ray5150
Moet je wel eerst een fikkie stoken ! :rofl:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 17:53
door ds23man
Ik merk dat jullie een topic ook zonder mij lekker weten te verzieken! :mrgreen:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 18:05
door TubeHead
Daar doe ik de SMD componentjes mee. :-$

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 18:12
door ray5150
ds23man schreef:
Ik merk dat jullie een topic ook zonder mij lekker weten te verzieken! :mrgreen:
Ja, goed he ?, waar je mee omgaat, daar word je mee besmet ! :rofl: :rofl:

Re: Welke soldeerbout?

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 18:37
door ds23man
ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Ik merk dat jullie een topic ook zonder mij lekker weten te verzieken! :mrgreen:
Ja, goed he ?, waar je mee omgaat, daar word je mee besmet ! :rofl: :rofl:
Ik ben trots op jullie! :rock: